1

Hej!
Vad är den vanligaste, eller troligaste orsaken till ojämn tomgång?
Bytte förgasare, då den förra hade fått i sig en del skräp från tanken, nu har jag dubbla bränslefileter. Ett grovmaskigt och ett finmaskigare engångsfilter. Båda innan bränslepumpen.

Har satt på en genomgången och rengjord 34 PICT-3 (original) på en AS 1600. Ny bränslepump. Rengjort bränslefiltret. Varvtalet vandrar upp och ned mellan 1000 och 1300 varv per minut, ungefär, ibland litet lägre så att generatorlampan tänds...
Har igen förvärmning. Standardfördelare, ventilerna inställda, brytare på 0,4. Alla tänddelar är nya.  Har provat litet med att justera tändningen, men ingen skillnad. Har inte känt om jag har glapp i fördelaraxeln... ännu...
Vakuumslangen kopplad på förgasarens anslutning, anslutningen på insugsröret är pluggad.

Motorn går bra i övrigt, riktigt pigg och varvillig, men så märker jag att tomgången försvinner vid kraftig inbromsning..? Nivån i flottörhuset..? Skit bakom ratten? För litet glykol? Sommarluft i vänster bakdäck? ICQ/ab

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

Utan att veta noggrannare så lägger nog jag min röst på det där med sommarluft i bakdäcket...

inte att leka med vad jag har hört ICQ/ad

/Daniel

3

Westridge skrev:

Utan att veta noggrannare så lägger nog jag min röst på det där med sommarluft i bakdäcket...

inte att leka med vad jag har hört ICQ/ad

/Daniel

Ja får väl byta luft med någon då  ICQ/an  Annars är det väl ett typisk fel på en svensk bilmodell, Volvo Sonett, den med sex förgasare, som tänder mer oralt, om man säger så...

Nä, allvarligt, motorn beter sig ungefär som en gammal dieselmotor som har någon slags regulator i pumpen, den liksom hämtar sig och varavar upp litet innan man tror att den skall "dö".

Ställde om choken, på kall motor och inaktiverad choke, låter jag spiralfjädern dra chokespjället så att det står helt på högkant, förväntar mig att det skall stänga litet till när spänningn kopplas på.

4 Senaste redigerad av Björn J. (2013-11-21 20:26:18)

Det löste sig.
Gjorde ny grundinställning av förgasaren, men tror att fördelaren är sliten då tändpunketen flyttar sig något tiotal grader hela tiden vid tomgång, bytte fördelare, till en med mindre glapp i axeln, justerade upp choken, körde någon mil, så blev det bättre. Skall tacksamt följa rådet om fördelarrenovering i annan tråd nu i vinter när det ändå är för kallt i garaget.

5

Låter som om du gjorde allt rätt. Lycka till med fördelar renoveringen.
/ Daniel

6

Visst, blev bättre efter fördelarbytet.
Ha givit mig på en som var mest glappig, och som satt monterad på motorn.
Får inte isär den, men startat en annan tråd om det.