Hej!
Vad är den vanligaste, eller troligaste orsaken till ojämn tomgång?
Bytte förgasare, då den förra hade fått i sig en del skräp från tanken, nu har jag dubbla bränslefileter. Ett grovmaskigt och ett finmaskigare engångsfilter. Båda innan bränslepumpen.
Har satt på en genomgången och rengjord 34 PICT-3 (original) på en AS 1600. Ny bränslepump. Rengjort bränslefiltret. Varvtalet vandrar upp och ned mellan 1000 och 1300 varv per minut, ungefär, ibland litet lägre så att generatorlampan tänds...
Har igen förvärmning. Standardfördelare, ventilerna inställda, brytare på 0,4. Alla tänddelar är nya. Har provat litet med att justera tändningen, men ingen skillnad. Har inte känt om jag har glapp i fördelaraxeln... ännu...
Vakuumslangen kopplad på förgasarens anslutning, anslutningen på insugsröret är pluggad.
Motorn går bra i övrigt, riktigt pigg och varvillig, men så märker jag att tomgången försvinner vid kraftig inbromsning..? Nivån i flottörhuset..? Skit bakom ratten? För litet glykol? Sommarluft i vänster bakdäck? 

Annars är det väl ett typisk fel på en svensk bilmodell, Volvo Sonett, den med sex förgasare, som tänder mer oralt, om man säger så...