1

Hej där!

(Woho! Första inlägget!)

Är som vanligt ute i senaste laget med att ta tag i vårens problem, men i år verkar problemen vara av en sådan kaliber att det blir en busslös sommar Default/sad

Såhär ligger det till:
Jag har en 75:a med 1800-motor (dubbla solex) som inte vill gå många minuter innan den släcker tändstift ett efter ett genom att sota igen dem.
Först var jag inne på att förgasarna var felaktigt inställda efter att jag i ren desperation gav mig på dem förra året när det egentligen visade sig handla om en vakuumläcka.
När jag gör avgasprov på den har den 10000 (tiotusen)i HC-värde på tomgång även om jag skurvar in blandskruvarna tills den nästan dör. Flottörnivån har jag justerat till korrekt nivå.
Oljan luktar ordentligt med avgaser, så jag funderar på om det skulle kunna smita in olja genom ventilstyrningarna (som jag vet är lite slitna) till förbränningsrummen.

Vad tror ni? Är ENORMT tacksam för svar!

2

Kan läcka genom cylindrarna !
Kolla kompet !

3

Kan komma genom både ventilstyrningarna och förbi kolvringarna. Kan även vara sprukna toppar som ger denna symptom.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Tackar för snabba svar!

Jag har gjort kompprov. Och jag vet att det skiljde sig rätt mycket mellan cylindrarna men ändå var inom gränserna (lägsta kompet tror jag var 7 bar. Ska kolla upp)

Kolvringarna har nog gått ca 200 mil sedan nya. Kunde inte se några sprickor i topparna då, men det kan jag ju ha missat.

Vårens alla kallstarter in och ut genom verkstaden höjde oljenivån rejält (För det är väl inte helt ovanligt?) så oljan är kanske för tunn av bensin så den smiter in lättare. Har tömt ut till rätt nivå bara.

5 Senaste redigerad av Svwerker (2011-05-08 14:31:54)

Byt olja för det påverkar HC, men jag tvivlar på att det gör så mycket.
har du nyligen kollat topparna så är det nog inte problemet.
Jag spekulerar bara för att ringa in ditt problem så jag droppar sådant som kan påverka.
Ringarna kanske inte satt sig ordentligt alt. gått varma och förlorat spänst, 7 verkar lågt för en sådan motor.

När du skriver 1800-motior är det en Typ4 eller en Typ1? (Kan vara 1776 eller 1835.)

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Ska byta olja för säkerhets skull!

När jag hade ner motorn för två år sedan så övervägde jag att byta ventilstyrningarna men valde att inte göra det för att sommaren var framme och jag hade planerat att hinna dra till bugrun. Jag läste nånstans att ventilen fick glappa ett visst mått i sidled och mina glappade kanske det dubbla.

Jag läste i datorn på jobbet att kompet kulle vara mellan 6,5 - 9 bar (Har jag för mig) så det är ju i lägsta laget men borde vara godkänt.

Måste säga att jag inte vet hur man skiljer på typ1 och typ4, men jag har fått för mig att det är typ 4. Motornumret är AP045022

Tack för fortsatta förslag!

Mvh Anders.

7

pastillen skrev:

Ska byta olja för säkerhets skull!

När jag hade ner motorn för två år sedan så övervägde jag att byta ventilstyrningarna men valde att inte göra det för att sommaren var framme och jag hade planerat att hinna dra till bugrun. Jag läste nånstans att ventilen fick glappa ett visst mått i sidled och mina glappade kanske det dubbla.

Jag läste i datorn på jobbet att kompet kulle vara mellan 6,5 - 9 bar (Har jag för mig) så det är ju i lägsta laget men borde vara godkänt.

Måste säga att jag inte vet hur man skiljer på typ1 och typ4, men jag har fått för mig att det är typ 4. Motornumret är AP045022

Tack för fortsatta förslag!

Mvh Anders.

Hej Anders
Om Hc är så hög som du påstår  är det inte bara ringarna som är dåliga
Kollade du hur ovala cyllarna var innan du bytte ringar  för det är jätte vanligt att cyllarna är slitna i neder kant framför alt på motorer som
har ett hårt liv (tunga fordon och taskig kylning ) som bussar har
Vilken typ av luftrenare har du på kärran?
Har du mycket tryck har du i vevhuset ? Har du mycket tryck där så är cyllar o ringar dåliga
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Tjena Micke!

Nope, det bommade jag att göra. Är det tillräckligt exakt att mäta med skjutmått eller behöver det vara jätteavancerade grejjer? Bussen har visserligen gått igenom besiktning och fungerat hyffsat i två år efter kolvringsbytet.

Bra tanke där med vevhusventilationen! Ska kollas upp!

Vet inte vad det finns för olika luftrenare. Men det är en svart plastlåda mellan förgasarna med "pizzaslicar" ut till förgasarna. Något vakuumstyrt spjäll sitter det innan lådan.

Kan ta lite bakgrundshistorik till problemet:
För två år sedan på semester i gotland råkade jag ut för en mysterisk kabelbrand som satte fjutt på ALLA kablar i motorrumet och 1,5m framåt (Hade minsann änglavakt, för tanken läckte i princip bredvid kabelhärvan). Efter en vintern var kabelhärvan utredd men jag hade problem med att få den att gå som den skulle. Trodde givetvis att jag tabbat mig med kabeldragningen men gav mig till slut dumt nog på förgasarna. Men det var väl kanske tack vare det jag hittade att en packning vid förgasarens infästning mot insuget hade börjat läcka. Sedan dess kunde man inte riktigt stå på tomgång nån längre tid utan att ett tändstift dog. då fick man ge sig ut på 70-väg en stund så vaknade det igen. Avgasmätaren på jobbet var trasig vid detta tillfället så jag snålställde blandskruvarna rätt rejält och kollade på mängden svart rök ur piporna när man gasade som referens (har en pipa per cylinderrad. trevligt vid förgasarinställning!). Kanske gick den för snålt (och därmed varmt) förra sommaren och slitit ut ringarna eller styrningarna då? Den drog ändå ca 1.6 liter milen (blandat men mestadels landsväg) och svarta stift vilket låter lite högt i mina öron.

Tror det var hela historiken kortfattat.

Hoppas det inte blir för mycket att läsa^^

Mvh Anders

9

Tjänare Anders
Du kan kolla cyllarna med ett T mått
Det var bra att det satt ett orginal luftfilter kolla om det är olja i filterhållaren Om gör rent 
Du kan koppla för bi vevhus slangen till luftfiltret så oljan inte kommer in i motorn (en extra behållare vid sidan om luftfiltret)
Jag skulle starta med kolla upp tändningen så den får ström i alla läge glöm inte jord kablarna
Sen skulle jag kolla att inte förgasarna flödaröver ( starta med att göra rent och montera dit ett extra soppa filter )
Det kan vara ett rent helvete om man har haft kabel brand för det ärjar där man minst anar 
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

T-mått tvekar jag på att jag kan komma åt. Även om jag jobbar på verkstad... men det kan ju införskaffas. Ska försöka hinna kolla om det är olja i luftfilterhuset imorrn efter jobbet!
Tändningen är lite flummig på min morot, för enligt den lilla skalan måste den ha ca 30 graders förtändning för att ens kunna gå. Så något sitter lite tokigt. Har därför ställt tändningen på gehör.

Flottörnivån är korrekt justerad och jag gjorde rent dem så gott jag kunde för lite sedan. Men en ny packningssats skulle säkert inte skada!

Ska göra en ordentlig koll efter ärjade jordpunkter mm så fort jag har möjlighet att ägna lite kärlek åt bussen en längre tid. I veckan någon gång.

Tack för kalasbra tips! Och jag hoppas att ni orkar följa förloppet ett tag till. Ska försöka komma med info om hur det gått så fort jag kan!

Vänligen, Anders.

11

Hann ta en titt i luftfilterhuset idag. Detta var snustorrt, ingen olja i.

Hittade komptestet från förra året. Med de nya kolvringarna alltså. Så nu har det kanske slitit till sig något mer eller så. Får ta ett till senare.

Såhär såg det ut då:
Cylinder 1 - 8bar
Cylinder 2 - 9bar
Cylinder 3 - 7bar
Cylinder 4 - 10 bar

Japp, de skiljer sig rätt ordentligt. Men den har gått bra när den gick:P

Nästa steg är att mäta vevhustrycket. Ska försöka fixa en tillräckligt känslig tryckklocka.

Återkommer med mer info i veckan.
//Anders

12

Som jag ser det är det 3an som släpper igenom så mycket att det som skapar ett högt HC
sen blir det inte bättre att styrningana är slitna
Sen är det svårt att få till tändingen med sånan skilnad på komp trycket för motorn kommer i obalans
Om du kunde ställa tändningen på fyra olika tändläge skulle motorn funka men den möjligheten har du inte
Du behöver inte kolla trycket i vevhuset för det bör vara högt
Bytte du olja innan du ställde av bilen om inte hör du ha rostangrepp i cyllar och andra röliga delar i motorn
Sen brukar man veva runtmotorn någon gång i månaden för att inte få rostangrepp på ventiler och ventilsäte 
Jag vill inte vara taskig  men  jag tror inte att motorn överlever så länge till men en VW motor är starkare än man tror
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

sotar igen dem skriver du är det olje kocks på stiftet som på gammal moppe eller är stiftet svart o blöt undrar man,kocks=olja i cyl,svart o blöt =flödande förgasare,när du säger att oljan luktar avgaser menar du bensin?=flödande förgasare Default/hmm

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

14

Nu har jag hunnit göra avgasprov och mätt lite.
Jag har dubbla pipor, en för ettan och tvåan och en för trean och fyrans cylinder. jag kan ju inte ta gift på att det är 100% tätt vid topplocken, men jag hör/känner inget.
Håll i er nu;

Tomgång cylinder 1&2
CO - 9,9% (kanske högre, det var mätaren ut.)
CO2 - 2,9%
HC - 6980ppm
O2 - 6,11%
Lambda - 0.678

Tomgång cylinder 3&4
CO - 4,57%
CO2 - 0,8%
HC - 9999ppm (mätaren ut)
O2 - 13.85
Lambda - 1.080

Cylinder 1&2 (ca2500rpm)
CO - 9,84%
CO2 - 3,0%
HC - 6880ppm
O2 - 6,71
Lambda - 0,710

Cylinder 3&4 (ca2500rpm)
CO - 7,67%
CO2 - 2,4%
HC - 7960ppm
O2 - 8,99%
Lambda - 0,818


Vevhustrycket var knappt mätbart. Det bara fiser lite.
Tog ur tändstiften och tog kort på dem som jag nog kan klistra in sen. Det är inte någon oljekocks på dem direkt. Snarare massa svart torr sot. När de blir tillräckligt sotiga (går rätt fort) så slutar gnistan hoppa mellan elektroderna och ligger istället bara och blinkar mellan mittelektroden och dess keramikhals.

Glömde tyvärr göra ett nytt kompprov  när jag hade stiften ute. Men jag lär få bränna av dem igen nästa gång jag är och meckar och kan göra det då. fick även tipset om att kolla insugsvakuumet. Så det tänkte jag ta en kik på med.

Oljan luktar precis som avgaser. Lite avgasaktigt brukar det ju lukta, men detta är allt lite mer än vanligt.

//Anders

15 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-05-18 07:48:01)

Du har ett problem med fuggarna lambda skall ligga mellan 0,90 -1,0 på höger sida (1-2) kan flöda över (nålventilen)
Vid lambda 0,65 (AFR 10.5/1) kan motorn knappt antända blandningen (luft+ bränsle)
HC är oförbända kolväte som är samma som olja som brinner upp efter som 3an är dålig komp i bör det vara att oljeringen inte skrapas av
från cylinder väggen och den brinner upp = hög HC
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Hej hopp!

Nu har jag hunnit kika lite mer på bussen och upptäckt följande:
Stiften är sotiga som om det vore från bensin, ingen tjock klumpig beläggning.
När jag sliter bort vakuumslangen som går från centrala tomgångssystemet till den där dosan med ett vakuumstyrt spjäll som ska ta varmluft till motorn vid kallstart så går den väldigt mycket bättre. Håller jag för den så misständer motorn och håller på att dö av för fet blandning. Jag kan utan problem ha tomgångsblandningsskruven i botten utan att den går sämre, det är precis samma sak med vakuumslangen ändå. Håller jag för den så vill motorn nästan dö. Så den får för mycket bränsle från något annat ställe.
Kan spruckna accpumpmembran orsaka sådana symptom?

Känns som att problemet håller på att ringas in liite mer nu!  ICQ/ab
Tack för alla tips så här långt. Hoppas ni orkar lite till!

Mvh Anders