1

Drar mindre ström, längre livslängd och blir inte lika varma... känns som ett bra alternativ  ICQ/ab :

Hittade detta 2-pack på Clas Ohlson http://www.clasohlson.com/se/LED-lampa/Pr364529000
bytte i bussen igår till dessa och verkar ge likvärdigt ljus.

Finns även med fler "dioder?" på tradera http://www.tradera.com/item/100402/1937 … s8-6smd-1w
ingen koll på vad det blir för skillnad.

2

Förutom strålkastarna har jag bara LED-lampor i Notchen. Igen dum idé alls - fungerar skitbra. Tycker dock att det vita ljuset är lite "kallt" och inte så "varmt" som en vanlig glödlampa. Det kanske har produktutvecklats sedan jag köpte mina och nu finns vita med varmare ljus.

Tips: använd röda LED-lampor till bak- och bromsljus och orange till blinkers, då får ni bra krut i ljusen.

Vill ni köpa billiga LED-lampor? Köp på http://www.ebay.co.uk

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

3

På min beach buggy har jag bytt de fula lastbilsbakljusen mot runda "hamburgerlampor" med lysdioder... Inköpta på Jula. Dubbla på varje sida med växlande blinkers, blev väldigt bra, tycker iallafall jag själv. Blinklamporna är led, liksom p-ljuset och instrumentbelysningen.
Har även ett ännu ej monterat extra bromsljus med superintensiva lysdioder.
Även i båten har de flesta glödlamporna bytts ut mot olika led-lampor. Jag upplever också det vita ljuset mer blått, har väl första generationens led i båtens läslampor, och då märks det. Även i buggyns parkeringsljus går det i blått... Men det ser häftigt ut. Likadana eller iallafall snarlika spollampor som du länkade till har jag i nummerskyltabelysningen, och det ser väldigt bra ut!

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/P8260194_zpsb9a6ee6e.jpg


Jo, jag glömde ju mina DRL som jag ropade in löjligt billigt på Tradera, men som är väldigt blåa...
http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/P8260191_zps2ac1127d.jpg
Här syns också parkeringsljuset, även det ett "blåljus".

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Funkar det att köra med Led till baklysena eller måste man skaffa någon maick som löser detta?

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

5

Bergau skrev:

Funkar det att köra med Led till baklysena eller måste man skaffa någon maick som löser detta?

Nej, eller snarare ja, det är bara att sätta i en led-lampa med samma bajonettfattning som du redan har. Dock blir det bäst om led-lampans lysdioder är riktade åt litet olika håll så att dom även lyser på reflektorn. Till den kombinerade bak/bromsljuslampan finns det även en lysdiodsvariant. Det finns även röda lampor, samt gula/orangea till blinkers.
Men jag är högst osäker på om det finns några led-lampor för 6volt. Däremot några som de kallar för "multivolt" som funkar mellan 10 och 30 v. Kanske dessa lyser även vid 6 v men det har jag aldrig provat.
Jag satte iallafall in lysdiodslampor, med sockel Ba15 i mina traditionella VW framskärmsblinkers, lampornas färg är litet åt det blå hållet, i kombination med det orangea blinkersglaset blir det ett rätt skarpt orange ljus.

Det är egentligen bara vid två tillfällen som man får tänka sig för då man byter gamla glödlampor mot lysdiodslampor eller som det mer korrekt heter, Led-lampor... Det är i blinkersen, eftersom den gamla typen av blinkrelä var beroende av en belastning på 2 x 21 watt för att det skall blinka i rätt hastighet, med led-lampor blir det inte den belastningen, och det blinkar inte alls. Det finns två sätt att lösa det, det jättedåliga sättet med ett motstånd papallellkopplat över led-lampan, det innebär att den drar lika mycket ström som en glödlampa, och då blir det ju ingen energivinst... Samt det intelligenta sättet, att byta till ett modernare blinkrelä avsett för led-lampor, kostar 79kr på Biltema... Men då funkar inte VWs originalkoppling för kontrollampan till blinkersen, men det finns en billig och enkel lösning för det också, bara litet omständigt att förklara i text. Det går då åt två vanliga, enkla, billiga dioder och en isolerad lamphållare som passar i instrumenthuset.

Sedan funkar det inte rakt av att byta laddningslampan mot en lysdiod, eftersom förmagnetiseringsströmmen till iallafall likströmsgeneratorn, och till vissa växelströmsgeneratorer måste kunna få gå igenom en glödlampas glödtråd för att nå fältlindningen i generatorn, så den bildar ett magnetfält redan innan generatorn börjar att snurra. Det är därför du inte får nån laddning om laddningslampan är trasig.
Men även här finns det en lösning för kanske fem kronor, ett motstånd på 4 watt och 30 ohm som kopplas parallellt med laddningskontrollysdiodslampan (www.skrivihop.se) ICQ/ab

Så svaret på din fråga, ja det går att ersätta vanliga glödlampor till bakljus, bromsljus, parkeringsljus, innerbelysningen, instrumentbelysning, till vissa extraljus samt kontrollampor till helljus och oljetryck med led-lampor utan anpassningar. Däremot krävs det några enkla elektronikkomponenter till laddningslampan och blinkkontrollampan. Dessutom ett speciellt blinkrelä.
Inom kort tror jag det kommer led-lampor som ersätter H4 lampan och dess föregångare också, men jag tror nog dessvärre inte att lamptillverkarna satsar på 6volts marknaden, den är för liten...

Ok, ett långt och omständigt svar på en kort och enkel fråga, ursäkta mitt ordbajsande...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6 Senaste redigerad av Björn J. (2013-11-21 19:56:14)

Och en grej till...
Lysdiodens svaghet eller styrka, beroende hur man ser det, är att den ger ett väldigt riktat ljus, alltså smal spridningsvinkel. Det var ju bra i tidernas begynnelse när den ensamma lysdioden bara användes som en kontrollampa. Det är ju så att inuti den enskilda lysdioden finns ett lysämne, som aktiveras då man släpper på en liten elektrisk ström genom det. Det hela är sedan inkapslat i en slags plastkapsling, där den yttersta delen är utformad som en spridningslins.
Till skillnad från glödlampan så kan du inte polvända en lysdiod, alltså inte skifta + och - om du kopplar fel händer det ingenting, den går heller inte sönder. Främst märks det med led-spollampor, som man ju kan vända hur man vill i lamphålllaren, om den inte lyser vänd den 180 grader.

När man nu sätter ihop flera lysdioder till en "lampa" så finns det några olika varianter. Den där alla lysdioderna är orienterade åt samma håll, och några olika varianter där man monterar dem bakåt, framåt, åt sidan etc.

I elektronikaffären, hos firmor som Kjell & Co, "Claes i sjön" etc kan man ju köpa enkla lysdioder får några kronor styck, dessa skall ju då ha en liten bestämd ström genom sig, går inte att koppla direkt till 12 eller 6 volt, utan man får löda på ett förkopplingsmotstånd, 560 ohm vid 12 volt och hälften tid 6 volt, detta gäller röda 5 mm standardlysdioder, men brukar vara ett riktvärde även för andra, det finns appar till smarttelefonen som hjälper dig att räkna ut sådana saker. Biltema och andra har ju annars färdiga "lysdiodskontrollampor" i olika färger att bara koppla in utan vidare, dessa är avsedda för 12 volt, men lyser iallafall litet granna vid 6 volt.

Och då för att vara övertydlig, om det nu finns läsare här som saknar all form av elektroikkunskap, vilket jag betvivlar... Men iallafall...

Skilj på diod och lysdiod, det är två olika komponenter men med delvis samma halvledaregenskaper. En diod funkar som en backventil, strömmen kan bara passera åt ett håll, detsamma gäller lysdioden, men den lyser dessutom! Vanliga dioder klara ibland höga strömmar, i bilsammanhang finner vi dem i växelströmsgeneratorn. Mindre dioder finner vi i bilstereon och andra elektroniska prylar...

Lysdioden gjorde sitt intrång i hemelektronikprylarna i början av 1970-talet, då som kontrollampa på stereoförstärkaren, eller radiodelen, en lysdiod lyste fint då man fick in en stereosignal...

Inom bilindustrin vågar jag nog påstå att VW var en föregångare i mitten av 70-talet då Golfen och andra modeller fick lysdioder som kontrollampor i instrumenthuset, även blåa lysdioder till helljuskontrollampan. Blåa lysdioder fanns då inte att köpa i elektronikaffären, stor sorg för mig då jag byggde modeller av olika sorters utryckningsfordon... Gissa vad jag ville ha 3 mm blå lysdioder till..? Tja brandförsvaret i Rödahaninge kommun hade ju fått nya fordon, flera VW, någon Volvo, nån Scania, samt en Magirus Kranwagen, den senare var ju iallafall luftkyld... Alltid något...  Tilläggas bör väl att dessa utryckningsfordon ursprungligen kom från tyska Herpa, Wiking, Roskopf, Kibri och Preiser, och var i skalan 1:87.

Tja en massa onödig vetande, men det är ju så himla tråkigt väder ute och förbaskat kallt i garaget. Dessutom torsdag, liksom Athur Dent har jag aldrig riktigt förstått mig på torsdagar...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Wow! Vilket svar! Tack så mycket! Det gav mig ny kunskap som hetteduga och jag tror att fler än jag har nytta av denna information.

Jag saknar inte helt elektronikkunskap men det är något som jag har bristande kunskaper i!

Tack så mycket! Här skall det labbas!

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

8 Senaste redigerad av Björn J. (2013-11-21 20:09:47)

Kul att du gillade det!
-friskt kopplat är hälften brunnit!
Gammalt ellab-ordspråk.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."