1

Hallå
Om man har en 75:a Bay, som ursprungligen haft en 1600cc DP.
Är det en stor grej att montera in en 1700cc pannkaka med dubbla fuggisar..? Default/hmm
Balken är annorlunda, men måste man kapa upp plåt för att få in den, eller annat bök?

Tacksam för input.... ICQ/ab

2

Behöver inte kapa nåt. Har själv ett liknande projekt på gång i min -73:a. Den ska få en 1800cc pannkaka med dubbelfuggar i vinter.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

3

Passar rätt i motorrummet. Vet inte om 1700:ans svänghjul går in i den växellåda du har! Se till att den nya motorn har alla kylplåtar, inga från 1600:an går att använda. Har satt en 2-liters i min -72 utan bekymmer,  dock så bytte jag växellåda i samma veva. Vi har ju lika motorrum  ICQ/ab  Lycka till!

4

Tack för svar  ICQ/ab
Jag har inget svänghjul, så det måste jag skaffa oavsett...
Motorplåtar går de att köpa nya, eller är det nytillverkat som har dålig passform med tunn plåt..?

5

Du måste söka begagnade plåtar. Kan inte påminna mej om att ha sett nån importör eller återförsäljare sälja originaltyp typ-4 plåtar.... Default/hmm

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

6

Original typ-4? Satt det typ-4 motorplåtar i typ-2 utrustade med pannkaksmotor...?

7

Buss pannkaksmotor = Typ-4 motor..... Fanns som 1700cc, 1800cc och 2000cc...

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

8

Så långt visste jag  ICQ/ab , däremot inte att det var samma mått på plåtarna i motorutrymmet på en Typ4 och en Typ2.... Default/hmm
Tack för hjälpen

Hebster52 skrev:

Buss pannkaksmotor = Typ-4 motor..... Fanns som 1700cc, 1800cc och 2000cc...

9

Buss 72-79 har det "nya" motorrummet. -72 kunde man få typ4 motor men de fanns ju fortfarande med typ1 motor. Typ4 motorn måste ha kylplåtar som passar i bussen, kan inte tänka mig att plåtar från någon annan bilmodell passar mot bussens motorrum. Men har du bara en komplett motor så tror jag det kommer bli kanon ICQ/ab