26

Piraten skrev:

....
Den måste dessutom ersättas med en av samma styrka.....

Nja, det är en sanning med modifikation.

På så väl likströmsgeneratorerna som växelströmmarna, gäller det att går ström genom fältlindningen innan generatorn börjar att rotera, efter det så försörjs fältlindningarna internt.
Så vitt jag vet finns det bara 2watts Ba7s och det är ju sådana man sätter in i samtliga kontrollampor. Och det funkar på min bil, och på några andra maskiner eller fordon jag har. Vill man ha en lysdiod så måste den parallellkopplas med 30ohms motstånd på 4w, och om det är en vanlig lysdiod så skall den ha ett seriemotstånd på 560 ohm vid 12 v.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

27 Senaste redigerad av Frederik (2013-11-17 02:17:49)

Enligt schemat tolkar jag att den blå kabeln från laddningsregulatorn faktiskt går till både laddlampan och varningslampan för bromsarna. Så det stämmer nog som du har det nu. Fungerar även laddlampan som den ska, lyser med påslagen tändning och slocknar när motorn/ laddningen kommer igång? Här finns scheman http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt2.php jag kikade på det för 73-74 http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … s_7374.jpg http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/baybus_7374.jpg

Jag tycker nog att du skall reklamera lagningen du fick utförd.

28

Ok, men då ser det ju ut att vara orginal trots allt. Bra med ett överskådligt el-schema också.

Jo men jag får kontakta verkstaden igen, för att se vad dom säger.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

29

Kolla att laddlampan i instumenthuset är hel, och att anslutningarna är hela.
På typ 1 fick man testa bromslampan genomvattna trycka på den, den möjligheten finns kanske inte på typ 2, så då testas den istället med att tjänstgöra som laddlampan också... eller?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

30

Björn J. skrev:
Piraten skrev:

....
Den måste dessutom ersättas med en av samma styrka.....

Nja, det är en sanning med modifikation.

På så väl likströmsgeneratorerna som växelströmmarna, gäller det att går ström genom fältlindningen innan generatorn börjar att rotera, efter det så försörjs fältlindningarna internt.
Så vitt jag vet finns det bara 2watts Ba7s och det är ju sådana man sätter in i samtliga kontrollampor. Och det funkar på min bil, och på några andra maskiner eller fordon jag har. Vill man ha en lysdiod så måste den parallellkopplas med 30ohms motstånd på 4w, och om det är en vanlig lysdiod så skall den ha ett seriemotstånd på 560 ohm vid 12 v.

Du har rätt om lysdioden:) Men det finns faktiskt Ba 7s på 4 W också:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

31

Jag ser att Elfa har 4watts Ba7s, men inte feltema eller fejkonomen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

32

Jag tänkte rota lite i dessa frågor ICQ/ag Jag misstänker att min laddlampa i instrumenthuset är paj och jag har inga reserv.

Finns de att köpa till tidig böjrutor? (Google hittade inte år mig)

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

33 Senaste redigerad av Björn J. (2015-09-28 12:56:53)

Det har ju gått några år sedan denna tråd skapades.
Jag har gjort den erfarenheten att det funkar bra med en 2 watts glödlampan som kontrollampa även för laddningen, men helst skall det vara en 4 wattare!
Jag har också gjort den erfarenheten att det går lika bra med ett relä(!). Nej het tokig är jag ännu inte...

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/medium/2000017796
85 kopplas till kabeln som går bakåt till D+, 86 kopplas till kontrollampornas gemensamma plus (31).
Impedansen eller motståndet i reläets manöverspole är kanske inte det samma som i glödtråden i kontrollampan, men tillräcklig för att släppa igenom en ström som förmagnetiserar statorn i generatorn.
Dessutom drar reläet då du inte har laddning, och tillammans med ett relä som drar då tändningen är på kan man få exempelvis automatiskt halvljus som tänds först då generatorn laddar.

Självklart är det ju bra att ha en kontrollampa ändå.

Litet out of topic, men här är ett enkelt schema för automatiskt halvljus eller annan belysning (=läs "DRL").
Observera att dessa relän inte tänder kakljusen eller instrumentbelysningen, men det fixar man med ytterligare ett relä eller en kraftig diod, som ger spänning till 58.
Det finns en variant av denna koppling som bara har ett växlande relä också... litet klurigare.
Det högra relät i schemat behöver inte vara växlande, det räcker där med enkelt relä ett som bara har 30 och 87 (samt 85 och 86).

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/autoljus_zpsoqrxroji.jpg

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."