Ghia 1968
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Delar köpes » Fläktkåpa 30 eller 34 hk
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara

Enligt SAE så är det en 36 hp, enligt DIN är det en 30 hk. Hur svårt var det? 
Är vi i Sverige fortfarande??
30 hästarskåpor finns det dussinet på hyllan...
Här finns också men två dussin 
Bra pojkar, 30 eller 36..... skit samma, ni vet vad det är jag vill köpa.
PM:a pris eller så. Frakt till Uppsala.
Skål!
/ P
Finns två typer av den kåpan. Till 30 eller 34 hk. 34 har en pressning nere vid blocket för att det sitter en skruv där på de blocken.
...och en "stor" nedpressning i toppen för luftfiltret...
Okej, detta var tydligen inte så enkelt som jag trodde. Tanken är att denna ska sitta på en 34 hk industrimotor. Den fläktkåpa som satt på industrimotorn har bara fästen i höger och vänster nederkant mot cylindrarnas täckkåpor. Alltså ingen infästning i själva blocket.
@Svwerker: Betyder det att det är 30 hk som jag ska ha? Eller kan man använda/modifiera 34 hk kåpan med det fästet ändå?
@Folkamannen: Ingen stor inpressning för luftfiltret behövs.
Tack för hjälpen så länge.
/ P
Använd kåpan som satt på industrimotorn
det är ingen kåpa som sitter fast i blocket
den sitter med generatorn och längst ut till v+h sida
Okej, då är jag med. Jag vill dock inte använda industrimotorns kåpa för att jag vill ha 30 hk look på motorn. Den ska så småningom sitta i en 60:a.
/ P
Om man är svetskunnig kan man ju forma in sidorna till ett 30hp look. Annars finns det nytillverkade i tvivelaktig konstruktion
.. fläkten kan väl ha en viss passforms skillnad?? dvs mellan nyare fläkt och gammal kåpa??
Okej, detta var tydligen inte så enkelt som jag trodde. Tanken är att denna ska sitta på en 34 hk industrimotor. Den fläktkåpa som satt på industrimotorn har bara fästen i höger och vänster nederkant mot cylindrarnas täckkåpor. Alltså ingen infästning i själva blocket.
@Svwerker: Betyder det att det är 30 hk som jag ska ha? Eller kan man använda/modifiera 34 hk kåpan med det fästet ändå?
@Folkamannen: Ingen stor inpressning för luftfiltret behövs.
Tack för hjälpen så länge.
/ P
Om du ska ha en tidigare kåpa (30 hk) på 34 hk så får man modda den nere vid blocket, klippa lite eller knacka om den. Som redan nämnts så finns det inga fästen mot blocket. Den som passar direkt på satt väl 61-62 om jag minns rätt.
Inpressningen syns tydligt på din bild ovan.
Såja, det tog en stund, men nu förstår ni kanske varför jag frågade om 36 hp kåpa.
En 30 hk kåpa passar inte en nyare motor, en 34 hk kåpa passar men har en inpressning för förgasaren.
Hur svårt var det?
En 30 hk kåpa har nu införskaffats. Återkommer med bilder på hur/vad man behöver göra för att få till den på en nyare motor. Jag tackar och bockar för allas synpunkter.
/ P
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Delar köpes » Fläktkåpa 30 eller 34 hk
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.