151

mettis skrev:

Kul att se bild på era ventiler, Hasse1 !
Men skall man göra sådär (själv!) så är det bara "för att få ut det där sista" ;-)
Jag har en känsla av att i det område där insugningskanalen "går förbi skaftet" i VW-toppar är det lätt(are) att porta...

-men jag är ju ingen topplockstrimmare......

Jo men tänk dej en kanal helt utan styrning och ett 6mm skaft, det blir gott om plats ;-)
Nu var ju det här bara en fundering varför ingen pratar om detta, nåja, JAG vet då hur JAG gör nästa gång det blir fundering på att åka fort med bubblan  ICQ/ae

152 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-08-23 23:34:25)

Man kan göra så ' ICQ/ab
Jag tycker att det är lättare att köpa färdiga med 6mm skaft
Man pratar inte om vissa saker för man har alltid några ess  för man måste ligga lite före sina med tävlande om man krigar om nr1
nr 2 är första förloraren i en tävling

Jag kan testa 1 miljon saker men flöders bänkens fläkt drar 17amp så jag har inte löst att betala för det

Sen vill jag hjälpa hobby fixaren till ett bätter jobb mot dom vansiniga så kallade trimningar man ser på forum
Som sönder filade ventilstyrningar och sönder filade kanaler och säte som  gud ville glömma

Till er som tävlar = har råd att leka med sådna saker  kommer jag inte hjälpa er

Sen lämmnar jag aldrig ut info om kundtoppar om inte kunden tillåter det
Har man jobbat med sådant här sen mitten av 80talet så kanske vissa saker inte är så bra för sitt eget kvalitets tänk

Men om kör folkracing som är en sport motorn skall hålla 3-4 varv på en bana som max medelhastighet av 70kmt (jag vet att det går fortare )
och man kör omkring med skrot (nu kommer ett gäng bli förbannade ) 

Jag kommer att göra en test med 50grades vinkel på en ventil senare i höst

Ps kolla en F1 motor så har dom bara raka kanaler så ändrar  vinkl lutningen  på ventilerna i stället för att få kanlalen att flöda MAX

I den världen som jag lever i dag (inte vw) har vi lyfthöjd på mera än 28mm och  mera än 52graders vinkel på ventilen o sätet och varvar mera än 10500varv på en 8,2 liters motor och två förgasare som lämnar mera än 1380hk utan lustgas

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

153

Jasså du har lite hemlisar Micke, aja baja, upp med korten på bordet  Default/lol   Default/lol   Default/lol 
Folkracingen är ju ett kapitel för sej, men liiiite mer än ett par varv på banan blir det allt, min B20 gick orörd i flera år innan jag tappade den  ICQ/ac Måååånga varv bliiiir det  ICQ/ag
Rolig läsning och hoppas på fortsättning  ICQ/ae
Ps, hade varit kul att vara med i din värld  ICQ/ad  ICQ/ab

154

PPRMicke skrev:

I den världen som jag lever i dag (inte vw) har vi lyfthöjd på mera än 28mm och  mera än 52graders vinkel på ventilen o sätet och varvar mera än 10500varv på en 8,2 liters motor och två förgasare som lämnar mera än 1380hk utan lustgas

/// Micke

Prostock team eller ?

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

155

Yes
(Snöbollen )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

156 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-10-18 18:18:36)

Hej nu har gubben vaknat ur dvalan  ICQ/ad
Startar med kriget mot E85 som man lyckades vinna efter ett gäng bromsbänk körningar
För min tävlings år har varit skit med räsen på grund av E85
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/6ed3d3ff-0997-40c0-a622-565964cec802.jpg
Ps bromsningen är på 1,25 bar
Nog med detta
Jag låg och läste några SAE raporter från 2011 från några motortillverkare i F1 och fick några uppslag om vinklar på ventiler o kanaler
Så dåren i kungälv måste testa om det funkar i en VW topp 
Det var bara att svarva den vinkelen som man körde med i en F1 motor
så här blev dom
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/WP_000365.jpg
Dom till vänster är STD och höger är med test vinkelen
I morgon  kommer flödes testen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

157

Fredagsmys ICQ/ag

Bubbla -62

158

Så var det lite lördagsmys i flödesbänken
Det var 20g C och lufttrycket var 1009
Toppen är orörd sen sista flödningen  ventil storleken är 36,5mm med den vinkelen ( 47 g och 30min ) som f1 använde 2010-11
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_000366.jpg
Det gav lite mera på högre lyften ( 2,1/ 4,1 /6,1/ 8,1/10,1/12,1 )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

159

Så var det mera mys i flödsbänken
Testade med att vinkla om ventilen på översidan av kontaktytan som blev så här
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_000373.jpg
Som vanligt blev man förvånad  ICQ/ab att det gjorde så mycket på en kanal som är så trång
resultatet blev så här
   http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_000376.jpg
Resultatet är typ 2,2/ 4,2 och såvidare
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

160

Nästa sak att testa är att slipa av kanten på förbräningsrumet
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_000374.jpg
ÄR DET INGEN SOM HAR ÅSIKTER LÄNGRE
Gappa på nu
Jag skulle vara tacksam om ni kunde lägga ut era Kamkort 
Så vi kunde skapa en kamkorts bank här på BW
för det är alltid snack om vilken kam man skall använda
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

161

Jag har en massa åsikter ICQ/ag  ICQ/ag
Men då mina motorkunskaper är begränsade så läser jag och lär mig.
Men jag skulle inte vara bang för att åka till dig med 100 ventiler för att göra 100 olika ventiler och göra repeterbara körningar för att se vad som passar bäst var.
Jag håller på med utveckling till vardags, och köper sällan nya rön på trimsidan, som tex bara för att det blev bra på ett sätt så vet man aldrig hur fel det är på andra sätt och hur bra det hade blivit om man orkat fortsätta prova.
Det är därför jag läser denna tråd med stor behållning!
Kommentarer "det funka för mig" ligger lågt på kunskapsskalan.
Så fortsätt förvåna och förära oss med din kunskap.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

162

Läser men förstår inte vad som händer.  skall hända eller har hänt... men tror att det är bra.. förklara gärna om och vad man skall titta efter.. eller kanske bara jag som känner mig nollad... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

163

Mycket intressant faktiskt!  Kan detta vara sånt som folk försöker hålla för sig själv som du avslöjar här? ICQ/ad

164

Har du provat ventilerna i några olika toppar/kanaler.
Vilken vinkel lade du på översidan?

165 Senaste redigerad av mettis (2013-10-21 22:52:25)

PPRMicke skrev:

Så var det mera mys i flödsbänken
Testade med att vinkla om ventilen på översidan av kontaktytan som blev så här
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_000373.jpg

Jo, jag har åsikter (frågor..). (Tack för denna tråd!)
Du har halkat in på 37mm ventiler ser jag (som du pikade mig för...).
Sätesbredden på ventilen ser ju alldeles för bred ut! Dvs du har inte rymt upp sätet till max ?
Avsvarvningen ser ju ut att flöda bra, men om man köper nya T ex Manley rostfria ventiler så finns det kanske inte material att svarva av här ?
Jag menar att man kan förbättra originalventilen betydligt, men kanske inte så mkt material på eftermarknadsventilen.

Sedan tycker jag oxå det känns bättre att slipa ur för flöde i förbränningsrummet än tokporta insugskanalen....
Utan att lägga mer än en timmes jobb, kan man ju "slipa till" utanför ventilerna i samband med fräsning av sätena....
Detta är en nästan oportad 311-topp, men planad ca 3mm (9,2 : 1 i kompr) som just nu sitter i min Buggy.

http://i.imgur.com/c5s9kLk.jpg

166 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-10-22 15:46:07)

Hejjj
Mogge man är så förbannat nyfiken så det är att testa vidare
Jobbar oxå med utveckling  ICQ/ab
Michael th hur mer luft CFM = mer effekt sen får man en annan effekt att man kan få med bränsleförbrukningen
Du kan kolla på skilnaden mellan typ mätpunkt 2 och 2.2 så ser du skilnaden (= 2mm lyfthöjd och så vidare i lyfthöjd ,1/2 är flödes mätningar)
Jonas n jag vet att du suger idig som en svamp
Bengt H mindre än 30grader  ICQ/af
Mettis Man kan well ändra sig i bland (ventilstorleken )
Tanken var att svarva av 1mm till på ventilen  sen lägga radie på utsidan av tätnings vinkelen ( för hålet är bara 31,9 mm)
kontakt utan på ventilen är bara 3,5mm
Köpte billiga ventiler från dalhems ( från israel) som var 40mm sen kan man leka i svarven (manley är för dyra att leka med )
Du kan hitta svin biliga ventiler på ebay typ 50kr st för titan
Topparna är orörda vid ventilstyrningen  på insugs sidan
Ett tips radiena i förbränings rummet skall vara så mjuka som en barnrumpa om det skall flöda bra samma med övergångarna skall vara mjuka mot cylindrana  för ett bra flöde
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

167

Hej så var det lite mys i flödesbänken i går kväll
fixade till radie runt förbräningsrumet  som blev så här
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_000380.jpg
och resultatet blev så här
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_000381.jpg
Nu har jag satt upp målet för dessa toppar skall försöka att komma över 145cfm@12mm utan att öppna mer än 32mm i sätet och inte ta ur ventilstyrningen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

168

Här kommer info om vad som en ventil vinkel kan göra
Efter som Bengt H frågade så var det en EP topp som sattes upp i flödes bänken
Toppen har varit med förut men då var det inte så noga med sätes vinklarna  Nu är det trevinkel och tätnings ytan är 1mm
Som nr 1 startade med en vanlig ventil som har avsvarvad kant (2mm)
Nr 2 vad med den ventilen som avsvarvad som jag körde med på Dp toppen (2,1)
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_000383.jpg
resultatet blev så här
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_000384.jpg
Hoppas du är nöjd Bengt  för sådana i dina 25hk lock så kanske det skulle bli några ponny till  ICQ/ab
Om det är någon som vill ha dom Ep topparna så kan jag skilja mig från dom  och då är dom med ny frästa säte
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

169

Takk for at du deler alt dette med oss Micke! Gjør vinteren litt kortere.

Mvh
BB

170

boom !

ruggigt kul o se . sådana här trådar gör det värt att gå in på BV .... teknik

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

171

PPRMicke skrev:

Här kommer info om vad som en ventil vinkel kan göra
Efter som Bengt H frågade så var det en EP topp som sattes upp i flödes bänken
Toppen har varit med förut men då var det inte så noga med sätes vinklarna  Nu är det trevinkel och tätnings ytan är 1mm
Som nr 1 startade med en vanlig ventil som har avsvarvad kant (2mm)
Nr 2 vad med den ventilen som avsvarvad som jag körde med på Dp toppen (2,1)
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_000383.jpg
resultatet blev så här
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_000384.jpg
Hoppas du är nöjd Bengt  för sådana i dina 25hk lock så kanske det skulle bli några ponny till  ICQ/ab
Om det är någon som vill ha dom Ep topparna så kan jag skilja mig från dom  och då är dom med ny frästa säte
/// Micke

Hej , satan vad go läsning Default/lol , kan du visa en bild på ventil nr 1 som har en avsvarad kant på 2mm?

Loud pipes save lifes

172

IRONCROZZ skrev:
PPRMicke skrev:

Här kommer info om vad som en ventil vinkel kan göra
Efter som Bengt H frågade så var det en EP topp som sattes upp i flödes bänken
Toppen har varit med förut men då var det inte så noga med sätes vinklarna  Nu är det trevinkel och tätnings ytan är 1mm
Som nr 1 startade med en vanlig ventil som har avsvarvad kant (2mm)
Nr 2 vad med den ventilen som avsvarvad som jag körde med på Dp toppen (2,1)
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_000383.jpg
resultatet blev så här
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_000384.jpg
Hoppas du är nöjd Bengt  för sådana i dina 25hk lock så kanske det skulle bli några ponny till  ICQ/ab
Om det är någon som vill ha dom Ep topparna så kan jag skilja mig från dom  och då är dom med ny frästa säte
/// Micke

Hej , satan vad go läsning Default/lol , kan du visa en bild på ventil nr 1 som har en avsvarad kant på 2mm?

Finns på sidan 1 men här kommer bilden
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0763.jpg
Är på väg hem från us med ett par toppar som är no namn
skall bli kul å se vad dom flödar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

173 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-03-29 23:29:28)

Hej igen
Så har det varit lite lördags mys i flödesbänken
Råkade köpa ett par no namn toppar för det fanns vissa saker som såg ok ut
Topparna är 40x35 i ventiler och 12mm tändstift Tror att det är auto linea som har gjutet dom
Så här ser dom ut i bänken
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN0927.jpg
Det var bara att ta bort en insugsventil å testa hur dom flödade jag tittade inte hur kanal eller sätet såg ut 
Jag blev förvånad att dom flödade så mycket upp till 8 mm
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_20140328_001.jpg
Efter  flödningen så kollade hur dom såg ut i kanalen/ventilsätet
Det finns mycket mera i dessa toppar men det är en del jobb innan dom blir bra i flöde
Vad har man lärdsig att detta att köpa billigt är ofta endel jobb för dom skall bli bra och inte lita på us reklam STORA VENTILER inte alltid är bra flöde  dom är sämre än 043(std) på lyft över 12mm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

174

Men visst är det konstigt att de inte kan göra ventilsäten som är anständiga på sina produktionstoppar? Hur mycket dyrare kan det vara att göra ett bra säte när man ändå ska göra ett?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

175

Om det bara var sätet
Det är mindre hål i alun under sätet än hålet i insuget
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke