1

Några här inne som höjt växellåda på typ 1 vid sänkning?

Har nu lyft av karossen, så nu har man ju all möjlighet i världen att höja lådan.
Hur mycket höjning är lämplig utan allt för stora ombyggnader av karossen?

Hur mycket kan man höja med busskon?

Behöver man höja bagagegolvet i karossen?

IOM höjning av motorn så kommer ju kylplåtarna passa dåligt. Hur gör man lämpligast där?

Många dumma frågor, har sökt men funnit få svar.

2 Senaste redigerad av mettis (2013-11-05 23:12:17)

-Några här inne som höjt växellåda på typ 1 vid sänkning?

Jepp!

Har nu lyft av karossen, så nu har man ju all möjlighet i världen att höja lådan.
Hur mycket höjning är lämplig utan allt för stora ombyggnader av karossen?

Hur mycket kan man höja med busskon?

Ca 5cm, man "riktar in" växelföraren till karossens hål, så man kan ju variera ett par cm.

Behöver man höja bagagegolvet i karossen?

Litet uttag ovanför noskonen, samt över svepet, framförallt där kopplingsarmen "sticker upp".
Men inte värre än att man kan såga ur för detta och popnita täckande al-plåt över.

IOM höjning av motorn så kommer ju kylplåtarna passa dåligt. Hur gör man lämpligast där?

Antingen höjer man upp "sidoplåtarna" i motorrummet, och bygger om bakre motorplåten, eller så suger man in kylluft på annat sätt.
Problemet blir ju att motorn annars "cirkulerar" kylluften. En bälg som suger luft längre fram i bilen har jag på en av mina bilar...

Sedan passar ju inte avgassystemen heller... ;-)

Många dumma frågor, har sökt men funnit få svar.

3

När de gäller kylningen, räcker det att ta upp hål i motorluckan på väl valda ställen eller ställa ut luckan i ovankant som på en callook?

4

Bara en som gjort detta på boxerville eller rent av hela Sverige?
Inte lönt jobbet man lägger ner?

Om jag höjer hela golvet ovanför lådan lika mycket som jag höjer samt höjer sidorna i motorrumet lika mycket kan man då åka med luftintag/utsläpp i luckan för att kompensera?

Tanken är att bilen ska kunna användas mycket och även på långturer. Änsålänge blir det org 1200/1300 vilken av dem så nu funkar bäst.

5

Det är vanligt när man räjsar med bubbla att man höjer motorn i bak kant (12-25mm) (för att man skall få en annan vinkel för snabbare starter)
Om du går in på Pv johans (77an) bygg tråd så ser du hur men kan göra
Jag vet 10-15 bilar som man har höjt i bak kant
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6 Senaste redigerad av mettis (2013-11-07 00:42:35)

Min kamrat i hobbygaraget köpte min "race-bil" för några år sedan, och med en standardmotor kör han utan värmeproblem.
Trots failerat tätning osv... Men bakre plåt finns iallafall så inte värmen från ormboet sugs upp.
Såhär såg bilen ut när jag hade den...(närmast i bild)http://www.garaget.org/video/42579
Som du ser så är motorluckan öppen i överkant, och det funkar bara så...med sådant där aluminium-kit för att flytta ut. Annars "tar det i"...

Jag rekommenderar denna metod att sänka, dvs flytta upp drivpaket för att INTE bakhjulen skall luta inåt...man kan sänka "ett hack" med bibehållet läge på hjulet. På min bil hade jag även sänkspindlar fram, armarna stod horisontellt och då hade jag markfrigång 8cm under bilen.

7

Kan ej se filmen.

Men om det blir hyfsat tätt mot torped och sidor så bör det inte vara några större problem som inte en utflyttning av lucka hjälper?

Jag tänker mig att höja hela golvet ovan lådan och samtidigt göra en smidig servicelucka när man ändå håller på.

Jag tänkte samtidigt sänka 2"spline" bak, genom att höja lådan 5cm blir jag samtidigt av med den felaktiga toe som annars blir?

8

Höjningen påverkar inte toe in, då måste du flytta fram paketet samtidigt, men du får lite mindre hemsk camber.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Ok. Misstänkte de när jag tänkte lite längre, men va inte säker   ICQ/ab
Blir en förlängning av svärd i samma veva.

10

Jag flyttade upp motor+låda i min 66:a, använde bussnoskon och flyttade upp 5cm. Jag skar ur och flyttade upp hela golvet ovanför lådan samt flyttade upp alla plåtar i motorrummet. Eftersom du behöver flytta upp plåten där den främre gummilisten i motorrummet också tyckte jag det var enklare att flytta upp hela skiten istället för att kapa här och där.
Bakre mellanplåten byggdes även den om så att gummilisten hamnar 5cm högre. Luckan stängs som vanligt och kylningen funkar som orginal.

http://i1225.photobucket.com/albums/ee388/oldeschoolvw/erik_DSC_0119.jpg

Proud member of Sun City Aircoolers

11

Ja, så blir de nog för mig med.

Fast inte riktigt lika snygg bygge   ICQ/ab  riktigt najs motorrum  ICQ/ab

12 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-11-08 08:35:49)

Skillnaden i höjd på ingående axeln mellan bussnoskon å bubbla är 30mm men det går ändå lyfta ytterligare c. 2cm utan att växelföraraxeln börjar ta i tunneln. Noskonens nedre fäste måste dock sågas lös och lyftas, alternativt bygga en adapter.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2013-09-26162602.jpg

Vänstra är buss och högra bubbla. (Bubblans är nyare version här med 3 bultar men se äldre har exakt samma fäste m. 2 bultar)

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

13

oldeschoolvw skrev:

Jag flyttade upp motor+låda i min 66:a, använde bussnoskon och flyttade upp 5cm. Jag skar ur och flyttade upp hela golvet ovanför lådan samt flyttade upp alla plåtar i motorrummet. Eftersom du behöver flytta upp plåten där den främre gummilisten i motorrummet också tyckte jag det var enklare att flytta upp hela skiten istället för att kapa här och där.
Bakre mellanplåten byggdes även den om så att gummilisten hamnar 5cm högre. Luckan stängs som vanligt och kylningen funkar som orginal.

Snyggt bygge! (Hur har du fixat växelådsfästena?-)

Jag skall ta ett kort på min "gamla bil" nästa gång jag är i hobbygaraget...

14

Ja tack, gärna lite bilder på hur ni gjort. Under tiden och även hur det blev efteråt.

15

Ingen som har lite bilder på olika lösningar..

Ja hade tänkt höja min 3-5cm även golvet över lådan åker upp lika mycket..
Ända man funderar över e om förgasarna kommer ta i nånstans

Varför göra det lätt för sej när man kan göra det svårt ICQ/ad