451

web86a säger jag men va sjutton vet jag . typ1 har jag aldrig förstått mig på ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

452

jag får nog forska vidare i detta ämnet.. 86a känns ju något mild.. 86b börjar likna nåt, hehe.. 86c är nog i värsta laget.. sen får jag nog ta en funderare till på vad jag ska ha motorn till.. det är ju trots allt tänkt att den ska gå mest på gata.. men ack vad sugen man blir på att bygga värre hela tiden.. :-O

Har ju autocraft 1,4:1 vippor.. så antingen kör jag på en kam gjorda för det eller så får jag kränga dem och skaffa 1,25:1 vippor.. knepigt det där.

453

Lyxproblem...hahah

454

hehe.. ja kanske det :-) Det är en hel djungel bland alla kamprofiler som finns.. hur motorn är uppbyggd, vilken karaktär man vill ha, vilka varvtalsområden man använder sig mest av.. toppeffekt kontra körbarhet osv.

Här finns en hel lista på en hel drös olika kamaxlar.
http://www.actionimport.com/Tech_Files/ … mation.htm

455

Blivit en ganska lång diskussion om weber kontra insprutning till nya motorn på FB-sidan. Jag har kommit fram till att det blir nog förgasare denna gången också. Installation av insprutning är en långt större insats, även om det är väldigt smidigt sen när det är klart. Sen skulle det krävas custom-insug för mina mc-spjäll, en hel del el, reläer och annat.

Så, det blir en 2021cc med 044 toppar och weber 48 idf. Blocket är just nu hos Micke som ar-borrar och tar upp för 92mm cylindrar. Vevaxel i 4340 chromoly och 76mm slag skall inhandlas framöver. Topparna skall masseras och flödas, därefter väljer jag lämplig kamaxel.

456

Var är den diskussionen Peter?

457

på boxerville's facebooksida. Har direktkontakt med Redline via mail och de kikar på hur mkt de kan göra på pris och frakt i dagsläget :-) Man ska inte handla första bästa man ser.

458

Då verkar det som om man har kommit över ett par italienska IDA 48:or till ett väldigt överkomligt pris :-D dessutom kompletta.

459

Gött !

De borde ju få fart på grejorna

460

Jepp, men jag ska inte ropa hej än! Upptäckte nåt skumt påhitt med ebay där de vill att man ska betala skatt, moms o skit i förväg. Enl det jag läste ska det göra att man inte behöver betala nör de kommer.. känns lite olustigt.. vad händer om jag ändå skulle åka på tull, moms skatt när det kommer, vem får rätt? Måste jag betala när det kommer gör jag det, men i förväg?? Att ebay infört det måste vara för att tjäna pengar.. har bett säljaren skicka själv direkt till mig istället för via ebay.

461

Huga huga.. nu är grejerna betalade iaf.. Valde att använda mig av en forwarder så säljaren skickar dem till en adress i Usa så skickar de vidare den till mig. Hoppas att inget krånglar nu bara.

462

Dessa två rackare hoppas jag kommer till mig inom en snar framtid :-)

http://www1.garaget.org/archive/142/141742/308300/308300-3262667.jpg

463

oj ja de där lär ju bli bra ICQ/ab hoppas de lever upp till förväntningarna !

464

riseabove skrev:

Det gör dom alltid 
Vid 270-290hk  efter det så öppnar man dom till 51,5 så räcker dom till 330hk (och då är dom jävligt taskiga på låg/mellan)
Men det är ett lyxproblem
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

465

IDA är det fränaste man kan ha på en folkamotor.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

466

Sorry för OT men vad är det för skillnad på IDF o IDA ?  ICQ/ad

Loud pipes save lifes

467

PPRMicke skrev:
riseabove skrev:

Det gör dom alltid 
Vid 270-290hk  efter det så öppnar man dom till 51,5 så räcker dom till 330hk (och då är dom jävligt taskiga på låg/mellan)
Men det är ett lyxproblem
/// Micke

ja verkligen. de lär ju duga fint o om grejorna funkar lika bra som gamla motorn trots allt gjorde så kommer de blir nått i hästväg ICQ/ab

Jävligt coolt med IDA48 ICQ/ab

468

IRONCROZZ skrev:

Skilnaden är  att IDA är cc mellan halsarna är 120mm idf 90mm  sen är dom högre än idf
Större volym i flotörhusen  än idf 
Sen har det inget kalstart reglering  för det är en Räserförgasare från början  (annvändes i F1 i början 60talet  sen använde ford dom i sina GT 40 som kördes i Le mans 24t 1964-66 )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

469

Tack för det! ICQ/ab

Loud pipes save lifes

470

Ja det ska bli kul bara att titta och känna på dem :-) kul också att man kommit över ett par äkta italienska och inga kopior.

De lär definitivt leva upp till förväntningarna när jag blev positivt överraskad av min 1600 med filade originallock och alfa 40:or. Nu ska ju även tändning och soppaleverans bli strået vassare :-)

471

IRONCROZZ skrev:

De är dessutom mycket enklare att byta munstycken på då allt sitter monterar uppifrån.
Kallstart har jag aldrig lidit av, det är bara de första 5-10 sekunderna man måste vakta motorn med gasen och sedan går den bli lite ljummen innan man gasar hårt men då är man redan ute ur garaget.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

472

Mina idf 40:or (idf 82/83 från alfa romeo) hade också alla munstycken ovanifrån, men vanligtvis sitter de vid sidan om bränsleanslutningen på förgasare avsedda för vw... väldigt dumt då det är trångt.

Ida finns även bara i 48mm spjäll och större medan idf finns i 36, 40, 44, 48mm. Spridarna är längre i ida-förgasarna med.

Jag hade tänkt köra med idf 48:or då jag hittade paket komplett med insug, länkage, filter etc.. men när jag hittade dessa så kände jag att om jag köper dem kommer jag aldrig mer behöva fundera på förgasare.

473

IDA fanns i 46 också...
http://2.bp.blogspot.com/-Fzw3L5uJ4HU/T8PU-ZNlWYI/AAAAAAAARG4/Zak_d-od9B8/s1600/Weber+46+IDA+3.JPG

474

Ah jo, men jag trodde det bara var i trippeluppsättning på porsches boxersexor..? Fanns väl dessutom Ida 40 till porsche om jag inte läst fel i mina efterforskningar.

475

Glöm inte IDA 40 3C ICQ/ab

Ali G