web86a säger jag men va sjutton vet jag . typ1 har jag aldrig förstått mig på 
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Vw typ 1 - 64 Kellerassel performance
Sidor Föregående 1 … 17 18 19 20 21 … 37 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
web86a säger jag men va sjutton vet jag . typ1 har jag aldrig förstått mig på 
jag får nog forska vidare i detta ämnet.. 86a känns ju något mild.. 86b börjar likna nåt, hehe.. 86c är nog i värsta laget.. sen får jag nog ta en funderare till på vad jag ska ha motorn till.. det är ju trots allt tänkt att den ska gå mest på gata.. men ack vad sugen man blir på att bygga värre hela tiden.. :-O
Har ju autocraft 1,4:1 vippor.. så antingen kör jag på en kam gjorda för det eller så får jag kränga dem och skaffa 1,25:1 vippor.. knepigt det där.
Lyxproblem...hahah
hehe.. ja kanske det :-) Det är en hel djungel bland alla kamprofiler som finns.. hur motorn är uppbyggd, vilken karaktär man vill ha, vilka varvtalsområden man använder sig mest av.. toppeffekt kontra körbarhet osv.
Här finns en hel lista på en hel drös olika kamaxlar.
http://www.actionimport.com/Tech_Files/ … mation.htm
Blivit en ganska lång diskussion om weber kontra insprutning till nya motorn på FB-sidan. Jag har kommit fram till att det blir nog förgasare denna gången också. Installation av insprutning är en långt större insats, även om det är väldigt smidigt sen när det är klart. Sen skulle det krävas custom-insug för mina mc-spjäll, en hel del el, reläer och annat.
Så, det blir en 2021cc med 044 toppar och weber 48 idf. Blocket är just nu hos Micke som ar-borrar och tar upp för 92mm cylindrar. Vevaxel i 4340 chromoly och 76mm slag skall inhandlas framöver. Topparna skall masseras och flödas, därefter väljer jag lämplig kamaxel.
Var är den diskussionen Peter?
på boxerville's facebooksida. Har direktkontakt med Redline via mail och de kikar på hur mkt de kan göra på pris och frakt i dagsläget :-) Man ska inte handla första bästa man ser.
Då verkar det som om man har kommit över ett par italienska IDA 48:or till ett väldigt överkomligt pris :-D dessutom kompletta.
Gött !
De borde ju få fart på grejorna
Jepp, men jag ska inte ropa hej än! Upptäckte nåt skumt påhitt med ebay där de vill att man ska betala skatt, moms o skit i förväg. Enl det jag läste ska det göra att man inte behöver betala nör de kommer.. känns lite olustigt.. vad händer om jag ändå skulle åka på tull, moms skatt när det kommer, vem får rätt? Måste jag betala när det kommer gör jag det, men i förväg?? Att ebay infört det måste vara för att tjäna pengar.. har bett säljaren skicka själv direkt till mig istället för via ebay.
Huga huga.. nu är grejerna betalade iaf.. Valde att använda mig av en forwarder så säljaren skickar dem till en adress i Usa så skickar de vidare den till mig. Hoppas att inget krånglar nu bara.
Dessa två rackare hoppas jag kommer till mig inom en snar framtid :-)

oj ja de där lär ju bli bra
hoppas de lever upp till förväntningarna !
oj ja de där lär ju bli bra
hoppas de lever upp till förväntningarna !
Det gör dom alltid
Vid 270-290hk efter det så öppnar man dom till 51,5 så räcker dom till 330hk (och då är dom jävligt taskiga på låg/mellan)
Men det är ett lyxproblem
/// Micke
IDA är det fränaste man kan ha på en folkamotor. 
Sorry för OT men vad är det för skillnad på IDF o IDA ? 
riseabove skrev:oj ja de där lär ju bli bra
hoppas de lever upp till förväntningarna !
Det gör dom alltid
Vid 270-290hk efter det så öppnar man dom till 51,5 så räcker dom till 330hk (och då är dom jävligt taskiga på låg/mellan)
Men det är ett lyxproblem
/// Micke
ja verkligen. de lär ju duga fint o om grejorna funkar lika bra som gamla motorn trots allt gjorde så kommer de blir nått i hästväg 
Jävligt coolt med IDA48 
Sorry för OT men vad är det för skillnad på IDF o IDA ?
Skilnaden är att IDA är cc mellan halsarna är 120mm idf 90mm sen är dom högre än idf
Större volym i flotörhusen än idf
Sen har det inget kalstart reglering för det är en Räserförgasare från början (annvändes i F1 i början 60talet sen använde ford dom i sina GT 40 som kördes i Le mans 24t 1964-66 )
/// Micke
Tack för det! 
Ja det ska bli kul bara att titta och känna på dem :-) kul också att man kommit över ett par äkta italienska och inga kopior.
De lär definitivt leva upp till förväntningarna när jag blev positivt överraskad av min 1600 med filade originallock och alfa 40:or. Nu ska ju även tändning och soppaleverans bli strået vassare :-)
Sorry för OT men vad är det för skillnad på IDF o IDA ?
De är dessutom mycket enklare att byta munstycken på då allt sitter monterar uppifrån.
Kallstart har jag aldrig lidit av, det är bara de första 5-10 sekunderna man måste vakta motorn med gasen och sedan går den bli lite ljummen innan man gasar hårt men då är man redan ute ur garaget.
Mina idf 40:or (idf 82/83 från alfa romeo) hade också alla munstycken ovanifrån, men vanligtvis sitter de vid sidan om bränsleanslutningen på förgasare avsedda för vw... väldigt dumt då det är trångt.
Ida finns även bara i 48mm spjäll och större medan idf finns i 36, 40, 44, 48mm. Spridarna är längre i ida-förgasarna med.
Jag hade tänkt köra med idf 48:or då jag hittade paket komplett med insug, länkage, filter etc.. men när jag hittade dessa så kände jag att om jag köper dem kommer jag aldrig mer behöva fundera på förgasare.
IDA fanns i 46 också...
Ah jo, men jag trodde det bara var i trippeluppsättning på porsches boxersexor..? Fanns väl dessutom Ida 40 till porsche om jag inte läst fel i mina efterforskningar.
Glöm inte IDA 40 3C 
Sidor Föregående 1 … 17 18 19 20 21 … 37 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Vw typ 1 - 64 Kellerassel performance
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.