351

nizekustoms skrev:

30 mm fick jag uppgift om idag men kolla gärna du med Demian.

Jag fick det till att det stack ut 190mm från mät från centrum på Hattprofilen. Jag mätte på en -62 splitbuss. Det borde vara lika.

Men om du fick ett 30mm mått blev jag osäker hurvida jag mätte rätt rör. Jag får dubbelkolla imorgon.... ICQ/ab

352

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1405
30mm var från stödplåten på torisionsröret, jag har dock inte kommit så långt att det prövats i praktiken.
Bra jobbat med bussen förresten!

353

Ok, då stämmer det. Utsticket från stödplåten är ju bättre att utgå ifrån.

Jag såg för övrigt att det finns tre olika längder på höljen. Fast det är en längd t o m 1971. Men det förklarar nog varför det har varit svårt att shimsa bort kopplingshugget på nån bil. Jag har nog haft fel hölje/växellådskombo. Förmodligen ändrades höljet då kopplingsarmens längd ändrades.

354

Ikväll var det garagekväll igen. Det började med kapning av kopplingsvajerröret till 30 mm från hattprofilen på torsionsröret. Jag märkte dock snabbt att min bowden tube är alldeles för lång. Det blir till att beställa ny.

Efter det var det dags att rensa gängor i torsionslocksgängorna samt att förbereda Franke-svärden samt montera dessa.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1131145.jpg

Testade att trycka på trumman på splinesen och det kommer bli trångt att få på fälgarna. Fast det var väl väntat i och för sig. Oroa er inte. Trumman skall renoveras och fixas  ICQ/ag

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1131144.jpg

Sedan kunde jag rensa lite gäng i de M18 som håller växellådan och dra den på plats. Det fanns mycket spel i de nya växellådsgummina så de 6 mm som drivlinan flyttas bakåt behövde inte shimsas.
Skönt med nya bultar överallt!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1131146.jpg

Alte Liebe rostet nicht!

355

Läckert....du lär ju lätt köra BD nästa sommar ICQ/ab

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

356

Vackert! Men är du säker på höljet? det ska gå i en viss vinkel typ 45grader annars får man kopplingshugg vid start.. borde även gälla din?!

Panel -53, 911 -71

357

jockebostrom skrev:

Vackert! Men är du säker på höljet? det ska gå i en viss vinkel typ 45grader annars får man kopplingshugg vid start.. borde även gälla din?!

Jag fick en väldigt skarp böj på mitt hölje så antingen har jag satt biten på torsionsröret för långt bak och röret kapats för nära lådan eller så är höljet för långt. Jag kommer inte ihåg vilken typ jag beställde tyvärr men det är nog en smal sak att fixa. Antingen kapa kopplinswireröret lite till eller köpa en kortare variant av hölje.

Alte Liebe rostet nicht!

358

Jag sitter och lurar på vad man skall göra med lacken på bussen. I går kollade jag på "Fast n loud" på Discovery när de fixade i ordning en 50:a Olds. Den våtslipade de och klarlackade. Nu har ju inte jag lika mycket ytrost men det är ju ett sätt att kapsla in min flagnande lack.

Vad tror ni? Bra eller anus? Rosten blir ju mer som brun färg kan jag tycka...

Post's attachments

50olds.jpg, 75.01 kb, 800 x 598
50olds.jpg 75.01 kb, 171 downloads since 2013-11-05 

Alte Liebe rostet nicht!

359

Jag tror det kommer bli fett som fan tillsammans med kulhålen!! ICQ/ag

Vw Pickup -67
Bay Buss -71

360

Har också funderar på lackfrågan till pricken och är lite sugen på att testa vaxet som GB tipsar om i denna tråden.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=22108
Hoppas du finner en bra lösning så kan jag sno den sen ICQ/ag
Får komma upp till dig framöver för jag är nyfiken på waxet som du hade till underredet.

361

jag gillar inte när dom klarlackar över bilarna för de ser mest fläckigt ut.
rosten ser lite fejk ut då.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

362

Körde på linolja på Marchallen, såg blötare ut i färgen.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

363

Kanske matt klarlack, då ser det ju inte blött ut i alla fall...
Nja, vax e nog bäst

Ät gul snö, det kan vara öl.

364

Ja jag är skeptisk emot klarlacken så det blir nog vax...

I kväll tänkte jag ägna mig åt framvagnen (har garagekväll på torsdagar  ICQ/ag  )

Eftersom tiden är begränsad p.g.a. gård, barn och mycket på jobbet så är det de enkla lösningarna som gäller nu.
Stötdämpartornen på en barndoor är ju rätt så korta och skall man åka sänkt så vill jag ha dessa uppflyttade en bit. I stället för att kapa till nya i 10 mm plåt (som jag inte har) samt byta hela gaveln så blir det den enkla vägen. Jag kommer att kapa befintlig gavel och skarva på en del av övre gaveln från en 59:a bubbla. Jag tror det blir bra...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1133445.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1133444.jpg

Tornen är ju mer eller mindre lika i pressningarna så det lär se ganska så original ut. Nu hoppas jag bara att ingenting ligger ivägen i hjulhuset.

Alte Liebe rostet nicht!

365

Låter som en trevlig factory look övning ICQ/ag gillar när man knappt ser vad som är gjort... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

366

Matt klarlack är ju vägen att gå. ICQ/ab

Mera känd som jb...

367

nizekustoms skrev:

Eftersom tiden är begränsad p.g.a. gård, barn och mycket på jobbet så är det de enkla lösningarna som gäller nu.
Stötdämpartornen på en barndoor är ju rätt så korta och skall man åka sänkt så vill jag ha dessa uppflyttade en bit. I stället för att kapa till nya i 10 mm plåt (som jag inte har) samt byta hela gaveln så blir det den enkla vägen. Jag kommer att kapa befintlig gavel och skarva på en del av övre gaveln från en 59:a bubbla. Jag tror det blir bra...

Tornen är ju mer eller mindre lika i pressningarna så det lär se ganska så original ut. Nu hoppas jag bara att ingenting ligger ivägen i hjulhuset.

Hörru, kör med  originaldämpare. Det spar du ännu mer tid på  ICQ/ab

Jag har originalgavlar och kör med originaldämpare. Stötdämparna blir inget problem om du ska köra typ1 spindlar. Hjulen går i hjulhusen med 165/50 innan dämparna bottnar.
Fast dämparna är lite dyrare, då de är kortare än vanliga typ1/bussdämpare.

368

Demian skrev:
nizekustoms skrev:

Eftersom tiden är begränsad p.g.a. gård, barn och mycket på jobbet så är det de enkla lösningarna som gäller nu.
Stötdämpartornen på en barndoor är ju rätt så korta och skall man åka sänkt så vill jag ha dessa uppflyttade en bit. I stället för att kapa till nya i 10 mm plåt (som jag inte har) samt byta hela gaveln så blir det den enkla vägen. Jag kommer att kapa befintlig gavel och skarva på en del av övre gaveln från en 59:a bubbla. Jag tror det blir bra...

Tornen är ju mer eller mindre lika i pressningarna så det lär se ganska så original ut. Nu hoppas jag bara att ingenting ligger ivägen i hjulhuset.

Hörru, kör med  originaldämpare. Det spar du ännu mer tid på  ICQ/ab

Jag har originalgavlar och kör med originaldämpare. Stötdämparna blir inget problem om du ska köra typ1 spindlar. Hjulen går i hjulhusen med 165/50 innan dämparna bottnar.
Fast dämparna är lite dyrare, då de är kortare än vanliga typ1/bussdämpare.


Och det säger du nu... Too late :-)

Alte Liebe rostet nicht!

369

Jag fick rådet att höja upp stötdämparfästena fram så det gjorde jag ikväll. Nu skall jag kunna köra med bubbladämpare fram.

Efter att ha mätt och och donat med vattenpass så kapades barndoortornen tillslut av.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1133814.jpg

Sedan gjorde jag samma sak med bubblaframvagnen och någon timme senare var ingreppet klart. Bubblatorn på barndoorframvagn  ICQ/ab En vinst med detta ingreppet var att jag också slapp bråka med den bult till dämparen som gått av i det övre fästet på ena sidan.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1133813.jpg

Jag var ju så klart även tvungen att testa hänga dit framvagnen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1133812.jpg

Nu skall den tvättas och lackas sedan är det snart dags för montering.

Alte Liebe rostet nicht!

370

Snyggt blev det  ICQ/ab

371

Riktigt smutt! snart är den på hjul!!

Panel -53, 911 -71

372

ICQ/ag  Nice!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

373

ser ut som vaggan är lite ivägen om man vill testa hjulen på

Men fasen va nice det här blir.. obs inte avis.. skulle aldrig vilja äga en barndörr.. verkar ju bara rostiga Default/smile

374

Riktigt nice Nico. Suttit denna regniga lördag och läst igenom tråden. Får tacka för det nöjet och hoppas man får se den live i sommar! ICQ/ab

Typ3 Notchback -65 | Dr Gonzo DH -76 |

375

koppen skrev:

Riktigt nice Nico. Suttit denna regniga lördag och läst igenom tråden. Får tacka för det nöjet och hoppas man får se den live i sommar! ICQ/ab

Tack Koppen! Jag hoppas också få ut den till nästa år. Är bra less på att svetsa på den nu.

Alte Liebe rostet nicht!