1

Hej.
Då jag nyss skaffat buss och börjat riva i den tänkte jag presentera mig och bussen med en liten projekttråd. Jag är 40 plus och bor i Eskilstuna. Jag har väl hållit på med bilar i stort sett hela livet, men aldrig med Folkvagn tidigare. Jag har en halvfärdig Hotrod i garaget, men känner att jag behöver jobba lite med något annat emellan för att få tillbaka inspirationen. Då jag flyger hängglidare (drake) tänkte jag att en buss kunde vara bra att ha när man åker ner till Alperna eller Hammars Backar utanför Ystad. Jag flyger dessutom modellflyg och tävlar sporadiskt i något som kallas AirCombat. Inom AirCombat som kort sagt är luftstrid med radiostyrda jaktplan från WW2 i skala 1:12 är det vanligt att man gaddar ihop sig med likasinnade i team sk. Squadrons. Jag skrev en berättelse om köpet på ärorika Griffon  Squads hemsida, ni får väl ta det så seriöst ni vill:

Griffon utökar flottan!
När hösten börjar lägga sig och folk ute i stugarna tror att inget mer händer, då slår Griffon Squadron till igen med rykande färska nyheter!
Som Squadron-Leader följer vissa åtaganden. Ett är att arrangera kommande års Vintercup, ett annat är att visa sig på tävlingar ute i landet och försvara Griffons ära. Ett mindre känt krav på den regerande Squadron-Leadern är att han måste inneha en egen Powerforce-buss! Att detta krav är mindre känt beror troligen på att det är helt nytt. Efter att ha avundsjukt betraktat de övriga bussarna i skvadronen kände Lowflyer trycket att som regerande Squad-Leader  åka lika ståndsmässigt som de andra. Vad göra? Givetvis måste en Folkabuss införskaffas!
Under ett hemligt fälttåg begav sig så Squadron-Leader Lowflyer och Squadronens tekniske expert på Powerforcebussar Major Jägermeister ut på buss-jakt. Kylaren på Lowflyers trogna transportfordon styrdes mot Hölö utanför Södertälje där det enligt uppgift skulle finnas objekt att undersöka. Målet var att lägga vantarna på den ovanliga ”Häng-gleiter Transporter”, en variant så okänd att inte ens Volkswagen känner till att de tillverkat den. Via Lowflyers stora kontaktnät visste han om ett befintligt exemplar i Skåne. Under resans gång förhandlades det per telefon om ett köp, men ägaren vägrade dumt nog att sälja, förståeligt med tanke på hur åtråvärda dessa bussar är. Hoppet stod nu till bussen i Hölö, skulle den vara god nog åt Lowflyer?
Väl framme stod det ett vrak utanför garaget, men när dörrarna öppnades skymtade ett vacket orange exemplar från 1978, jag menar 1938, i garagets innersta vrår. Som en ren tjänst hade ägaren monterat ur motorn för att bussens motorrum lättare skulle kunna besiktas. Tänk vad folk ställer upp för att göra Griffons nöjda. Bussen var extrautrustad med ett flertal unika finesser som förbättrad ventilation vid fötterna, stort takräcke, många säten och givetvis det starkaste motoralternativet, den kraftfulla 2-liters insprutningsmotorn. Något annat är inte att tänka på för Lowflyer.
Efter en kort prisförhandling där Lowflyer i stort sett förklarade för ägaren att båda bussarna nu var annekterade av Griffon styrde vi kosan hemåt.
Helgen efter åkte Lowflyer och hämtade först den fina bussen med hjälp av en lokal bekant och därefter hämtades den mindre fina bussen med viss möda med hjälp av Friedrich. Då Lowflyer har det lite trångt på sin garageuppfart parkerades den på Lowflyers fars garageuppfart istället. Lowflyers far som är en klok och förstående far konstaterade helt korrekt: Vilket Fynd!
Vi kan nu stolt konstatera att Griffon drygar ut sin överlägsna ledning som Powerforcebusstätaste skvadronen i Sverige. Ja troligen i Världen. Inte mindre än sju bussar är nu i skvadronsmedlemmarnas ägor, plus några till tillhörande lokala hangarounds. Nu väntar vi bara med spänning på att Sailor eller Ghost vinner Vintercupen och sedan köper en Powerforcebuss!

Här någonstans tar verkligheten vid och vi lämnar Griffon Squadron. Väl hemkommen inspekterades bussen i dagsljus och jag konstaterade att det nog kommer att gå åt en hel del plåt så att säga. En annan upptäckt är att vintern är i antågande. Då mitt garage är rätt trångt och dessutom fullt med hotrodbygget infinner sig som ni säkert har listat ut ett problem. In på scenen träder min polare Robban. Robban har ett stort och fint garage, men också ett problem. Robban har fått en 51’ans bagge från sin svärfar när han gifte sig, men han kan inte svetsa och har ingen svets. Hmm.... Om jag ställer min buss och min svets i ditt garage så svetsar vi varannan bit på Baggen och varannan på bussen föreslog jag på skämt vid ett tillfälle. Till min stora förvåning nappade Robban stenhårt. Så nu blir det vuxendagis varje söndagkväll framöver. Fortsättning följer.

Post's attachments

004_small.jpg, 283.64 kb, 1024 x 768
004_small.jpg 283.64 kb, 329 downloads since 2013-11-02 

20131006_111248_small.jpg, 427.49 kb, 768 x 1024
20131006_111248_small.jpg 427.49 kb, 332 downloads since 2013-11-02 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

2

Häftig historia! Att sedan byta jobb med varandra gör inte saken sämre! Blir en tråd om båda dessa hoppas jag!
Vill se både 51-an och bussen växa fram..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Härlig historia! Ska bli kul att se vart detta slutar, bussen pimpad i klassisk ww2 stil kanske för att matcha skvadronen? ICQ/ad

Allätare av rang som längtar efter en äldre VW produkt...
Kör; VW Passat GT -09. Dodge RAM2500 Cummins TD -97. Dodge W200 -73 (F.d Nato). Dodge W200 -77 (F.d Nato denna med). Chevrolet Suburban 4x4 -77. Jeep Grand Cherokee -94. Jeep Cherokee -90. Carman 1000 baklastare -63. BM Boxer 350 Traktorgrävare. BM T-24. X antal dåliga volvo samt en del annat skräp...

4

Inspektion:
Alla svarta och gråa färgblaffor är sprayfärg som jag har sprutat på för att täta rost inför vintern i och med att den skulle stå ute till att börja med, skall givetvis fixas mera seriöst när jag väl kommer in i garaget. Någomn tidigare ägare har bytt trösklar och skärmkanter bak. Tröskeljobbet kommer jag definitivt att göra om då de struntat i mellantröskeln med följden att det är öppet mellan innertröskeln och yttertröskeln. Dåligt rostskyddat också så det såg inte så najs ut. Dessutom hatar jag igenspacklade kaross-skarvar. Skärmkanterna bak kommer jag att kolla upp lite närmare innan jag bestämmer mig för hur jag skall göra. Det som talar för att behålla dem är att de inte rostat, det som talar mot är de konstiga avsluten som stänklapparna sitter i. Ser inte så kul ut när man vet hur det skall se ut. Kaross-sidan verkar vara uppspacklad å det grövsta, skall bli spännande att se hur det ser ut när jag slipar ner den.

Post's attachments

20131030_144032_small.jpg, 265.81 kb, 1024 x 768
20131030_144032_small.jpg 265.81 kb, 307 downloads since 2013-11-02 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

5 Senaste redigerad av Lowflyer (2013-11-02 19:45:30)

Rutten bild, men här ser man hur de har svetsat yttertröskeln för långt ut då mittenbiten saknas. Enda kontakten var plåtstrips med 30 cm mellanrum (inringat i rött)

Även tröskeln på skjutdörrens sida var bytt på samma taffliga sätt. Golvet var dock friskt under gummimattan. Yttersta biten är lagad, resten är orignal.

Vid reparationen av golvet verkar de ha målat en bit upp på "stolstorpeden" Tyvärr har rosten börjat komma en bit upp, misstänker att det är ungefär där innerskärmarna möter upp?

Samma sak på andra sidan. Här ser man även hålen från skylten som talar om hur bilen var levererad från fabrik. Tyvärr är den borta.

Kan någon tala om hur jag enklast postar flera bilder med text emellan i inläggen? Har försökt att söka efter det på forumet, men hittar inget bra svar.

/Janne

Post's attachments

20131030_143646_small.jpg, 311.28 kb, 1024 x 768
20131030_143646_small.jpg 311.28 kb, 322 downloads since 2013-11-02 

20131030_143708_small.jpg, 199.68 kb, 1024 x 768
20131030_143708_small.jpg 199.68 kb, 333 downloads since 2013-11-02 

20131030_143724_small.jpg, 256.8 kb, 1024 x 768
20131030_143724_small.jpg 256.8 kb, 297 downloads since 2013-11-02 

20131030_143743_small.jpg, 142.73 kb, 1024 x 768
20131030_143743_small.jpg 142.73 kb, 298 downloads since 2013-11-02 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

6

Framskärmarna behöver bytas på båda sidorna.....

Post's attachments

20131030_143756_small.jpg, 171.21 kb, 1024 x 768
20131030_143756_small.jpg 171.21 kb, 341 downloads since 2013-11-02 

20131030_144026_small.jpg, 269.98 kb, 1024 x 768
20131030_144026_small.jpg 269.98 kb, 293 downloads since 2013-11-02 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

7

Batterihyllan var bortkapad, behöver ersättas. Rätt standard va? Plåten mellan motorn och balken (vänster sida) behöver nog också ses över. Här vet jag inte om jag skall köpa en ny plåt eller försöka pussla ihop av lösa plåtar? Det är ju mest raka former så det borde gå.

Post's attachments

20131030_143911_small.jpg, 267.88 kb, 1024 x 768
20131030_143911_small.jpg 267.88 kb, 309 downloads since 2013-11-02 

20131030_143942_small.jpg, 221.59 kb, 1024 x 768
20131030_143942_small.jpg 221.59 kb, 318 downloads since 2013-11-02 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

8

Jag kämpar som sagt mot vinterns antågande. Skulle egentligen vilja blästra och lacka undersidan innan jag rullar in bussen i garaget. Vi får väl se hur det går med det. Problemet är att jag vill spruta epoxiprimer och då gäller det att inte yttertempen blir för låg.

Post's attachments

20131030_144000_small.jpg, 334.73 kb, 1024 x 768
20131030_144000_small.jpg 334.73 kb, 307 downloads since 2013-11-02 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

9

Härligt att det finns lite folk i den här staden!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

10

Hellberg skrev:

Härligt att det finns lite folk i den här staden!

Hej. Har du buss också? Det är väl bussarna jag brinner mest för. Vanliga folkor är charmiga och kul, men det har hittills inte varit något jag funderat på att börja med. Däremot kollar jag gärna in dem på träffar osv.

/Janne Dersjö

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

11

Lowflyer skrev:
Hellberg skrev:

Härligt att det finns lite folk i den här staden!

Hej. Har du buss också? Det är väl bussarna jag brinner mest för. Vanliga folkor är charmiga och kul, men det har hittills inte varit något jag funderat på att börja med. Däremot kollar jag gärna in dem på träffar osv.

/Janne Dersjö


Mja på sätt och vis.. Har en Splitbuss i skogen om det räknas  ICQ/ad

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

12

Nu lämnar vi rostens rike och koncentrerar oss på något kul istället. Det visade sig att bussen hade en detalj som jag tror är ganska ovanlig. Jägermeister som var med och hämtade bussen indikerade att han hade hört talas om denna lösning från fabrik, men aldrig sett den live under sina drygt tjugo år med Folkabuss. Ni kanske kan hjälpa mig och tala om ifall det är orginal eller ej? Jag tycker att det ser relativt fabriksmässigt ut. Bussen har fällbart ryggstöd på sista soffan. Dessutom har ryggstödet en extra utfällbar sektion så att det blir fullängd på sängen. På så sätt slipper man Rock’n’rollsoffan.

Post's attachments

20131030_143235.jpg, 254.71 kb, 1024 x 768
20131030_143235.jpg 254.71 kb, 308 downloads since 2013-11-03 

20131030_143428.jpg, 229.99 kb, 1024 x 768
20131030_143428.jpg 229.99 kb, 308 downloads since 2013-11-03 

20131030_143504.jpg, 188.32 kb, 1024 x 768
20131030_143504.jpg 188.32 kb, 282 downloads since 2013-11-03 

20131030_143619.jpg, 209.73 kb, 1024 x 768
20131030_143619.jpg 209.73 kb, 311 downloads since 2013-11-03 

20131030_143841.jpg, 199.5 kb, 1024 x 768
20131030_143841.jpg 199.5 kb, 308 downloads since 2013-11-03 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

13

Hellberg skrev:
Lowflyer skrev:
Hellberg skrev:

Härligt att det finns lite folk i den här staden!

Hej. Har du buss också? Det är väl bussarna jag brinner mest för. Vanliga folkor är charmiga och kul, men det har hittills inte varit något jag funderat på att börja med. Däremot kollar jag gärna in dem på träffar osv.

/Janne Dersjö


Mja på sätt och vis.. Har en Splitbuss i skogen om det räknas  ICQ/ad

Oohh, får man komma och kolla någon dag? Det är något speciellt att titta på skogsvrak. No offense, jag bara antar att det är ett vrak.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

14

Lowflyer skrev:
Hellberg skrev:
Lowflyer skrev:

Hej. Har du buss också? Det är väl bussarna jag brinner mest för. Vanliga folkor är charmiga och kul, men det har hittills inte varit något jag funderat på att börja med. Däremot kollar jag gärna in dem på träffar osv.

/Janne Dersjö


Mja på sätt och vis.. Har en Splitbuss i skogen om det räknas  ICQ/ad

Oohh, får man komma och kolla någon dag? Det är något speciellt att titta på skogsvrak. No offense, jag bara antar att det är ett vrak.


Riktigt vrak.. Du kan se den säljesannonsen!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

15

Blir härligt att följa, lycka till! ICQ/ab

16

Idag var jag och resten av familjen på Ikea. Det märks att sjuttiotalet är inne på heminredningsfronten. Hmm, undrar just om man kan hitta något till bussen....?
Med facit i hand var det en av de bättre resor till Ikea jag gjort. En orange diskborste 3 kr, två set vita och orangea bäddlakanset 59 kr styck, en packe vit och orangerandiga servetter 15 kr och till sist den verkliga godbiten: 3 meter vit och orangerandigt tjockt tyg för 202 kr. Tyget är dubbelvikt på bilden, egentligen är det 1,5 meter brett. Här skall sys matchande gardinger! Och ja, jag har bestämt mig, det blir vitt tak ner till pressningen nedanför fönstren och resten orange.

Post's attachments

IMG_3997.JPG, 164.75 kb, 640 x 480
IMG_3997.JPG 164.75 kb, 303 downloads since 2013-11-03 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

17

ICQ/ag  låter som ett trevligt projekt... jag ser av bilderna att du inte har någon plåt mellanvägg bakom stolarna... då detta försvinner på min buss ICQ/ae  vore det trevligt med en översiktsbild på stols underrederna.. gärna bakifrån.  ICQ/ad
Med vänlig hälsning Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Hej !

Trevligt med ett nytt VW-objekt här i "Sme'stan". Har själv renoverat en grön pickis ganska nyligen. En del plåtar gjordes av ett lokalt plåtslageri här i stan. Detta projekt kommer att följas, har vid närmare eftertanke lite klädsel (brun) och nån plåt till övers,,,
Hör av dig om det är något behöver.

\\Peter i Skogstorp

Vw-57. Karmann Ghia-66. Transporter EH - 77. Early Bay - 71.

19

genebe skrev:

Hej !

Trevligt med ett nytt VW-objekt här i "Sme'stan". Har själv renoverat en grön pickis ganska nyligen. En del plåtar gjordes av ett lokalt plåtslageri här i stan. Detta projekt kommer att följas, har vid närmare eftertanke lite klädsel (brun) och nån plåt till övers,,,
Hör av dig om det är något behöver.

\\Peter i Skogstorp

Vad är det för 57a du har? ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

20

Trevligt med en buss som skall användas till en luftsportstransport, är bussnerd och fallskärmhoppare själv. ICQ/ab
Har ett par tandemturer i hangglider, känner värdsmästaren i Acro så jag har tagit några turer med han, (Han va i alla fall världsmästare för ett par år sen...) men inte med Acrovingen då utan Tandemvingen... ICQ/ae
Ser helt klart tjusningen i att flyga hangglider fast jag håller mej nog till fritt fall jag!
Lycka till med bussbygget!

Buy the ticket, take the ride... - HST

21 Senaste redigerad av genebe (2013-11-04 20:27:14)

Hellberg skrev:
genebe skrev:

Hej !

Trevligt med ett nytt VW-objekt här i "Sme'stan". Har själv renoverat en grön pickis ganska nyligen. En del plåtar gjordes av ett lokalt plåtslageri här i stan. Detta projekt kommer att följas, har vid närmare eftertanke lite klädsel (brun) och nån plåt till övers,,,
Hör av dig om det är något behöver.

\\Peter i Skogstorp

Vad är det för 57a du har? ICQ/ag


Det är en gammal Streetrace/Callooker bil med soltak o pilar. Ombyggnationen var gjord när jag kom över den för typ 100 år sedan.
Har kört lite streetrace med den här i stan. Tanken är väl att väcka liv i den igen, det finns en hel del godbitar till den
som ligger o samla damm. Bla en nybyggd 2165:a och en 5 växlad Gene Berg låda. Ursäkta intrånget lowflyer  ICQ/ag

Vw-57. Karmann Ghia-66. Transporter EH - 77. Early Bay - 71.

22

Löf skrev:

Trevligt med en buss som skall användas till en luftsportstransport, är bussnerd och fallskärmhoppare själv. ICQ/ab
Har ett par tandemturer i hangglider, känner värdsmästaren i Acro så jag har tagit några turer med han, (Han va i alla fall världsmästare för ett par år sen...) men inte med Acrovingen då utan Tandemvingen... ICQ/ae
Ser helt klart tjusningen i att flyga hangglider fast jag håller mej nog till fritt fall jag!
Lycka till med bussbygget!

Är du säker på att det var hängglidare du flög och inte glidskärm? Hängglidare = Drake med metallstruktur, inte samma sak som skärmflyg. Anledningen till att jag frågar är att det mig veterligen inte finns Acro inom Hängflygsporten i Sverige.
Hoppa fallskärm är en av sakerna på min "To do"-lista.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

23

genebe skrev:

Hej !

Trevligt med ett nytt VW-objekt här i "Sme'stan". Har själv renoverat en grön pickis ganska nyligen. En del plåtar gjordes av ett lokalt plåtslageri här i stan. Detta projekt kommer att följas, har vid närmare eftertanke lite klädsel (brun) och nån plåt till övers,,,
Hör av dig om det är något behöver.

\\Peter i Skogstorp

Jag hör av mig när jag kommer hem. Är på tjänsteresa i mörkaste Småland.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

24

Lowflyer skrev:
Löf skrev:

Trevligt med en buss som skall användas till en luftsportstransport, är bussnerd och fallskärmhoppare själv. ICQ/ab
Har ett par tandemturer i hangglider, känner värdsmästaren i Acro så jag har tagit några turer med han, (Han va i alla fall världsmästare för ett par år sen...) men inte med Acrovingen då utan Tandemvingen... ICQ/ae
Ser helt klart tjusningen i att flyga hangglider fast jag håller mej nog till fritt fall jag!
Lycka till med bussbygget!

Är du säker på att det var hängglidare du flög och inte glidskärm? Hängglidare = Drake med metallstruktur, inte samma sak som skärmflyg. Anledningen till att jag frågar är att det mig veterligen inte finns Acro inom Hängflygsporten i Sverige.
Hoppa fallskärm är en av sakerna på min "To do"-lista.

Hangglider som i http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4ngflygning är det va du håller på med?
I så fall snackar vi om samma sak, kan inte så mycket om Hanggligerpiloter i Sverige men i Norge finns det i alla fall några som flyger Acro ICQ/ad

Buy the ticket, take the ride... - HST

25

Jo, det är rätt sorts hängglidare :-)


Häromdagen gick det iväg en beställning till Alan H Schofield:

1x Front Wheel Arch Complete Left Good Quality 72-79. 211-809-501DM
1x Front Wheel Arch Complete Right Good Quality 72-79. 211-809-502DM
1x Battery Clamp >79. 211-813-191
1x Battery Tray Right Genuine VW 72-79. 211-813-162N
1x Inner Sliding Door Repair 68-79. 211-843-109R
1x Outer Sliding Door Skin 6\" 68-79. 211-843-107Q
1x Rear Wheel Arch Left 72-79. 211-809-167D
1x Rear Wheel Arch Right 72-79. 211-809-168D
1x Inner Sill Left 68-79. 211-801-271
1x Inner Sill Right 68-79. 211-801-272
1x Inner Sill Strengthener Left LHD 68-79. 211-801-391
1x Outer sill non-sliding door side 68-79, Top quality with drain holes 211-809-585BD
1x Outer sill under sliding door 68-79 Top quality with drain holes 211-809-586BD
1x Sliding Door Lower Guide Right Side LHD 68-79. 211-801-672D

Nu blir det svetsa av......

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt