226

Tank yo

227

Vart kan man hitta länken till fiberfab?

Learning by experience is a great way to spend money...

228

Fattigmansporsche skrev:

Vart kan man hitta länken till fiberfab?

Inlägg nr 23 i i denhär tråden...

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

229

Tack!

Learning by experience is a great way to spend money...

230 Senaste redigerad av Marantz (2013-10-20 21:07:57)

Pga av dödsfall inom familjen har det inte hänt mycket i garaget.
-56a tanken har jag börjat operera på.
Flyttat påfyllning till mitten och börjat forma urtagen i kanterna så inte luckan tar i.

Har en fråga: finns det en tankarmatur som passar en -56a tank och är elektrisk?

stenis
orust

Post's attachments

Attachment icon PA200791.jpg 609.02 kb, 94 downloads since 2013-10-20 

231 Senaste redigerad av Marantz (2013-10-26 20:19:19)

Färdigsvetsat, suck vad jobbigt att få den tät.  ICQ/am
In med tryckluft, kolla efter läckor, svetsa och upprepa detta till det är tätt.
På med finspackel enl bilder.
Det går sakta, men framåt nu.  ICQ/ae
Fick även tag i en tankarmatur som har 0 i botten och 180 full, hoppas det fungerar.  ICQ/ag

Post's attachments

PA260812.JPG, 208.77 kb, 1072 x 804
PA260812.JPG 208.77 kb, 216 downloads since 2013-10-26 

232

Varför jag vill ha en -56a tank är att med de nyare tankarna som rekomenderas hamnar en del av tanken inne i kuppen.
Det gör inte -56a tanken, den hamnar likadant som i -56a bubblan.

233

Suck vad det går långsamt nu.

Har fixat främre karrosfästena, två m10 gängstång med tillhörande rostfritt 30-10mm plattjärn både över och under karossen.
Sen ett 25mm rör på utsidan gängstängerna för att staga upp det hela.

Nästa steg de bakre karossfästena.

Har funderat på det här med kofångarfästena, kan man inte plasta en kloss på insidan kofångaren som blir som en distans mellan kaross-kofångare och dra en bult igenom kofångaren som fästes i karossen?
Eller måste det vara kofångarfästen i metall för SFRO/besiktning?

Bak blir det ju en väldigt vinklad metallbit som ändå inte gör ett dugg vid påkörning.

234

Finns inget krav på kofångare.. hur du fäster e upp till dig. bara dom inte ramlar bort lätt. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

235

Marantz skrev:

Färdigsvetsat, suck vad jobbigt att få den tät.  ICQ/am
In med tryckluft, kolla efter läckor, svetsa och upprepa detta till det är tätt.
På med finspackel enl bilder.
Det går sakta, men framåt nu.  ICQ/ae
Fick även tag i en tankarmatur som har 0 i botten och 180 full, hoppas det fungerar.  ICQ/ag

Bin there done that.... Hade ett projekt med ett krympt format på en orginaltank till racebilen men gav upp för det gick inte att få tätt med migsvetsen ICQ/am . Men du kanske kört TIG. Ett tips är att hälla i thinner och skvalpa runt för att se om det är tätt för det kryper ut i minsta lilla hål. Jag körde med tryckluft precis som du och trodde det var tätt men..... Kanske inte vad du vill höra men det kan vara bra att kolla innan du lägger färg på tanken.

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

236

POR-15 tankrenovering lär ska kunna täppa igen mindre porer.

237

OK, hör dig Dennis.
Gjorde faktiskt som du sade fast på ett annat sätt.
In med tryckluft och på med thinner på alla svetsar, bubblar och står i.
På med svetsen igen, i med tryckluft på med thinner svetsa tills det slutligen slutar bubbla.  ICQ/ag

238

Marantz skrev:

OK, hör dig Dennis.
Gjorde faktiskt som du sade fast på ett annat sätt.
In med tryckluft och på med thinner på alla svetsar, bubblar och står i.
På med svetsen igen, i med tryckluft på med thinner svetsa tills det slutligen slutar bubbla.  ICQ/ag

Då har du mer tålamod än jag  ICQ/ab

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

239

Hmmm.. Thinner i tanken å svetsa.... Hmmm....  ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

240

Marantz skrev:

Varför jag vill ha en -56a tank är att med de nyare tankarna som rekomenderas hamnar en del av tanken inne i kuppen.
Det gör inte -56a tanken, den hamnar likadant som i -56a bubblan.

Såhär gjorde Woffe.  ICQ/ad

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

241 Senaste redigerad av Marantz (2013-11-02 22:32:31)

Han har ingen Delta kaross.
Ser helt annorlunda ut i min koffert.
Jag har ingen möjlighet att ta bort något i framkanten endast mot bakkanten.
Så en -56a tank får med presspassning precis plats.
Främre karossfäste och hål för tanken..
Och ja, jag vet att det ät två hål för rattstång.  ICQ/ad

Post's attachments

liteen.JPG, 54.2 kb, 536 x 402
liteen.JPG 54.2 kb, 210 downloads since 2013-11-02 

litten.JPG, 37.19 kb, 536 x 402
litten.JPG 37.19 kb, 188 downloads since 2013-11-02 

lliten.JPG, 51.77 kb, 536 x 402
lliten.JPG 51.77 kb, 204 downloads since 2013-11-02 

242

Suck vad tiden går fort, lite gjort igen: bakre karossfästen svetsade, plus främre kofångare justerad. 50mm bit bort enl bild.
Nu ska höjden bestämmas, någon som har en bild eller vet vilken höjd de ska sitta på?

Post's attachments

PB090840.JPG, 151.11 kb, 1072 x 804
PB090840.JPG 151.11 kb, 209 downloads since 2013-11-09 

PB090843.JPG, 63.11 kb, 536 x 402
PB090843.JPG 63.11 kb, 210 downloads since 2013-11-09 

PB090844.JPG, 63.71 kb, 536 x 402
PB090844.JPG 63.71 kb, 221 downloads since 2013-11-09 

243

Original speedster:

http://i799.photobucket.com/albums/yy272/speedstars/DDK/DSCI0006-1.jpg

http://i799.photobucket.com/albums/yy272/speedstars/DDK/DSCI0007-1.jpg

Avstånd mellan kaross och kofångare c. 25-30mm original.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

244

Höjden står i mitt inlägg högst upp...

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

245

Tackar så mycket Hebster, blir nog bra  det här. ICQ/ag
Nu ska det bara plastas ihop korrekt åxå.

246 Senaste redigerad av Marantz (2013-11-12 20:09:23)

Kofångare plastade plus bitarna jag sågade bort, märkligt:
Kofångarfästen fram färdigböjda ska passas in i kofångarna när det härdat sen ska framsidan på kofångarna plastas.
Ytterligare ett litet steg,,,,,,

Post's attachments

PB120845.JPG, 137.51 kb, 1072 x 804
PB120845.JPG 137.51 kb, 210 downloads since 2013-11-12 

PB120846.JPG, 281.85 kb, 1072 x 804
PB120846.JPG 281.85 kb, 204 downloads since 2013-11-12 

PB120847.JPG, 142.09 kb, 1072 x 804
PB120847.JPG 142.09 kb, 209 downloads since 2013-11-12 

247

En hel veckas kvällsarbete med att:  kapa kofångare-plasta-tillverka nya kofångarjärn-montera - klart,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ICQ/ag 
Dags för bakre kofångaren, blir värre då jag troligen måste göra som inlägget högst upp beskriver,,,,,,,,,,,,,, ICQ/ac

Post's attachments

PB160853.JPG, 213.73 kb, 1072 x 804
PB160853.JPG 213.73 kb, 207 downloads since 2013-11-16 

248

Snyggt jobbat. Beundrar ditt arbete.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

249 Senaste redigerad av michaelth (2013-11-16 19:17:32)

smidigt med glasfiber.. tänk på att ju högre temp du utsätter delarna för desto mindre förändras dom i i efter härdning.. dvs plasten härdar till den temp den utsatts för.. dvs kommer den sen ut i goa solvärmen härdar den vidare... ICQ/am= drar sig...då laminatet krymper..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

250

Nyttig kunskap onekligen..jag visste det i allafall inte. ICQ/an

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..