1 Senaste redigerad av Peter S (2013-10-31 12:14:12)

Hittade ingen bättre ställe att posta detta.

Har vi här på BV kommit till den punkt där det är läge för att bryta ner delar säljes i undersektioner? Detta för att BV vuxit och mängden annonser nu är så stor att det har blivit svårt att överblicka och detta i sin tur gör att annonsen snabbt ramlar bort från första sidan (detta kan gå på någon timme).

En annons som inte ligger på förstasidan är i princip död vilket gör att man ser många exempel på att det bumpas flera gånger i veckan eller att man gör meningslösa inlägg för att nå samma effekt. "Regeln" är väl max en bump per vecka?

Att vissa, ibland även jag, väljer att lägga in flera annonser med en del per annons istället för en annons med flera delar bidrar också till den stora omsättningen.

Behövs det undersektioner? Vilka i sådana fall?
Kan man ändra så att fler annonser/trådar visas per sida?
Skall vi ha tydliga regler för vad som gäller och som står att läsa när man klickar på "posta ny tråd" t.ex.?

Jag skulle personligen tycka att det vore smidigt att, om jag t.ex. letar typ 1 delar, klicka på "typ 1 delar säljes" och slippa skumma igenom allt och kanske missa delar som drunknar i mängden.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

En typ 1 sektio, typ 2 sektion o.s.v kan väll iof vara smart? Känner igen det där att det blir så många annonser att man inte äns hinner med!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

3

Tja eller motordelar för sig. ! Dom dom ju kan passa flera...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

michaelth skrev:

Tja eller motordelar för sig. ! Dom dom ju kan passa flera...

Också en smart lösning'

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

5

En bra idé!  ICQ/ab

Mycket av grejerna går ju att använda på fler bilmodeller, så mitt förslag skulle vara att dela upp det i samma grupper som VW´s reservdelskataloger, dvs 1 grupp för motordelar, en grupp för växellåda och så vidare. Vill minnas att originalkatalogerna innhåller 9 grupper, så det blir ju inte ohanterligt stort. Sen postar man i exempelvis elektriskt oavsett om generatorn senast suttit i en Typ 1, 2, 181, buggy eller något annat!  ICQ/ab

Exempelvis CSP´s katalog är ju uppdelad på samma sätt!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

6

Klart bra grejer, det här! ICQ/ab Det enda man får vara noga med då är att man som annonsör delar upp sina annonser som typ heter "garagestädning", "blandat VW" osv. Vi har ju en hel del sådana. Jag och GB tar en titt på det här. Tack för bra förslag!

"Daddy Cool"

7

goopher skrev:

Klart bra grejer, det här! ICQ/ab Det enda man får vara noga med då är att man som annonsör delar upp sina annonser som typ heter "garagestädning", "blandat VW" osv. Vi har ju en hel del sådana. Jag och GB tar en titt på det här. Tack för bra förslag!

Jo, man får vara mer diciplinerad, men är detta ett problem?
Det ligger ju i annonsörens eget intresse att sortera rätt och formulera sig på ett bra sätt för att öka chansen att sälja sin vara.

Att skriva "garagestädning" etc som rubrik är ju rätt så luddigt och då kan man inte räkna med att alla tittar heller.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

8

Sant. Bara det inte blir så att vi får sitta och rensa stup i kvarten, det tar en del tid. Men jag tycker överlag verkligen om idén - det blir enklare och betydligt mera överskådligt om vi kategoriserar upp det hela. Jag tar ett snack med GB om detta, så får vi se vad han tycker. Han är nämligen en av världens absolut smartaste människor och jag vårdar ömt hans vänskap. GB - vi talas vid efter gruppmassagen ikväll.

"Daddy Cool"

9

Kan man minska utrymmet för annonserna och ha mindre luft kring texten?
Jag säger inte att Silverminkens säljsida var bäst, men ni förstår hur jag menar.
Eller att man lägger alla annonser som kommer in på en dag på samma sida.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

Kan man inte tagga annonserna med det man vill att de skall vara sökbara på. Tex. T1, T2, Div, mm och med möjlighet till flera taggar om det passar på flera eller är en bland annons.
Borde man inte redigera och till slut ta bort din annons vart efter grejorna försvinner, istället för att markera sålt...

11

På ett sätt är det ju bra att gamla annonser ligger kvar om man inte vet hur man ska prissätta eller betala för en vara så kan man ju söka runt lite så får man ju ett hum om prisbilden!

12

TheSamba har väldigt uppdelat...

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

13

Jag tycker att uppdelningen på thesamba är kanonbra.
Men, vi är för små för att ha det så detaljerat. Vissa kategorier hade varit aktiva en gång per år om BV hade haft det så ICQ/ab

Kan man göra "underrubriker" på säljesdelen? Typ att man går in under "köp&sälj" och hittar kategorierna där.
Kategorierna skulle kunna vara typ samma som forumsdelarna, typ1,typ2,typ3,ghia/buggy, motor osv.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

14

goopher skrev:

Han är nämligen en av världens absolut smartaste människor och jag vårdar ömt hans vänskap. GB - vi talas vid efter gruppmassagen ikväll.

Jo tack jag vet...
Nu när gruppmassagen ledde till... annat... så får vi ta snacket vid ett annat tillfälle, men ska försöka lura lite på vad jag tycker... när jag fått sova, helt slut nu...  ICQ/ae

15

Gruppmassage haha låter intressant, finns det bilder  ICQ/ag

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

16

Jag tycker personligen INTE om när det ärflera underkategorier. Det blir helt enkelt för grötigt, och då orkar man inte leta igenom allt. Man får ingen överblick. Ska det vara kategorier bör man kunna välja om man vill se en platt struktur, eller om det ska vara uppdelat.

My 2 cents...

Typ1 57 1914T
Typ2 halvbuss (DH pickup) 72

17 Senaste redigerad av Demian (2013-11-01 08:55:38)

Jag tycker också att det är mer lättöverskådligt då det är cleanare. Det blir lätt en massa klickande fram och tillbaka.  Jag antar att många ändå går igenom alla annonser.

Om man tex går igenom första sidan på delar säljes, så är det om man hårddrar det, enbart 5 av 30 annonser som skulle passa under en modell kategori. En motor, bromssköld, extraljus, fälgar, rörradio, förgasare, omvandlare och växellåda är ju exempel på prylar som passar de flesta modellerna.

Det finns ju få forum som har så har så många kategorier som Boxerville och jag tror personligen att det är svårare att få ett svar ju fler kategorier det är. Jag som läsare orkar ju inte gå in på alla. Och den som ställer en fråga vill ju nå så många läsare som möjligt för att få ett svar.

Under "tekniskt" är det ju en hel del som det är nu. Där finns ju en kategori som tex heter inredningar. Skulle nån ställa en fråga om färgen på en soffa till barndoor eller om vart man köper rock´n roll gångjärn, så är det ju mycket större chans att få ett svar om man lägger frågan i splitbuss, baybuss eller t o m babbeltråden. Jag tror att jag personligen har aldrig ens varit in i "inredningar" och kollat nån gång.

Sen skulle det vara intressant att veta varför man vill ha fler kategorier i annonserna. Jag har svårt att tro att man säljer mer. Enda fördelen är väl att den som säljer slippa bumpa sin annons, då den håller sig en längre tid på första sidan. Men spelar det egentligen någon roll?  Det är väl få som säljer då de bumpar efter bara en vecka. Jag upplever att bumpningar hjälper bäst efter nån månad.

Så skulle det bli fler underkategorier i annonser, så borde man kanske slå ihop fler andra kategorier. Tex splitbuss och baybuss. Övrigteknik-bilstereo-elektriskt är också ganska samma.

Mina 2 cents...   ICQ/ab

18

Jag tror det är en bra idé att dela upp det i underkategorier. ICQ/ab Jag personligen tycker att det bästa vore att som någon nämnt innan dela upp det i kategorier som "motor", "hjul", "inredning", "elektriskt" och så vidare, just för att så många delar passar flera olika modeller.

Mvwh Dennis ICQ/ab

19

Hallå! Jag och GB har haft ett långt snack om detta idag, och vi har kommit fram till att inte dela upp annonserna som det ser ut i dagsläget. Många av er har kommit med en hel del bra punkter och input, men än så länge väljer vi att köra som vi gör. Orsaken till detta är flera:

1. Vi tycker inte att vi har sån rotation på annonser att en uppdelning krävs. Det brukar röra sig om 5-10 helt nya annonser per dygn och vi tycker inte riktigt att det "räcker". På the samba är det ju en grym ruljans på annonser från hela värdlen, men vi kan inte riktigt mäta oss med det. Än.  ICQ/ab
2. VW-träsket blir ganska krångligt att dela upp. Vissa saker kan falla under flera olika kategorier och då måste man sitta och flytta runt saker för att det ska passa kategorierna. Man kan heller inte dela upp det "Typ 1", "Typ 2" etc. eftersom många delar, tillbehör och annat passar till många olika bilmodeller.
3. Det blir ett ganska stort jobb att flytta runt alla befintliga annonser för att passa i nya kategorier.
4. Väldigt ofta postar folk annonser i stil med "Blandat godis till VW" osv. och dessa annonser platsar ju inte i någon kategori alls.
5. Många (om man följer statistiken på forumet i Google Analytics) verkar gilla att spana igenom alla annons-trådar för att se "vad som hänt" sedan sist de var inne; det verkar som att många vill hålla koll på allt som köps och säljs, oavsett vara eller fordon.
6. Det blir väldigt många klick för användare som vill spana igenom alla annonser - fram & tillbaka mellan trådarna.

Som sagt, vi har vänt och vridit en hel del på detta men kommit fram till att vi inte tror att det kommer hjälpa forumets medlemmar speciellt mycket i nuläget. Vi ser hellre att ni som postar annonser försöker skriva en så bra och tydlig titel som möjligt på era annonser för att underlätta snabbare "skumning" igenom dessa. Tack ska ni ha!

MVH / Jonas & GB

"Daddy Cool"

20

Jag läser alltid "nya inlägg" när jag besöker forumet. Tror inte jag missar speciellt mycket då.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

21

JBlom skrev:

Jag läser alltid "nya inlägg" när jag besöker forumet. Tror inte jag missar speciellt mycket då.  ICQ/ab

Samma här. Tror att enda gången jag går in via "Index" är när jag ska skapa en ny tråd.

22 Senaste redigerad av michaelth (2013-11-05 20:40:52)

Dito.. forumberoende... minnst inne 5 gånger /dygn...  ICQ/an   Tro fan bussbygget går långsamt ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23

smart ide  ICQ/ag

vw typ3 fastback