1

Hej! Skulle till och byta brytarspets på min typ 4 GE, hade även ett brytarlöst kitt, "Powerspark" hemma så valde det istället när jag ändå var i farten. För att komma åt att få bort kabelgenomföringen till gamla brytaren och kondingen var jag tvungen att lyfta upp fördelaren ett par cm. släppte inte klämman utan lossade bara muttern mot blocket, noterade inte så noga på hur rotorn stod, (skulle mycket väl kunna ha roterat när jag höll på?, men motorn stod stilla iaf.)  tänkte att det passar väl bara på ett sätt, eller tänker jag tokigt?? Hann bara prova vrida på nyckeln lite kort nu ikväll (såg att det hunnit släckas inne hos granndottern - vi bor i radhus) inte en tillstymmelse till att tända. Får fortsätta felsöka imorgon när min bebis sover middag. Någon som har något bra uppslag, bilel är inte min starka sida...

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

2

Fördelaren passar bara på ett sätt i fördelardrevet!
Men du måste se till att snurra rotorn lite lätt när du trycker ner fördelaren så den passar ner i spåret.
Har du bytt från brytare till brytarlöst kan du kanske behöva ställa om tändningen, finns risk att dom triggar olika. Sen att det brytarlösa är kopplat rätt!

3 Senaste redigerad av rickard m (2013-10-30 12:37:04)

Tack Niklas! Juklade inte på rotorn när jag satt dit den igår, gjorde om nu och då startade den direkt. Mitt problem som varit på sistone med att den inte går rent precis i början verkar dock kvarstå, vad kan det bero på? Ska ut och varmköra sen så jag kan ställa tändningen med strob, Vad ska den stå på för grader, sitter ju en sådan där plastskala bredvid remskivan. Spelar det någon roll att jag kör en liten turbo på hur det bör stå?
Tittar i en Haynesbok, står, 7,5grader före TDC vid 900rpm med vacuumslang av?? Ska den lyftas bort när man justerar?

4

Japp, vakuumslangen skall kopplas bort under inställningen! Men du kan ju sätta tillbaka den sedan och kolla med stroben igen.
Jag fick lära mig här på detta forum, att det är viktigt att den andra ändan av vakuumslangen sitter i anslutningen på förgasaren, och inte på insuget. Då funkade det bättre i min bil också.

Du kanske har märkt det nu, men mellan fördelarens medbringare, och den som sitter nere i motorn så finns det en liten stående spiralfjäder, liknar sådana som finns i billiga kulspetspennor... Det är viktigt att denna fjäder hamnar rätt. Spåret respektive klacken på dessa medbringare är ju förskjuten från centrum så att de bara passar ihop (greppar i varandra) på ett sätt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Vakumfördelare och turbo känns inte som en lysande kombo. Normalt så backar man tändningen när man får tryck, men det beror på hur mycket man laddar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

ja det här är en liten diskret daily driver bolt on lösning, laddar max 0,5-0,6 om jag kör för fullt någon gång ibland.

Som sagt är det 7,5 som gäller va? Den stod på 12.. tomgången sjönk lite när jag vred ner.

7

Med turbo så skulle jag nog köra med vakuum bortkopplat och kolla att tändningen slår ut till max 24~27grader. Bara för att inte riskera spikningar. Vågar du kan du öka tändningen.
Är det orginalsprut? Nått extra tillskott?

8

Inte jag som har byggt det, Magnus Ö, men det mesta är nog original och så är det en 1:1,7 progresiv regulator.
Ska jag bara ta bort och plugga slangen till klockan på fördelaren då tycker du?

9

Prova plugga och se om den går bättre/sämre. Går ju alltid att koppla tillbaka!
När kollade du stiften sist? Kan vara en orsak till att den går dåligt.
Annars kanske nån givare som strular så att den får fel blandning innan den är varm.

10

Stiften bytte jag precis, (den såg ut att ha gått lite fett, men hellre det än tvärtom) Så nu borde de, tändkablarna, rotorn, fördelarlocket, brytarlösa samt tändspolen vara schysst.

Aha, vad för givare skulle det kunna tänkas vara då? Sitter?

11

Har tyvärr aldrig hållt på med orginalsprut så jag vet inte!
Givare som kan finnas: Lufttemp, oljetemp? Topptemp, spjälläge, luftmassemätare.