1 Senaste redigerad av christer lundman (2013-12-02 22:04:51)

Hej,
Efter ha farit runt i framför allt dubbelhyttare i försvarsmaktens regi under en längre period kom insikten, jag behöver en sådan här privat också.  ICQ/am
Men allt annat kom i vägen fram tills för några år sedan då jag kom över en fin Syncro -86 med 5200 mil på mätaren. (f.d brandbil )
Lyckan var total tills olyckliga omständigheter tvingade fram en försäljning av denna (törstiga) juvel.
Otröstlig under en lång tid ICQ/ad

Men sedan kom det ut en annons på blocket om en VW Transporter Dybbelhytt Magnum 112i.
(Exakt en sådan jag dregglat över som barn hos den lokala byggfirman, glasluckan var något stort då!)
Nåväl, bilen hade rullat 14100 mil och var egentligen ganska vettig, en smula rost här och var, dessbättre inget av den mer allvarliga sorten.
Den har nu gjort tjänst i vårt hushåll i drygt ett år och förvånar oss med sin oerhörda mångsidighet, det är ju den automobila motsvarigheten till en Victorinox!

Jag har än så länge bara servat, tankat och kört.
Monterat extraljus och en förvaringshylla till instrumentbrädan beställdes från Tyskland.
Takräcke till kanot införskaffades också.
Till våren är det tänkt att all rost ska lagas upp och att bilen ska få en ny lack i originalkulör och gärna med en ny dekalsats "Magnum" ICQ/ad
112hk gör den pigg även med last och går underbart, enda smolket i glädjebägaren är ett obefintligt avgassystem. ICQ/ac
(Tips på nya till bra priser, beg i vettigt skick eller passande universaldelar emottags med stor tacksamhet.)
Hjärtligt tack för ett skönt forum.
Mvh Christer Lundman
Borås

Post's attachments

547942_10151022007963731_1040315072_n.jpg, 53.04 kb, 720 x 540
547942_10151022007963731_1040315072_n.jpg 53.04 kb, 368 downloads since 2013-10-19 

577258_10151114019173731_1185079533_n.jpg, 48.11 kb, 720 x 540
577258_10151114019173731_1185079533_n.jpg 48.11 kb, 341 downloads since 2013-11-12 

969823_10151653614238731_741915056_n.jpg, 45.44 kb, 720 x 540
969823_10151653614238731_741915056_n.jpg 45.44 kb, 384 downloads since 2013-10-19 

Attachment icon IMAG0366.jpg 653.4 kb, 151 downloads since 2013-12-02 

Attachment icon IMAG0368.jpg 695.28 kb, 188 downloads since 2013-12-02 

2

Den där känner man allt igen!
Kul du har den kvar ICQ/ab

Bobbis föredetta Lerum ICQ/ad

3

Jag har ett komplett avgassystem, som är ett år gammalt för 4000 kr

4

Nu var det ju så att Magnum bilarna var en nödlösning när den otroligt lyxiga Tristar modellen var slutsåld och Volkswagen inte ville tillverka fler av dom.
Magnum fanns i tyskland med men var då en lite sniken Multivan Buss.
Men till sist är det ju så att bara man är otroligt lycklig med sin bil spelar det ingen roll om den är av lyx eller snik modell.
Men jag tycker alla som gillar magnum ska googla Tristar T3 så får ni se vad lyxig pickup är.

5

Bobbis,
En sådan här vän gör man väl sig inte av med i brådrasket? ICQ/ab
David:=
PM skickat

Hasse, vet att det finns betydligt lyxigare bussar.
Men för min situation så passar det ypperligt som denna är, det enda som jag kan sakna är väl servo och armstöd på framstolarna.
Och inte minst, bälten bak.

6

Är det fondmetal fälgarna du har på 15"?
Passar dom rakt på isf?

7

Sålde en röd Tristar för ett år sedan, den var för rostig tyvärr. Men jättemysig inuti. En glad engelsman köpte den, men han bor i Sverige.
Sedan köpte jag min andra röda Magnum (den första såldes, dålig motor) i våras, Gotlandsbil, så fin under så man tror den är ny. Noll rost ICQ/ab
Underbar bil, Magnum  ICQ/ag   Också fin inuti. Sedan är det ju bara att sätta in skjutfönster, kaptenstolar och lite annat mys så blir det som en TriStar. 
Grattis till dig !  (och mig...)

89 Magnum dubbelhytt (snart till salu...)

8

Tycker den duger gott som Magnum, Christer  ICQ/ab Kul att du verkar använda den med!! Roligare då.
Hänger avgasröret med ståltråd förresten?  Default/lol

Läs inte detta.

9

På några av bilderna sitter det MB 16" fälgar ICQ/ab
Avgasröret hänger /hängde med ett spännband...  ICQ/ad
Jag skulle gärna vilja få fatt i skjutfönster, kaptensstolar o.s.v

10

Tanken är att få tag i en Camper och dra runt i Sverige/Europa med vår bil.
Den ska även ljuddämpas enligt konstens alla regler.

Jag ska , så snart bilen är bes, montera i förvaringsfacket med skrivyta som inköptes till min förra T3.
(Se bild, inte på min bil)

Inför en kommande helrenovering söker jag kul och udda saker till min kära "magnum".
Bl.a så söker jag kaptensstolar, eller enbart armstöd.
Söker även en typ av bord som kan monteras i bilen och fällas ihop när det inte nyttjas, vet inte vad modellen heter eller kallas.
Vidare söker jag de skjutfönster som troligen satt på Tristar.
Gärna den extraljusrampen som sitter vid den nedre grillen.
http://www.google.se/imgres?biw=1366&am … &ty=90

Och om någon som är mer bevandrad i T3ornas värld har fler förslag på vad jag "bör" ha så är ni varmt välkomna att höra av er .
Alla tips/delar/ideer emottages med stor tacksamhet.

11

Vad är du villig att betala för x-ljusrampen? Jag har en, tyvärr ett glas med spricka i...

12

Vad kan de tänkas betinga för några pengar?
Hur omöjligt är det att hitta ersättningsglas/lampor?

13

Om du ska ha lampor till den undre grillen med 4 st fykantiga ljus kan jag meddela att dom utgått ur hellas sortiment.

Annars har jag det mesta i tillbehör till dessa vagnar så om du har intresse maila vad du söker.

[email protected]

Hasse

14

christer lundman skrev:

Vad kan de tänkas betinga för några pengar?
Hur omöjligt är det att hitta ersättningsglas/lampor?

Hasse T3 skrev:

Om du ska ha lampor till den undre grillen med 4 st fykantiga ljus kan jag meddela att dom utgått ur hellas sortiment.

Annars har jag det mesta i tillbehör till dessa vagnar så om du har intresse maila vad du söker.

[email protected]

Hasse

Då fick du svar på det ICQ/ab är du ändå intresserad kan jag ta en bild åt dej!

15

Mailat Hasse och tar mer än gärna en bild på rampen med närbild på glasen ICQ/ab
Mvh Christer

16

Planerna klarnar allt mer över bilens framtid.
Det blir en rullande anpassning till ett mer campinganpassat stuk, ska få fatt i stolar med armstöd och snurrplattor.
(Och bälten bak)
Ska fixa en variant på ett ihopfällbart bord osv.
Och som det ser ut blir det inte en camper som var tanken utan ett mer friluftsbetonat alternativ.
Vilket då kräver en kåpa för att få mer acceptabel lastvolym (som är skyddad från insyn och långa fingrar)  ICQ/ae

Går det att få fatt i nya dekalsatser med "Magnum"?
Mvh Christer

17

Har du kåpa?

18

Hej,
Jag har tyvärr ingen kåpa, men skulle verkligen behöva en sådan.
Något du har måhända? ICQ/ab
Mvh Christer

19

Absolut!
Fint skick med samtliga lås som fungerar!
Pm:a ditt mobil nr så mmsar ja bild imorgon ;-)

20

Default/lol
PM skickat

21

Efter ha tröttnat på att jaga begagnade avgassystem där folk antingen tror att de har rent guld eller folk som har skrot (men till ett högt kg-pris) så beställdes ett komplett system
till bilen via en sida på Ebay, totalkostnad inkl frakt var 1713kr.
Återkommer med rapport om hur (om?!) det passar på bilen.
Mvh Christer

22

Avgassystemet är försenat, men jag hann gå igenom lite övriga småpunkter inför bes , får försöka bättra på oddsen inför det lotteriet  Default/lol
Vissa saker börjar så sakta trilla på plats, kåpa och två lastbågar är inköpta.
Skulle nog vilja ha fatt i en eller två till för det som blir vårt boende.
Nästa år ska vi premiärbo i vårt taktält
http://www.google.se/imgres?sa=X&bi … &ty=40

23

PunBB bbcode test

PunBB bbcode test

24 Senaste redigerad av christer lundman (2013-11-12 09:39:21)

Avgassystemet monterat , skön passform på sakerna. Rekommenderas varmt!
(Tysta som tusan med ljuddämpare på ICQ/ab )

Nybes utan anmärkning, även om det ansåg att mitt Xenonhelljus var i kraftigaste laget : ICQ/ag 

Men nu är den laglig att framföra på vägarna igen ICQ/ab

25

Hyllan/förvaringsfacket som sitter ovanpå instrumentbrädan är nu på plats, ser mycket trevligt ut.
Monterade även in en konsol med 4st 12 Volts cigguttag och två USB, kan vara bra att kunna ladda flera saker på en gång.
Kablaget dimensionerat för 20-25A , kopplat på extra brytare så att det går att ladda även med motorn avstängd.
Till helgen kommer ytterligare ett kapitel att skrivas ICQ/ab