Ja jag borde nog börjat denna tråden för länge sedan egentligen men jag har inte haft ork förrän nu.
Det hela började på Meanbugs då jag såg en bild på en 68 enkelhytt som Goopher hittat. Jag blev blixtförälskad. Någon månad efter att jag sett den så var jag uppe på Bad Camber (en VW-träff som rekomenderas varmt!). Där träffade jag Herr Goopher och nämnde att om han ville bli av med den så fick han höra av sig till mig.
Ja och så blev det tillslut så jag åkte upp till borlängegaraget en regning dag förra sommaren och gjorde då två flugor i samma smäll. Med mig upp hade jag min 58:a typ-1 som fick ett soltak ilaggt av Macke och med hem följde 68:an.
På vägen hem passade jag på att stanna hos Bengt Nyberg i Sala och snart kom också Roger förbi. Jag lurade i Roger att jag köpt pickisen i Sala och det var rätt kul att se hans min då han trodde jag jagat fram den på deras jaktmarker
Bengt och Rogers vakna ögon uppmärksammade att pickisen hade blå inredning under den skönt bruna konstläderimitationen som någon satt på under resans gång. Detta kunde ju bara innebära att det var en riktigt tidig 68:a. Väl hemma började jag kolla på detta och det visar sig att den var byggd redan 67. Vidare efterforksningar visade att 68:or i neptunblå färg som byggdes aug 67 - årskiftet 68 verkar ha haft blå inredning. Det gjorde ju detta ännu mer kul. Den har alltså en ganska "rare" inredning. Tyvärr har jag inte hunnit med att ta bort den bruna inredningen ännu då den sitter med miljarder häftklammer i rundviken.
Det var lite mek att få igång denna skönhet då den stått sedan 89. Tanken fick tömmas på bensin och jag fick byta förgasare för att få den att gå överhuvudtaget.
Första besiktningen gick inte bra. Den hade ojämn bromsverkan. Jag tog denna besiktning som en "arbetsorder" och försökte bara kolla vad jag behövde åtgärda. Det blev tuta ur funktion, helljus ur funktion, samt detta med bromsarna.
Tutan och helljuset åtgärdades rätt snabbt men det jobbiga skulle bli detta med bromsarna.
På första besiktningen hade jag dålig bromsverkan höger bak. Detta rev jag och justerade ut backarna. Åkte tillbaka till besiktningen igen men nu med kass bromsverkan vänster bak
Ehhh... what the f*ck... Nåja hem och riva igen och orsaken hittades snabbt. Stort läckage av bromsvätksa i trumman vänster bak.
Med det tröttnade jag och fick annat att hålla på med under en tid i och med att vi flyttade till nytt ställe. Detta var förra året men nu i våras tog jag upp tråden igen och köpte nya hjulcylindrar bak och bytte dessa. Provbromsade lite på grusvägen igår och tyckte det känndes bra. Till saken hör den att jag hade fått en återbudstid och då väntetiden på besiktning här nere är sjukt lång såg jag inget annat alternativ än att ta denna tid och återigenn behöva stressmeka. Något jag hatar för övrigt för det är inte förenat med en trevlig hobby tycker jag men nu fanns det inga val. Nåja, igår bar det så av till besiktningen.
Men nej... det skulle inte gå nu heller. Nu var vänster bak ok igen men nu var plötsligt höger bak kass igen. Det räkte dessutom inte med det. Nu var det 36% diff fram också. Suuuuuck.
På vägen hem undrar jag dock om jag inte knäckte var problemet ligger. Höger trumma bak var grymt varm när jag kom hem... låter misstänkt som en täppt slang som behöver bytas. Det känns ju lite som om det går troll i bromsarna just nu...
Nya tag kommer så fort jag hunnit riva den igen.