1 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-05-14 17:53:44)

Ja jag borde nog börjat denna tråden för länge sedan egentligen men jag har inte haft ork förrän nu.
Det hela började på Meanbugs då jag såg en bild på en 68 enkelhytt som Goopher hittat. Jag blev blixtförälskad. Någon månad efter att jag sett den så var jag uppe på Bad Camber (en VW-träff som rekomenderas varmt!). Där träffade jag Herr Goopher och nämnde att om han ville bli av med den så fick han höra av sig till mig.

Ja och så blev det tillslut så jag åkte upp till borlängegaraget en regning dag förra sommaren och gjorde då två flugor i samma smäll. Med mig upp hade jag min 58:a typ-1 som fick ett soltak ilaggt av Macke och med hem följde 68:an.

På vägen hem passade jag på att stanna hos Bengt Nyberg i Sala och snart kom också Roger förbi. Jag lurade i Roger att jag köpt pickisen i Sala och det var rätt kul att se hans min då han trodde jag jagat fram den på deras jaktmarker  ICQ/ag

Bengt och Rogers vakna ögon uppmärksammade att pickisen hade blå inredning under den skönt bruna konstläderimitationen som någon satt på under resans gång. Detta kunde ju bara innebära att det var en riktigt tidig 68:a. Väl hemma började jag kolla på detta och det visar sig att den var byggd redan 67. Vidare efterforksningar visade att 68:or i neptunblå färg som byggdes aug 67 - årskiftet 68 verkar ha haft blå inredning. Det gjorde ju detta ännu mer kul. Den har alltså en ganska "rare" inredning. Tyvärr har jag inte hunnit med att ta bort den bruna inredningen ännu då den sitter med miljarder häftklammer i rundviken.

Det var lite mek att få igång denna skönhet då den stått sedan 89. Tanken fick tömmas på bensin och jag fick byta förgasare för att få den att gå överhuvudtaget.

Första besiktningen gick inte bra. Den hade ojämn bromsverkan. Jag tog denna besiktning som en "arbetsorder" och försökte bara kolla vad jag behövde åtgärda. Det blev tuta ur funktion, helljus ur funktion, samt detta med bromsarna.

Tutan och helljuset åtgärdades rätt snabbt men det jobbiga skulle bli detta med bromsarna.
På första besiktningen hade jag dålig bromsverkan höger bak. Detta rev jag och justerade ut backarna. Åkte tillbaka till besiktningen igen men nu med kass bromsverkan vänster bak  ICQ/am
Ehhh... what the f*ck... Nåja hem och riva igen och orsaken hittades snabbt. Stort läckage av bromsvätksa i trumman vänster bak.

Med det tröttnade jag och fick annat att hålla på med under en tid i och med att vi flyttade till nytt ställe. Detta var förra året men nu i våras tog jag upp tråden igen och köpte nya hjulcylindrar bak och bytte dessa. Provbromsade lite på grusvägen igår och tyckte det känndes bra. Till saken hör den att jag hade fått en återbudstid och då väntetiden på besiktning här nere är sjukt lång såg jag inget annat alternativ än att ta denna tid och återigenn behöva stressmeka. Något jag hatar för övrigt för det är inte förenat med en trevlig hobby tycker jag men nu fanns det inga val. Nåja, igår bar det så av till besiktningen.

Men nej... det skulle inte gå nu heller. Nu var vänster bak ok igen men nu var plötsligt höger bak kass igen. Det räkte dessutom inte med det. Nu var det 36% diff fram också. Suuuuuck.

På vägen hem undrar jag dock om jag inte knäckte var problemet ligger. Höger trumma bak var grymt varm när jag kom hem... låter misstänkt som en täppt slang som behöver bytas. Det känns ju lite som om det går troll i bromsarna just nu...

Nya tag kommer så fort jag hunnit riva den igen.

Alte Liebe rostet nicht!

2

Inga bilder på den eller?? ICQ/ab

3

Jo jag hade ju tänkt lägga upp bilder via den nya funktionen men den är borta såg jag. Sitter på jobbet så   ICQ/ag imageschak o.d. är spärrat... Det kommer bilder ikväll.

Alte Liebe rostet nicht!

4

Fungerar inte forumbilder.se då? (:

5

Så här såg det ut i går på besiktningen... Det är jag och polisen  ICQ/ag

http://www.forumbilder.se/images/272011111128Acf3a.jpg

Alte Liebe rostet nicht!

6

Min erfarenhet är att man sparar både tid och sin psykiska hälsa genom att byta allt som åldras i bromssystemet när man ska ha igång en bil som stått länge.

7

HenrikL skrev:

Min erfarenhet är att man sparar både tid och sin psykiska hälsa genom att byta allt som åldras i bromssystemet när man ska ha igång en bil som stått länge.

Jag håller helt med. Nu var det mest för att jag ville ha den igenom nålsögat utan att lägga ut en massa på bromsarna eftersom jag har så många andra objekt som äter pengar. Med facit i hand hade det ju dock vart smartare att byta allt. Synd är ju att det är så svårt att testa bromsarna själv. Hoppas få tag på någon välvillig med bromsprovare i närheten. Det tar ju inte lång tid att kolla att de tar jämt.

Alte Liebe rostet nicht!

8

Välkommen till klubben för oss med neptunblåa 68 EHs! ICQ/ab Din var riktigt fin också. Ska du behålla stötisarna i silver eller blir det vit sen? ICQ/ab

9

Slangarna kan bli som "backventiler"! Det har hänt på flera av mina vw:s. Byt alla å hoppas det löser sig. Snygg
pickis!  ICQ/ab

10

Planen för den är att återstålla den till 100% originallook och behålla den i den lack den har nu så länge. D.v.s det som skall vara vitt skall bli vitt och kapslarna skall bli gråa. Den blåa inredningen skall arkeologmässigt tas fram. Den kommer till och med att få gå i originalhöjd (det blir min första). Det just för att den inte säckat alls över bakaxeln och ser så skön ut precis som den är. Dessutom behöver jag en funktionsduglig laståsna just nu.

Tyvärr är inte lacken bara originalkulör utan ca 60 % är omlackad för länge sedan. Den verkar ha gått 12300 mil.
Den är en riktigt härlig tidsmaskin.

Alte Liebe rostet nicht!

11

Vad härligt - in action! ICQ/ab

"Daddy Cool"

12

Lite mer bilder...

Detta var i höstas då jag var och hämtade lite byggmaterial  ICQ/ag

http://img337.imageshack.us/img337/5926/68pickis.jpg

Som den ser ut just nu... Det finns en del ytrost att ta tag i och en del rost att svetsa under men i stort har den klarat sig riktigt jäkla bra!

http://img861.imageshack.us/img861/9717/pickup684.jpg

Lilltrollet på bilden ovan älskar att åka pickis förövrigt  ICQ/ab

http://img405.imageshack.us/img405/7930/pickup683.jpg

http://img638.imageshack.us/img638/4678/68pickis2.jpg

Alte Liebe rostet nicht!

13

Du behöver en annan kapellställning...det där är ju för en 73 å uppåt.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

14

25hpman skrev:

Du behöver en annan kapellställning...det där är ju för en 73 å uppåt.

Jag vet 25hp. Den ligger och väntar uppe i Dalarna. Dock har jag inget kappell till den runda ställningen.

Alte Liebe rostet nicht!

15

Fråga Harved här på forumet...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

16

på min gamla bay fick jag också en gång i tiden underkänt på ojämn bromsverkan.
När jag pysslat och bytt och smort upp så körde jag på en grusplan och bromsade in hårt och kollade sedan om bromsspåren var lika långa.
när jag besiktigade igen var det faktiskt helt klockrent jämna värden både bak och fram.
Sen om det var ren jävla bonnatur är kanske en annan sak  ICQ/ad

Ät gul snö, det kan vara öl.

17

Najs pickis Nicko! Ser ju riktigt snygg ut! Att det är svårt att justera dessa fram känner jag till sedan gammalt, men bak brukar iaf inte jag ha så stora problem. Förstår att man ibland vill ta ekonomiska (och tidsmässiga) genvägar, men det slutar oftast med att man skjuter sig själv i foten. Just bromsgrejer är bra om det är nytt rakt igenom (kanske inte nödvändigtvis huvudbromscylindern om nu den funkar som den ska).

Gråa kapslar? Jag har bara sett lackerade/primade kapslar på sena snik-bays, hade kombi/pickis det även under den första eran, kanske redan under splittbusseran?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

18

kee skrev:

Najs pickis Nicko! Ser ju riktigt snygg ut! Att det är svårt att justera dessa fram känner jag till sedan gammalt, men bak brukar iaf inte jag ha så stora problem. Förstår att man ibland vill ta ekonomiska (och tidsmässiga) genvägar, men det slutar oftast med att man skjuter sig själv i foten. Just bromsgrejer är bra om det är nytt rakt igenom (kanske inte nödvändigtvis huvudbromscylindern om nu den funkar som den ska).

Gråa kapslar? Jag har bara sett lackerade/primade kapslar på sena snik-bays, hade kombi/pickis det även under den första eran, kanske redan under splittbusseran?

Tack Kee! Vad gäller kapslarna så vet jag inte. Jag fick för mig att det skulle vara grå/primade på denna men jag kan ha fel. Upplys mig gärna hur den såg ut som ny...

T.ex. ventgallret fram på fronten, var det vitt eller blått?

Alte Liebe rostet nicht!

19 Senaste redigerad av nizekustoms (2011-05-06 08:00:40)

http://www.thesamba.com/vw/archives/lit … Canada.pdf

Tycker det ser ut som att kapslarna skall vara gråa och ventgaller blått.

Alte Liebe rostet nicht!

20

På min -68 är ventgallret samma färg som karossen. I mitt fall grått.

Kollade i en klassiker-tidning i höstas. Där var en grå -67 EH med vita kofångare och vita fälgar med grå kapslar. Grymt härlig kombination. Kommer någ att satsa på att lacka en uppsättning kapslar grå ICQ/ab

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

21

Jo det ska nog vara grått iaf. Jag var mest lite fundersam och äkte frågan. originalkapslarna jag fick till min kombi var ju gråa, men genomrostade så att det hade blivit hål vid vw-märket. Det är väl för att alla sparkat dit bubblakapslar som gör att man idag inte er ngn buss med lackerade kapslar. Riktigt smakfullt, och vid en närmare eftertanke, det är nog fanemej snyggare tom!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

22

Så kapslarna på min -68 är inte orginal alltså...!  Default/lol 

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN3167.jpg

23

nizekustoms skrev:

Så här såg det ut i går på besiktningen... Det är jag och polisen  ICQ/ag

http://www.forumbilder.se/images/272011111128Acf3a.jpg

Den såg jag i Tidaholm i lördags.
Ljusrampen på taket var en målad träregel. Default/lol

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

24

Wow! Vilken härlig pickis.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

25

car_l skrev:

Så kapslarna på min -68 är inte orginal alltså...!  Default/lol 

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN3167.jpg

Den såg inte heller dum ut och nej kapslarna har nog "fel" färg  ICQ/ag
Din har ju vitt ventgaller i fronten och det har min 70:a pickis också så jag undrar om det var olika på olika kulörer.

Alte Liebe rostet nicht!