Nu ska jag berätta vad som hände mig i förra veckan :-)
Jag skulle åka med ett lass tomkartonger från ”affärn” ja alltså min Leksaksaffär som ser till att jag kan ha mat på bordet och tak över huvudet de flesta dagar i veckan.
Som sagt jag var till ”returen” här i Sala och när jag höll på att lasta av kartongerna så kom det fram en gubbe…eller njae…en Herre i sina bästa år, bara några år äldre än mig själv ;-)
Han frågade om detta var min nya VW?…och klappade på min -87a Syncro Brandbil.
Jajjanennsan!! Svarade jag snabbt och kompletterade med att det minsann också var den modernaste i min rullande flotta!
Då funderade han om jag fortfarande höll på med gamla VW-bussar och sådant?
Japp, självklart gjorde jag det! Sa jag, och lika snabbt kontrade jag med en motfråga om han kände till någe gammalt som stod i någon lada eller något skogsbryn?
Nej! Var det lika snabba svaret… :-(
Vi pratade vidare om lite annat en stund som rörde min Leksaksaffär, och när han började vandra nedåt i sitt minne och mindes alla hans leksaker han hade så började tydligen minnet komma tillbaks.
Han började beskriva var det fans en sådan där tidig bagge med delad bakruta…. :-D
och beskrev vägen dit där den hade stått när han var grabb i slutet på 60-talet, och ju mer han beskrev var den stod så började jag också förstå att jag visste om denna splitt….
Gurra hade ju faktiskt nämnt om en sopslut splitt som var halvt borta i jorden som han var och kikade på i våras….fanken också!! Sa jag till killen, den är redan hittad, men att den i alla fall var hittad och plockad.
Jahaa, sa han och tyckte det var lite roligt att minnas lite från sin ungdom.
Och just då kom han på att han hade varit hos en kusin när han var ännu yngre, typ i mitten av -60talet och lekt i en VW buss!
Och visst tusan var det så att dom hade haft den stående på en kollonilott som en liten stuga där. Och inte nog med det! Så hade han förundrats över HUR dom tänkte när dom byggde ett förråd runt bussen :-O Alltså dom spikade in bussen utan någon möjlighet att någonsin få ut den igen??
I all fall inte få ut den med mindre att man rev skjulet… Ja riktigt konstigt var det i alla fall :-)
Jag tänkt för mig själv att: Jorrååsåatt….hehe, ta den om snöluvan å kajsa varg också….eller hur de nu va?
Och då säger han (som den tankeläsare han verkar va) att den måste stå kvar därinne! För när han var och snurrade i de krokarna för ett par år sedan så stod skjulet kvar! Och eftersom bussen inte hade gått att få där ifrån med annat än rivning av det sååå…. :-O
Hehe…tänkte jag, och i samma sekund sa jag, Hehe, du skojar!? Du menar att det finns en chans att den finns kvar? Nu blev det jobbigt, både tänkte och sade jag! Du har möjligtvis inte möjligheten att kolla upp det? Frågade jag.
Nääfaan heller, svarade han. Har inte haft kontakt med den sidan av släkten sedan dess. Men du kan väl försöka själv! Sa han, och ville minnas att hans kusin hette P……men vaffa..n!! Tänker jag ju självklart inte skriva HÄR och nu…. Ojoj de där var näära! Tur att jag kom på det innan tangenterna slant vidare ;-)
Och som sagt! Skrönor av alla de slag har man ju hör i alla versioner om alla fantastiska VW som folk sett och ägt genom åren.
Hur många har inte åkt på ett tips om en ultratidig Barndoor? Eller ett tips på en splittlyxbuss med sååå många takfönster….som i BÄSTA fall varit en Bay-buss!
Ja som sagt, ni som varit med om det kan räcka upp en hand :-)
Jaha, nu hade jag iaf ett namn och en vag beskrivning vart han jobbade, så OM jag hittade några fler med samma namn så kunde jag sålla bort några i alla fall.
Några dagar senare på kvällen så ringde Gurra och funderade om det hände någe roligt? Njae, svarade jag och berättade denna story lite snabbt, och blev mer eller mindre tvingad att leta reda på Karlns telefonnummer och ringa påengångomedelbums!!
Och sedan efter samtalet ringa upp Gurra igen för att tala om hur det gått…
Jaaja, jag gör väl ett försök då, sa jag, för tänk om det är en Barndoor!! Eller en Lyxbuss oavsett årsmodell!! Ååh, tänk om det är den saknade -51a Barndoor lyxbussen som beskrivs i boken MaraMoja!! Ojojoj vad fantasin skenar när man är nördig ;-)
Ringer upp P….(hehe, trodde ni va?) och jag presenterar mig som den VW-nörd jag är, och frågar om det jag hört ryktas om kan stämma? En inspikad buss i ett skjul på en kollonilott! Och om jag kommit till rätt person?
Jag hör i andra änden av luren hur han flämtar till av chock/överraskning medans jag drar min story.
Ojojoj, sa han efter att jag sa att tipset kom från en av hans kusiner i Sala, ja den sidan av släkten var det ju ett tag sedan vi umgicks. Att han kommer ihåg DET? Sa han… Att han kommer ihåg DET… Att han kommer ihåg DET… Att han kommer ihåg DET…ekar det i mitt huvud.. B-)
Så berättar han att det visst stämmer att det står en bil i ett skjul på deras kollonilott, och att hans Far köpte den ny 1954!!!
Ojojoj! Tänkte jag, fränt som tusan! (där rök MaraMoja-bussen)
Han sa att den blivit ommålad 1959 i en solid färg och därefter brukad en bit in på 60-talet och precis passerat 10000mil för att sedan bli parkerad i skjulet och glömmas bort 1969.
Han fortsatte att berätta att han tänkte sälja den, men ville dra fram den ur skjulet så hugade spekulanter kan titta på den ordentligt. Nu var det tydligen inte så illa att dom glömde sätta dit en port på skjulet när det begav sig, för det fans tydligen en sådan på gaveln.
Han berättade att bilen varit uppallad i alla år och att han hösten 2012 hade pumpat luft i däcken och sänkt ner den från sina pallar. Och att det var lite besvärligt att få ut den då bromsarna låst sig, så han gav upp sina tankar om att släpa ut den just då.
Hans tanke var att ta den till en loge mellan Sala och Västerås som han hyrt plats i. Det av två anledningar, dels att frigöra utrymme vid kollonilotten samt att ha en plats att visa den för tilltänkta köpare, och om den inte blev såld så skulle den få stå kvar där.
MEN, den står fortfarande kvar i skjulet! :-O Och enligt honom så ska den absolut komma fram innan Oktober övergår till November….
Han sa även att inredningen, säten, innertak verkligen var otroligt välbevarad för att vara snart 60år, och att det inte fans någe rost på den heller! Kanske någon bubbla, men absolut ingen rost under…
Självklart är ju lacken matt och dammig som tusan, men inget som inte går att polera upp…Men tyvärr så går inte motorn att rubba, den sitter lika fast som hjulen gör, men vad gör det när den verkar så fräsch…
Jahaa, sa jag till slut, om du nu har tänkt sälja den? Hur hade du tänkt angående priset på den då? Frågade jag.
Jooru! Har kollat på Blåcke serru! Och har sett att liknande vagnar annonserats för både 40 å 75 tusen….så jag tänkte sätta ut den för 30-40 tusen!! För att släppa den för några skambud göres icke!
Japp,han har stenkoll :-) Och tur är väl det, annars hade det ju blivit ytterligare en ”försteägare” som sålt för billigt….eller var det lite synd kanske ;-)
Jag tackade så mycket för mig och bad honom att höra av sig när den finns till beskådning, vilket han lovade att göra…tillika skulle han höra av sig till en annan VW-nörd i Västerås som också visste om denna vagn och hade ”förstatjing” på den…och han har tydligen sett skymten av den, men ville inte förhasta sig innan bilen var framdragen…förståeligt/förståndigt :-)
Riktigt kul att en skröna nästan stämmer, och att jag lärt mig att följa upp tips även om de verkar helt osannolika!!
OK! Ni som observerade att jag skrev ”en skröna som Nästan stämmer” kan känna er stolta att ni orkade läsa så här långt utan att tappa koncentrationen….
För det finns en liten hake i denna historia som gör att i alla fall jag inte är så sugen längre…
Jorå, det är VW men ingen buss, utan en tidig Oval-bagge. Absolut inte fy skam, men inget för mig just nu, men saker och ting kan ju givetvis förändras…den kanske är bättre än vad som beskrivits…hehe…
Självklart att jag åker och tittar på den om de erbjuds :-P
Och för er som fortfarande håller upp er hand angående tipsfrågan, kan ta ner den nu…:-D
Och kom ihåg! Följ upp era skrönor! De kan vara sanna :-D
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet