1

Nu ska jag berätta vad som hände mig i förra veckan :-)

Jag skulle åka med ett lass tomkartonger från ”affärn” ja alltså min Leksaksaffär som ser till att jag kan ha mat på bordet och tak över huvudet de flesta dagar i veckan.

Som sagt jag var till ”returen” här i Sala och när jag höll på att lasta av kartongerna så kom det fram en gubbe…eller njae…en Herre i sina bästa år, bara några år äldre än mig själv  ;-)

Han frågade om detta var min nya VW?…och klappade på min -87a Syncro Brandbil.
Jajjanennsan!! Svarade jag snabbt och kompletterade med att det minsann också var den modernaste i min rullande flotta!

Då funderade han om jag fortfarande höll på med gamla VW-bussar och sådant?
Japp, självklart gjorde jag det! Sa jag, och lika snabbt kontrade jag med en motfråga om han kände till någe gammalt som stod i någon lada eller något skogsbryn?

Nej! Var det lika snabba svaret… :-(

Vi pratade vidare om lite annat en stund som rörde min Leksaksaffär, och när han började vandra nedåt i sitt minne och mindes alla hans leksaker han hade så började tydligen minnet komma tillbaks.
Han började beskriva var det fans en sådan där tidig bagge med delad bakruta…. :-D
och beskrev vägen dit där den hade stått när han var grabb i slutet på 60-talet, och ju mer han beskrev var den stod så började jag också förstå att jag visste om denna splitt….
Gurra hade ju faktiskt nämnt om en sopslut splitt som var halvt borta i jorden som han var och kikade på i våras….fanken också!! Sa jag till killen, den är redan hittad, men att den i alla fall var hittad och plockad.

Jahaa, sa han och tyckte det var lite roligt att minnas lite från sin ungdom.
Och just då kom han på att han hade varit hos en kusin när han var ännu yngre, typ i mitten av -60talet och lekt i en VW buss!
Och visst tusan var det så att dom hade haft den stående på en kollonilott som en liten stuga där. Och inte nog med det! Så hade han förundrats över HUR dom tänkte när dom byggde ett förråd runt bussen :-O Alltså dom spikade in bussen utan någon möjlighet att någonsin få ut den igen??

I all fall inte få ut den med mindre att man rev skjulet… Ja riktigt konstigt var det i alla fall :-)

Jag tänkt för mig själv att: Jorrååsåatt….hehe, ta den om snöluvan å kajsa varg också….eller hur de nu va?

Och då säger han (som den tankeläsare han verkar va) att den måste stå kvar därinne! För när han var och snurrade i de krokarna för ett par år sedan så stod skjulet kvar! Och eftersom bussen inte hade gått att få där ifrån med annat än rivning av det sååå…. :-O

Hehe…tänkte jag, och i samma sekund sa jag, Hehe, du skojar!?  Du menar att det finns en chans att den finns kvar? Nu blev det jobbigt, både tänkte och sade jag! Du har möjligtvis inte möjligheten att kolla upp det? Frågade jag.

Nääfaan heller, svarade han. Har inte haft kontakt med den sidan av släkten sedan dess. Men du kan väl försöka själv! Sa han, och ville minnas att hans kusin hette P……men vaffa..n!! Tänker jag ju självklart inte skriva HÄR och nu…. Ojoj de där var näära! Tur att jag kom på det innan tangenterna slant vidare ;-)

Och som sagt! Skrönor av alla de slag har man ju hör i alla versioner om alla fantastiska VW som folk sett och ägt genom åren.

Hur många har inte åkt på ett tips om en ultratidig Barndoor? Eller ett tips på en splittlyxbuss med sååå många takfönster….som i BÄSTA fall varit en Bay-buss!
Ja som sagt, ni som varit med om det kan räcka upp en hand :-)

Jaha, nu hade jag iaf ett namn och en vag beskrivning vart han jobbade, så OM jag hittade några fler med samma namn så kunde jag sålla bort några i alla fall.

Några dagar senare på kvällen så ringde Gurra och funderade om det hände någe roligt? Njae, svarade jag och berättade denna story lite snabbt, och blev mer eller mindre tvingad att leta reda på Karlns telefonnummer och ringa påengångomedelbums!!
Och sedan efter samtalet ringa upp Gurra igen för att tala om hur det gått…

Jaaja, jag gör väl ett försök då, sa jag, för tänk om det är en Barndoor!! Eller en Lyxbuss oavsett årsmodell!! Ååh, tänk om det är den saknade -51a Barndoor lyxbussen som beskrivs i boken MaraMoja!! Ojojoj vad fantasin skenar när man är nördig ;-)

Ringer upp P….(hehe, trodde ni va?) och jag presenterar mig som den VW-nörd jag är, och frågar om det jag hört ryktas om kan stämma? En inspikad buss i ett skjul på en kollonilott! Och om jag kommit till rätt person?

Jag hör i andra änden av luren hur han flämtar till av chock/överraskning medans jag drar min story.

Ojojoj, sa han efter att jag sa att tipset kom från en av hans kusiner i Sala, ja den sidan av släkten var det ju ett tag sedan vi umgicks. Att han kommer ihåg DET? Sa han… Att han kommer ihåg DET… Att han kommer ihåg DET… Att han kommer ihåg DET…ekar det i mitt huvud.. B-)

Så berättar han att det visst stämmer att det står en bil i ett skjul på deras kollonilott, och att hans Far köpte den ny 1954!!!
Ojojoj! Tänkte jag, fränt som tusan! (där rök MaraMoja-bussen)

Han sa att den blivit ommålad 1959 i en solid färg och därefter brukad en bit in på 60-talet och precis passerat 10000mil för att sedan bli parkerad i skjulet och glömmas bort 1969.
Han fortsatte att berätta att han tänkte sälja den, men ville dra fram den ur skjulet så hugade spekulanter kan titta på den ordentligt. Nu var det tydligen inte så illa att dom glömde sätta dit en port på skjulet när det begav sig, för det fans tydligen en sådan på gaveln.

Han berättade att bilen varit uppallad i alla år och att han hösten 2012 hade pumpat luft i däcken och sänkt ner den från sina pallar. Och att det var lite besvärligt att få ut den då bromsarna låst sig, så han gav upp sina tankar om att släpa ut den just då.

Hans tanke var att ta den till en loge mellan Sala och Västerås som han hyrt plats i. Det av två anledningar, dels att frigöra utrymme vid kollonilotten samt att ha en plats att visa den för tilltänkta köpare, och om den inte blev såld så skulle den få stå kvar där.

MEN, den står fortfarande kvar i skjulet! :-O  Och enligt honom så ska den absolut komma fram innan Oktober övergår till November….
Han sa även att inredningen, säten, innertak verkligen var otroligt välbevarad för att vara snart 60år, och att det inte fans någe rost på den heller! Kanske någon bubbla, men absolut ingen rost under…
Självklart är ju lacken matt och dammig som tusan, men inget som inte går att polera upp…Men tyvärr så går inte motorn att rubba, den sitter lika fast som hjulen gör, men vad gör det när den verkar så fräsch…

Jahaa, sa jag till slut, om du nu har tänkt sälja den? Hur hade du tänkt angående priset på den då? Frågade jag.

Jooru! Har kollat på Blåcke serru! Och har sett att liknande vagnar annonserats för både 40 å 75 tusen….så jag tänkte sätta ut den för 30-40 tusen!! För att släppa den för några skambud göres icke!

Japp,han har stenkoll :-) Och tur är väl det, annars hade det ju blivit ytterligare en ”försteägare” som sålt för billigt….eller var det lite synd kanske ;-)

Jag tackade så mycket för mig och bad honom att höra av sig när den finns till beskådning, vilket han lovade att göra…tillika skulle han höra av sig till en annan VW-nörd i Västerås som också visste om denna vagn och hade ”förstatjing” på den…och han har tydligen sett skymten av den, men ville inte förhasta sig innan bilen var framdragen…förståeligt/förståndigt :-)

Riktigt kul att en skröna nästan stämmer, och att jag lärt mig att följa upp tips även om de verkar helt osannolika!!

OK! Ni som observerade att jag skrev ”en skröna som Nästan stämmer” kan känna er stolta att ni orkade läsa så här långt utan att tappa koncentrationen….

För det finns en liten hake i denna historia som gör att i alla fall jag inte är så sugen längre…

Jorå, det är VW men ingen buss, utan en tidig Oval-bagge. Absolut inte fy skam, men inget för mig just nu, men saker och ting kan ju givetvis förändras…den kanske är bättre än vad som beskrivits…hehe…
Självklart att jag åker och tittar på den om de erbjuds :-P
Och för er som fortfarande håller upp er hand angående tipsfrågan, kan ta ner den nu…:-D

Och kom ihåg! Följ upp era skrönor! De kan vara sanna :-D

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

2

ICQ/ab

Har inte sån stor koll...

3 Senaste redigerad av Sten vW (2013-10-22 21:28:39)

ICQ/ab  ICQ/ab

Och betrakta den som en buss ända tills du sett den med egna ögon!

ACHTUNG Bitte!

4

phuuu vilket träningspass... SITTER på jobbet och läser men blev bra svettig och inte blev det mycket gjort i maskinerna heller.. Känner mig lite lurad dock, ungefär som på julafton när man fick raggsockor inslaget i hårt paket MEN kul historia och någon kommer få tag i en fin bil som det låter! ICQ/ab

Panel -53, 911 -71

5

Jadu, vissa har inte det så lätt som dig när det gäller tips! Vissa försöker fortfarande få tag i första tipset.  ICQ/ad

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

6

jockebostrom skrev:

phuuu vilket träningspass... SITTER på jobbet och läser men blev bra svettig och inte blev det mycket gjort i maskinerna heller.. Känner mig lite lurad dock, ungefär som på julafton när man fick raggsockor inslaget i hårt paket MEN kul historia och någon kommer få tag i en fin bil som det låter! ICQ/ab

X2  Default/yikes

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

7

Hihihi Bengt. Vilken underbar läsning....

Satt på helspänn, med ena handen uppe i luften och läste detta med spänning. Vem har inte fått liknande tips, så säg.

Men summa kardemumma - så ska ju faktiskt alla tips följas upp.

Åkte själv med några polare på en heldags utflykt till en mörk och avlägsen plats i vårt avlånga land för ett tag sedan, för att följa upp tips om en 50a bagge, och ett knippe ovaler. Bla en 57a som herrn haft sedan ny. Efter veckor av planering, lusläsning av kartor i området, kontakt med länstyrelser och annat så åker vi.

Möter upp med kontakten på orten, och sedan iväg längs grusvägar i skogen. Hur gick det?

50'an borta sedan länge, ovalerna var delvis borta och delvis 60-tals lik och 57'an - den stod ta mig fan kvar i gubbens lada jämte en hög av virke. Fortfarande de gamla plåtarna och helt orörd. Underbar inredning och ett tjockt lager damm och skit över lacken. OCH stor bakruta!!!!!!!! Sen 57a.

Så nu funderar man ju om man ska lägga bud?

Sorry Bengt - nu blev det lite babbel i din tråd:)

//Vwgoran

Medlem i Halmstad Luftkühlers

8

Härligt historia. Sånt gillar man, speciellt när det faktiskt leder till något intressant och inte en gammal merca buss eller liknande. ICQ/ab
Vilken dröm om det faktiskt hade stått en rostfri bd lyx där. Skulle ha varit ett skapligt fynd. Haha!

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

9

Eller Mara-Mojabussen................

En kollega skulle köpa en granntomt, där det stod en splitdubbelhytt.
Efter lite fler frågor stod det helt klart att det var en splittdubbelhytt som stod i ett skjul som skulle rivas.
Jag tänkte att det är bara att åka så snart som möjligt.
En kväll stod jag hos kollegan och skulle kolla hennes grannes vagn, men först fika.........vafaen!
har ju inte tid med sånt, så jag stövlade iväg uppför den branta backen genom skogen, brant som satan.
Ni som känner mig vet att jag brinner för splittbussar, nu brände det i låren och hjärtat dunkade så jag var tvungen att lugna ner mig, en tuff sak i taget.
Väl uppe på tomten står grannen, och jag ska högröd i ansiktet och flåsande förklara mitt ärende, typ varför jag inte tog bilvägen......
Han visade på rucklet där jag fick klättra in i det ihopsjunkna huset, och.......där stod en bayenkelhytt, en sen..................., då gick jag ner igen och fikade.....

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10 Senaste redigerad av Barndoor51 (2013-10-23 08:21:56)

Hahaha! Jaaa man har ju fått sig några antiklimax genom åren  ICQ/ag

fyll på med fler berättelser!

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"

11

Mötte förra veckan en gammal man som tipsade om inte mindre än två bilar, en " sån där gammal folka pickis med baksäte" tidigt 70tal skulle det minsann vara!
Vidare så skulle det i en by inte långt hemifrån stå en "gammal folka kombi"!!

Lät ju lovande, så jag ilade iväg efter gubbens beskrivningar.....

Första bilen visade sig vara en 87as T3, visserligen DH men ordentligt spöad.....

Iväg mot nästa by, folka kombi lät ju intressant!

Passat från 76...... Visserligen kombi men.....

12

ICQ/ab

Så är det ju för det mesta....  ICQ/ad

Men det är bara att bita ihop och på nästa tips!
Ni hade ju tur med den där 59an ni säljer nu  ICQ/ag

Bengt i Sala

13

Absolut, men slår man ut körda mil per fynd som är bra tar det nog ut varandra.... ICQ/ad

14

Vilken historia Bengt, vilken fin läsning!

Året var 2007 när jag blev tipsad en gammal VW med propeller på motorhuv, undangömt i skogen sedan slutet av 50tal. Vet du vad det var för en bil? Jag törs inte skriver det här men...imorgon kanske.

Hälsningar Mikael

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

15

Grubban skrev:

Vilken historia Bengt, vilken fin läsning!

Året var 2007 när jag blev tipsad en gammal VW med propeller på motorhuv, undangömt i skogen sedan slutet av 50tal. Vet du vad det var för en bil? Jag törs inte skriver det här men...imorgon kanske.

Hälsningar Mikael

Är det en viss schwimvagen som senare åkte till Tyskland...genom en tysk stug ägares försorg.. eller hur det var...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Ja den historian skulle vara kul att höra av dig Grubban  ICQ/ag

Bengt i Sala

17

Jepp det stämmer det var en Schwimmwagen från 1944

Kommer att skriva lite mer om den när jag har mer tid.

http://up.picr.de/16307591iq.jpg

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

18

Grubban skrev:

Jepp det stämmer det var en Schwimmwagen från 1944

Kommer att skriva lite mer om den när jag har mer tid.

http://up.picr.de/16307591iq.jpg

Wow!

Mother off all skogfynd!  ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

19

Ett litet trådlyft  ICQ/ag

Men visst borde det väl finnas fler roliga berättelser om diverse VW-skrönor å andra tips som både lett till lyckade fynd till totala fiaskon?  ICQ/ab  ICQ/ae

Bengt i Sala

20

Hur gick det med bilen i skjulet?

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

21

Som vanligt...
Han ringde aldrig, men hörde att en berömd utländsk uppköpare var och hämtade den...

Bengt i Sala

22

Det var väl ingen skröna precis.
Men jag knallade runt på MHS marknaded för tio år sen.
Och det var en kille som hade en stor skylt, men jag kunde inte läsa vad det stod på den.
Men jag fråga om han hade lite VW grejor, då sa han att det stod ju på skylten att han hade en 56 Oval.
Två dar senare hämtade jag den för 2000kr
Bytte olja och stoppa i ett batteri, sen tog jag en sväng utan bromsar..
http://www.brandow.eu/Bug/Upd1/129-2933_IMG.jpg

23

Barndoor51 skrev:

Ett litet trådlyft  ICQ/ag

Men visst borde det väl finnas fler roliga berättelser om diverse VW-skrönor å andra tips som både lett till lyckade fynd till totala fiaskon?  ICQ/ab  ICQ/ae

Min förra chef; som inte visste mycket om bilar men som såg mitt intresse, tipsade om en tvåfärgad folkabuss utanför stan som han sett när de var ute och åkte. Sagt och gjort, jag åkte dit och fann en tvåfärgad, tysk... Hanomag!
Ridå! Default/lol

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1950, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2004

24

Är det inte dags för lite fler fräna coola tips-historier ???

Bengt i Sala

25

Tror det var runt jul 2012 eller tidigt 2013 som jag pratade med min fars äldre kompis, han fick reda på att jag visst höll på med gamla folkvagnar. Han nämnde en av hans bekanta, märklig gubbe som det slog slint i huvudet på i hans unga dagar. Han var ju runt 90 bast och levt ensam hela livet. Min fars kompis berättade att han skulle ha en gammal bagge med sånt där ”plåster” på taket, fint soltak som gick att dra bakåt.
Ivrig som man blev så försökte jag skaka fram ifall vi skulle kunna kontakta honom och åtminstone få se den.
-”mjaa, Njaa, han är ju speciell gubben.”

Tröttsamt, han berättade iallafall vart han bodde, visade sig vara 100m från där farsan hade en kåk i stan. Så jäkla nära det kan vara ibland.

Tog mig mod och gick till gubben. Huset var riktigt oskött, skräp och skrot överallt. Knackade på och gubben öppnade fönstret från köket. Han frågade vem jag var, det hade nog inte varit någon son sökt honom på länge så detta var märkligt. Jag förklarade vem jag var och om min fars kompis. Genast blev han mer bekväm! Jag berättade att jag hört att han kanske hade en gammal bagge och att jag har ett stort intresse för sådana.

-Jaa den står här nere i garaget, gå runt huset så släpper jag in dig via källartrappan”
Tur att gubben var gammal, annars hade man kunnat vara orolig  ICQ/ag

Blev iallafall insläppt i den slitna källaren och sedan gick vi in i källargaraget.

Där stod den, en 1957 års bubbla. Oval men utan soltak. Men vad fasen gjorde det?? Såg så jäklars häftigt ut, däcken var helt platta, lacken var dammig och det såg ut som att ingen vart där sedan man ställde in bubblan på 70-talet.

Gubben visste inte så mycket om den. Det var hans föräldrars gamla hus som han tagit över efter dom dött på 70-talet, bubblan fick han också ta över. Han hade dock aldrig haft körkort eller haft intresse för det heller.

Jaha, vad gör man nu då?
Jag gav ett bud där och då som han berättade att han skulle fundera på. Han skulle cykla ut till Västerleden och fråga någon firma om bilen. (Firman har troligtvis inte funnits på 30 år).
Tackade för mig och så gick jag tillbaka hem.

Detta var ju väldigt jobbigt, skulle jag få köpa den?? Efter några veckor så gick jag tillbaka och pratade med gubben. Jo men jag fick köpa den!! Vilken lycka, men samtidigt så blev man stressad. Murarna ner till garaget hade tryckts ut så det gick inte längre att öppna portarna ner till garaget. Det var även vinter och massa snö över så vi skulle få vänta någon månad innan jag kunde hämta den. Otrolig jobbigt  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Men i slutet på mars så slog vädret om, snön smälte och vi bestämde en dag. Tog med mig en stor stenkap som jag kapade upp muren med så vi tillslut kunde öppna portarna tillräckligt mycket. Gångjärnen hade ju rostat fast också såklart, vi smörjde och bankade så det gick tillslut.

Ut kom bilen och hem kom den.

Hade jag aldrig ringt upp farsans kompis och hade jag aldrig berättat om mitt intresse så hade den säkert stått kvar till för något år sedan när han tyvärr gick bort!

Kan tillägga att den nu befinner sig i Frankrike tyvärr, men iochmed att jag hade denna, så kunde jag köpa modo-bussen som jag har just nu ICQ/bs
Men en dröm att köpa tillbaka den finns. Nuvarande ägaren har den fortfarande i samma skick vilket är väldigt kul   ICQ/ab

Post's attachments

3CF16EE8-AF22-4C55-9EAE-E4310B3297C9.jpeg, 257.96 kb, 768 x 1024
3CF16EE8-AF22-4C55-9EAE-E4310B3297C9.jpeg 257.96 kb, 9 downloads since 2019-07-31 

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa