1

Det börjar komma både försäljnings trådar och andra där man beskriver olika tankar..
MEN där man inte vill ha andras tankar eller frågor.. utan i stället plockar bort tråden  och gör om ... ICQ/ad

Detta är ett forum.. vilket kan tolkas som. samlingsplats för offentlig diskussion

Jag kan tycka att en tråd där folk får fråga, och tillföra tankar är trevligare än .. censurerade..

Visst ibland kommer några inlägg som inte "passar" trådskaparen..
Men då kanske man inte bör posta på en "allmän plats" ,utan ha en egen hemsida, där man skriver, i sin egen vilja.
som sagt detta är mina tankar, och ni får givetvis säga det ni tycker då det är fritt i denna tråden ICQ/ad
Jag kommer inte att återstarta den ..när "fel" saker sägs.....

/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2

Är av samma åsikt. Hel-stört. Bättre då som du säger att göra en hemsida att länka till eller en sån där blogg som ändå ingen läser

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

3

Ja kan bara hålla med.

Mera känd som jb...

4

håller med, börjar bli aptrött på alla herrar som känner sig kränkta o har pms hela tiden

5

Men varför alltid samma som ska kommentera annonser med mera......... aptrött va de ja

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

6

instämmer helt....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

7

Ja, man vill ge en ego-tripp utan chans till oliktänkande...det får en osökt att tänka på ett annat vw-forum som dog hastigt o lustigt just p.g.a. detta...

detta här nedan är lite på samma tema, dock off topic just här...

Vissa annonser dras också med detta tillägg "Inget tjafs, ren tråd" etc. För saker som inte står i texten o som är viktigt att veta för den presumtive köparen mår väl bara bra av att komma upp i rampljuset? Folk som smyger undan, surnar till, vägrar svara, svarar med en motfråga eller får en anal ton i rösten, vem känner ett sug att handla av en sån människa??

Får man en relevant fråga av en presumtiv köpare, så ska man svara. Och man ska ge det verkliga svaret, inte det svaret kunden vill höra. Ett exempel: Takräcke med träribbor till salu. Ej justerbart. Väldigt fint skick. P: 1.500:-
Eftersom att annonsen är här, så tror ju nästan alla att det är till en bubbla. Ett takräcke till en Saab 93 är snarlikt men passar fan inte på en VW. 90% skulle köpa rakt av, men jag frågar efter måttet mellan infästningarna över taket. Får man då ett seriöst svar??? Nej, då är man bara en idiot som vill göra skit för säljaren. Varför är det så svårt att vara en seriös säljare?

Nu senast var det ett maskeringsnät som var till salu, "inget tjafs i tråden" står det i texten o någon frågar hur länge pågår budtiden. Denna fråga är i allmänhetens intresse, den är inte ogrundad, dum eller ovidkommande på något vis. Istället för att svara på frågan, skrotar annonsören annonsen o lägger upp en likadan. Med samma uttömmande text. NOT.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

8

Denna tråd kom upp väldigt fort efter min tråd med stuk.
Jag är inte den som inte vill ha diskussioner på mina trådar eller liknande men i min stuk tråd ville jag ha cleant då jag ville ha en stuklista - tråd.
Med det tycker jag att jag kan få ha helt cleant eller folk som skriver stuk och förklaringar.
Om det ska börjas diskuteras i sådan tråd så är det fel då det är en lista med stuk.
Jag håller med bitvis att det är störande med folk som skriver endast PM och dylikt, men finns skillnad på trådar och trådar.
Jag ställde frågor till en som har en tråd här på forumet som säljer camoflagenät, han har skrivit ge ett bud och han vill ha svar via PM,sms och så men inte nå babbel i tråden.
Om man inte vill ha babbel i tråden måste man ju nästan skriva allt och hur man vill ha sin budgivning.
Jag ställde några enkla frågor och han raderade tråden och gjorde nya ett x antal gånger och utan att svara på mina frågor.
Om man nu inte kan svara på frågor och om man inte skriver hur lång budgivningen är så få man skylla sig själv. Ska man sitta och buda enda tills säljaren är nöjd? Då kan man ju hålla på i åratal.

Det är inte så att jag är emot att folk FÅR skriva i trådar, men jag tycker vissa trådar som sagt sak få vara cleana, tex min stuk lista, visst kan man skriva ett inlägg med ett stuk och förklaring, det är mer än välkomnande, men dom som bara skriver massa skit och gör enstaka smiley i inläggen kan lika gärna skita i det.

9

Självklart ska vi ha ett öppet och levande forum där det skall finnas utrymme till diskussion inom Boxervilles uppsatta regler  ICQ/ab
Säljes trådar är dock en litet dilemma som diskuteras internt hur vi skall gå vidare med, en fin linje mellan relevanta svar som bidrar med något relevant och vissa totalt onödiga inlägg... där får vi återkomma i ärendet  Default/hmm
Respekt och god ton, behandla andra som du själv vill bli behandlad, make peace not war osv. så ska vi nog trivas hela bunten  ICQ/ae
Mvh
Göran

10

Om ingen skriver i tråden ingen vill ha kommentarer i, då lär den ju självdö! ICQ/ad

För ett aktivt forum lär ju vara ett forum det skrivs i, ett där det aldrig skrivs blir ju lixom ett dött forum...

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

11 Senaste redigerad av Edström (2013-10-27 23:51:28)

E man rädd för åsikter i annonser rekommenderas blocket för då får man ingen feedback alls å kan sälja vad man vill till vem man vill & blir varken smutskastad eller omtyckt mer för de...

å inlägg i annonserna här kanske e jobbiga i bland men de kan även bidra till att affären blir till mer glädje för köparen som vet vad han köper & säljaren som slipper lura någon..

LÄNGE LEVE BV!

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

12

Hallå på er!

Ja, ett forum bygger ju på ett "community-tänk" där användarna tillsammans skapar innehållet. Det är liksom det fina! Dock är det viktigt att man visar varandra den respekt som krävs för att det ska funka. Hittills tycker jag att det funkat riktigt bra här på BV och det är så jäkla kul att se alla kreative diskussioner, folk som hjälper & tipsar varandra, varningar för dåliga produkter eller farliga tillvägagångssätt etc... Det värmer!

Jag vet att det finns medlemmar som gärna skulle vilja kunna posta annonser i "låst" läge, och det funderar vi faktiskt på att försöka lösa. Om detta blir av kommer det dock bara fungera på annonser - ingen annanstans. Då kan annonsören själv välja om man vill ha kommentarer eller diskussion i sin annonstråd eller inte. Detta ligger dock ännu på ritbordet.

Jag tror personligen att ett bra forum bygger på ärliga, schyssta och toleranta medlemmar som tillsammans skapar kvalitativt innehåll samt sätter en behaglig nivå för ton & attityd. Och det gör ni tamigfan jävligt bra, alla ni VW-sluskar därute!  ICQ/ab

"Daddy Cool"

13

Som hyffsat ny inom den här världen så kan det vara guld värt att få kommentarer på både sina egna och andra annonser.
På egna annonser när man hamnat helt åt skogen fel med priser, gjorde ju själv den tabben häromveckan när jag tänkte styra upp sambeställning av böcker från USA när dom gick att hitta mycket billigare här i Sverige.

Men även på andras annonser, för er som kan allt redan så är en del saker självklara, som vilken modell eller år saker passar till. Vore väldig tråkigt om det låstes tycker jag för då ska man hålla på och skicka PM istället.

I den ursprungliga frågan tycker jag INTE att det ska vara möjligt som "användare" att plocka bort trådar, inte ens om man gjort dom själv. Det borde vara upp till de som är Moderatorer att lösa. Har jag gjort bort mig så pass att jag vill ta bort min tråd får jag snällt skicka ett meddelande till Herr Moderator och förklara mig i ärendet. Ibland kan det ju gå att lösa problemet genom att Mod tar bort enstaka inlägg. Är ju så synd när bra trådar försvinner för att trådskapare inte är intresserad eller inte "vill" ha kvar det. Då motverkas det även att folk tar bort trådar bara för att man tjurat och "minsann inte tänker bidra nått till det här forumet mera...."

Det va mina åsikter för tillfället...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

14

Whallis - tack för din input! OM vi i framtiden gör det möjligt att låsa en annons så är det upp till personen som postar annonsen. Standard kommer vara "öppen" men i så fall kommer det finnas ett alternativ att posta "låst". De flesta vill posta "öppet", men flera medlemmar har inte lust att lägga ut några annonser om det är den enda möjligheten, och vi anser att ju fler VW-pryla och objektr som kommer hobbyn till gagn desto bättre, och då tycker vi att övriga användare kan stå ut med en låst annonstråd. Det står ju så här i reglerna redan idag:

"Folk som postar annonser under de olika annonskategorierna är i 99% av fallen enbart intresserade antingen av att köpa eller sälja något. Onödiga inlägg, personliga åsikter kring objektet / varan som annonsen behandlar, offtopic-kommentarer och/eller påpekanden som inte hjälper köp eller försäljning undanbedes vänligt men bestämt."

Dock funkar detta inte alltid, och på grund av detta finns det flertalet medlemmar som hellre väljer att låta bli att annonsera ut sina grejer, vilket vi tycker är synd.

Vi tycker inte heller att användare ska kunna ta bort sina egna trådar: Boxerville är en gratistjänst som bygger på medlemmarnas innehåll. Vi tycker att har man bestämt sig för att starta en tråd så är det "lagt kort ligger"-principen som gäller. I och med att man valt att starta en tråd anser vi också att man måste kunna stå för det. Vi som är administratörer försöker ju dessutom alltid reagera så snabbt som möjligt på er medlemmars önskemål - ibland blir ett inlägg fel, en tråd behöver flyttas eller vad det nu kan vara. Då finns vi tillhands.

Jag vill bara än en gång säga att Boxerville börjar närma sig sitt treårs-jubileum och jag är djupt tacksam - och impad - över dess medlemmar och utveckling. Hatten av till er alla!  ICQ/ab

"Daddy Cool"

15 Senaste redigerad av HenrikL (2013-10-28 10:19:14)

goopher skrev:

"Folk som postar annonser under de olika annonskategorierna är i 99% av fallen enbart intresserade antingen av att köpa eller sälja något. Onödiga inlägg, personliga åsikter kring objektet / varan som annonsen behandlar, offtopic-kommentarer och/eller påpekanden som inte hjälper köp eller försäljning undanbedes vänligt men bestämt."

Dock funkar detta inte alltid, och på grund av detta finns det flertalet medlemmar som hellre väljer att låta bli att annonsera ut sina grejer, vilket vi tycker är synd.

Är inte problemet att även "väletablerade" medlemmar verkar ha stora problem när det kommer upp relevanta frågor som riskerar att minska värdet/intresset på det som annonseras ut?

Typiska frågor av detta slag:

Passar takräcket på en Typ 1? Har du provat? (från 25hpman ovan)

Är bilen besiktigad/körbar/rullbar?

Finns det kvitto på delar/arbete? Finns det papper på effekten? (typiskt när en trimmad motor säljs)

Finns det papper på bilen?

Fungerar (prylen)? Har du testat eller går du på uppgifter från en tidigare ägare?

Vad har du för utgångspris? Vad ligger budet på?

16

HenrikL - som sagt, det finns många anledningar till att man skulle kunna tänka sig att vilja posta en "låst" annons... och vi tycker att om användaren som postar annonsen själv gör det valet i varje individuellt fall så är det schysst mot alla. Fortsättning följer  ICQ/ab

"Daddy Cool"

17 Senaste redigerad av michaelth (2013-10-28 12:12:00)

Jag kan hålla med Henrik att viktiga frågor bör kunna vara okey,  därmed jobbigt med en låst tråd. liksom tillrättavisande när fakta inte stämmer tex till vad en pryl passar... Annars borde man göra möjligheten till att skapa en tråd med ev kommentarer, som följer den låsta tråden ICQ/ad
Just detta att endast moderatorn kan plocka bort trådar tror jag vore bra då man därmed hindrar "okynnes rensning" när det behagar...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Om en annonsör väljer att göra sin tråd låst så vår denna vara medveten om att det kommer pm eller email men samma frågor.. typ de ovan.

Så för att spara sig massa knapptyck kan denne då uppdatera sin annons eller helt enkelt låsa upp tråden.

19

anders bergh: Precis. Det är ett val man gör. Personligen tror jag inte att en "låst" annons är bättre än en öppen, men eftersom det är en funktion som efterfrågats av många så tänker vi titta på det lite närmare.

"Daddy Cool"

20

En låst annons går alltid bort för mig, speciellt om det är bud på varan. ENBART ocker annons i mina ögon där säljaren vill få in maximal peng på varan. Vem kan inte stå för sitt bud undrar jag?

Mera känd som jb...

21

JBlom skrev:

En låst annons går alltid bort för mig

Du menar alltså på fullt allvar att om delen du letat efter under en längre tid helt plötsligt kommer ut fast i en låst tråd så skiter du i att köpa den? Märkligt tankesätt enligt mig men det är ju jag......

Jag kan förstå att en del vill ha låsta trådar. Man har ju sett en del helt trashade trådar med det numera så populära "ursäkta för off topic".

Till slut ett exempel på hur en trashad tråd (i mina ögon) kan se ut. Nu är jag partisk då det är min tråd men ändock ett bra exempel på hur det inte får gå till!

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10251

22

Återigen - tack för er input. Som ni ser så verkar det finnas medlemmar som både är för och emot låsta annonstrådar ICQ/ab Vi kikar sålunda vidare på hur man skulle kunna lösa detta på bästa sätt. Tack!

"Daddy Cool"

23 Senaste redigerad av Ika (2013-10-28 16:43:29)

Lägga ut varan på blocket och sen en länk i tipstråden för vw? Där brukar ju inte diskussionerna hinna spåra ur.

Personligen skulle jag försöka få med all info direkt i annonsen och gärna ta onödigt snack där istället för telefon. Vet inte om det är för att jag är skadad och nästan alltid kört bmw som bruksis och då är det ett speciellt klientel av brushor och kompisar man får stå ut med. 90% av dom hade jag gärna sluppit prata med och tagit via nåt forum eller mail.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

24

C.Frisk skrev:
JBlom skrev:

En låst annons går alltid bort för mig

Du menar alltså på fullt allvar att om delen du letat efter under en längre tid helt plötsligt kommer ut fast i en låst tråd så skiter du i att köpa den? Märkligt tankesätt enligt mig men det är ju jag......

Ja är budgivningen dold skippar jag det. Bara upplagt för lurendrejeri enligt mig. Observera att jag menar budgivning i en låst annons. Står det ett pris jag anser skäligt så kan jag köpa den direkt.

Mera känd som jb...

25

Håller med att relevanta frågor av spekulanter eller rättelser av upptäckta felaktigheter är bra i annonstrådar. Jag kanske vill köpa baklysen till 1954 års modell men inte säker hur de ser ut, nån annonserar lysen som inte är 54 men påstås vara det. Då tycker jag det är relevant att även någon ej presumtiv köpare frågar/kommenterar detta. Annars bör frågor/ kommentarer göras av spekulanter.

Sen tycker jag att i FAQ / howtos bör man inte ställa 1000 frågor, skapa hellre en ny tråd och uppdatera FAQ när du fått svaret, annars blir how to och faq så röriga och svårlästa... De som skriver bör tillföra info i faq. Annars är det en fråga som läggs i resp kategori.

Sen finns alltid undantag. Och med glimten i ögat så brukar ganska mkt passera...  ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)