1

Pratade idag med en besiktningsingenjör och de tar hänsyn till att gamla VW motorer droppar olja...

meeeeeeen, om det droppar en enda droppe inne i besiktningshallen så är det anmärkning direkt.

Vad har ni för tips och tricks så man klarar denna pärs?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Var droppar det ifrån ?

3

Byt stötstångs rören och packningarna så har du fått bort en hel del ac läckaget ICQ/ad

När skämt osida avfetta motorn och fixa läckagen.. Inte kul med droppande motorer..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Jag som har en kroniskt läckande spis (som man inte kan fixa), brukar köra till besiktningen i god tid. Sen sprayar du en flaska Bräkleen på o under spisen...inte på deras parkering givetvis. Dynga o olja rinner av, o du torkar rent. Resten avdunstar.
Sen är det bara att i sakta mak puttra dit de sista 200 metrarna o besiktiga. Har du då medvind så droppar den inte just då o du är grön på den punkten.  ICQ/ag

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

25hpman skrev:

Jag som har en kroniskt läckande spis (som man inte kan fixa), brukar köra till besiktningen i god tid. Sen sprayar du en flaska Bräkleen på o under spisen...inte på deras parkering givetvis. Dynga o olja rinner av, o du torkar rent. Resten avdunstar.
Sen är det bara att i sakta mak puttra dit de sista 200 metrarna o besiktiga. Har du då medvind så droppar den inte just då o du är grön på den punkten.  ICQ/ag

Tack!!!! Jag visste att ni ruvade på kanonbra hemliga lösningar! Som alltid! Detta var guld!!

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

6

Butanox skrev:

Var droppar det ifrån ?

Det är lättare att beskriva var det INTE droppar från.

7

25hpman skrev:

Läser igen och ser att du även säger "på" spisen. Kan du beskriva var du sprayar på?

8

eller så ser man till att köra en hel del grusväg innan... dammet fastnar i oljedrället->torkar upp en del och sedan tar dammet och suger upp det som hinner läcka...

Jag har en rejäld "drypande" maskin som jag bessar med och varenda gång har de sagt "motorn ser kletig ut" varvid jag svarar "men det är ju besiktningsmotorn" och sedan brukar svaret vara i stil med "jaha, dåså..."

ICQ/ag

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

9

Du bor ju på en grusväg, magoo...lätt för dej att slira duktigt sista biten innan skogen.

Jag sprayar runt soppapump o förgasare...då min läcker ur en spricka i blocket vid oljekylaren. Det letar sej ju ut bakom fördelaren då.

10

Senast jag besiktade min 60:a, som droppar friskt, torkade jag rent det jag kunde innan jag försiktigt åkte till besiktningen. Väl under bilen stog jag och tittade på när besiktningsgubben kollade runt. I ögonvrån såg jag då droppen "DROPP" som om inget oförutsett inträffade skulle hamna på gubbens flint. På rätt tusendel vänder han sig om, går ett steg mot mig och säger - Det ser bra ut. och droppen for ner bakom hans rygg. Häpp!

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

11 Senaste redigerad av HenrikL (2013-10-24 14:51:07)

På min besiktningsstation hissar de upp bilen på lyften och börjar med att kolla framvagnen. Då har man ett perfekt läge att torka eventuella droppar under motor och växellåda.

12

som 25,an säger brukar jag med göra.
bromsrengöring el likn innan, sen torka. väl eft man slagit in numret så tar man trasan en repa till.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

13

Spruta olja "som underredsbehandling" under hela bilen strax innan samt passa på att besikta nån regnig dag...?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

14 Senaste redigerad av erich (2013-10-24 17:21:20)

e det värkligen så att man inte tänker på milø , oljespill osv ?? Svenskarna måste va rika ..
Olja i uppfarten, (till en kompis !), för att spara lite pengar ?? Hvarför inte gjøra et kvalitetsjobb ??
Plokka ned skiten ock fixa problemet ..e min mening ..  ICQ/ab

mvh
erich

JETech , S. Halland

15

Nu är du lite jävig eftersom att du gör motorjobb mot betalning.  ICQ/ad

16

25HP , et sånt jobb kan man absolut gjöra själv .. ock jag rekomenderar att prova ..
inte helt sånna jobb jag gjör .. tycker bara det är synd att man glømmer "hjärtat " i renoveringen ..
tror du håller med .. ICQ/ab En liten lørdag ock 100:- spänn fixar dom flesta lekasje på en VW motor ..

mvh
erich

JETech , S. Halland

17

Inte min är jag rädd, där behövs ett nytt block.

18

25hpman skrev:

Inte min är jag rädd, där behövs ett nytt block.

provat nåt kemisk?
gör rent så bra de går. lägg på JB weld automarine.
tål de mesta. enda som funka på en hoj där kedjan slagit hål i blocket.
vanlig kemisk kan de lätt bli porer i men detta blir lite rinningt eft en stund, annars kan man värma den lite så flyter den ut.
dra gärna på ett par lager med nåt dygns mellanrum.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

19

sänk bilen så den inte kommer in i besiktningshallen så han blir tvungen att besiktiga på utsidan. problemet löst

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

20

På motorcykel brukte vi "Araldit"-trikset, dro en stripe Araldit 2k lim over lekkasjen.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

21

Bes i Tidaholm  Default/lol   Default/lol   Default/lol

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

22

oboymannen skrev:

sänk bilen så den inte kommer in i besiktningshallen så han blir tvungen att besiktiga på utsidan. problemet löst

Nej, då får man 2a på det...! Gäller även om den inte går ner i bromsprovare.
Iallafall här.

23 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-11-09 11:42:55)

Nu skall jag vara taskig men 
Har inte förstått varför man lägger ned tusentalskronor på allt annat är motorn på en gammal bil ????
Varför reparera hela tiden när skiten är slut
Köp en beg o stoppa i och ta fixa till skiten under vintern och fördela kostnaden under ett gäng månader
Varför inte köpa en rephandbok och försöka själv att få liket i shyst skick
Och nu får man förmodligen skit för man är ärlig
Ps vi som leker med bilar som går raktfram MÅSTE ha ett uppsamlingskärl på 5l kanske skulle vara något så kan du sammla upp oljan oxå
Ps2 vi får inte ställa bilen utan att ha en presenning under  för att inte bli miljösvin  (Nu börjar jag förstå varför vi blir utslängda från utstälningar och  banorna)

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

24

Jag tror att det handlar om kunskapsnivån. Bara en liten sak som att avgöra att "skiten är slut" kan inte vem som helst göra.
För det första handlar tråden om när motorn droppar olja, som inte nödvändigtvis är likhetstecken med att "skiten är slut".

"Konst, är det man inte kan. När man kan det, är det ingen konst."

Personligen (men nu är det lite OT) skulle jag gärna betala en kunnig person vid sidan om för att riva en motor
och montera den igen. Men du vet att det finns oändligt många motortyper, behov, budget, användningsområde,
man ska helst köpa rätt grejer som helst ska passa optimalt med varann för just det aktuella behovet.
Med dagens teknik och tillgång till delar via Internet skulle den kunniga personen kunna hjälpa via Skype.
Bara tt bygga upp en lista på det som ska göras och köpas är en vetenskap i sig. Trial and error i det här sammanhanget kan bli dyrt.
Visst. Man kan sitta hemma med manualen och lära sig själv. Men det tar 10 ggr så lång tid och man gör 100 ggr
så många fel. det är därför det finns skolor och lärare. Annars skulle läkare, ingenjörer, advokater sitta hemma
och läsa manualer och lära sig. Även detta forum skulle vara onödigt. Som jag ser det träffas vi här för att lära
av varandra och inte för att skryta om det vi kan. Men de är ju jag det.

Man ska inte se ner på de som inte vågar riva en motor med samma lätthet som andra gör. När jag hjälper
min son och hans studiekamrater med "inhomogena differentialekvationer av andra graden" kan inte jag bli irriterad och anklaga de
för att vara dumma när de inte förstår. Inlärning är en lång process och vissa som lever av sin kunskap har klara
fördelar. Så som svar på din fråga, nej. du får inte skit, men du kanske ska växla ner ett par växlar (no pun intended)
och ta hänsyn till att alla har olika kunskapsnivåer, men alla vi delar samma intresse. Det är det som håller oss samman här.
Och bara det att vi har den möjlighet är ju fantastiskt.
Men det är ju bara min enkla åsikt.

25

Jag vet att det beror på kunskaps nivån
Ett motor block som är sprucket eller ärgat hål hål i  är ett icke reparerbart motorblock
Slutsats = slut
Som du kanske vet så jagar miljömänskorna oss som har gammla hobby bilar för det som kan vara miljöförstörning
Dom vill skrota bort alla bilar som är före 80talet 
Här i GÖTEBORG vill dom förbjuda alla så gamla bilar att köra in centrum på grund av miljöfaliga avfall (spill olja och co2)
vet att man var igång i malmö med samma förslag
Jag hoppas att det inte blir så som förslaget blir sådant för oss som leker med gammla bilar
Som du kanske förstår är det jävligt surt om det blir så som våra folkvalda dårar vill ha det
Om jag fick råda dig är att skaffa något som är ok som inte läcker olja (6-10000kr )
Sen tror jag att med rätthandbok så kastar du in en ný maskin på någon timma  i en buss
(fyra muttrar  några slangklämor och några skruvar )
Hoppas du får tilldet 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke