1 Senaste redigerad av Sami/B (2013-04-04 20:27:34)

Provar väll här med då :q

Har tänkt om, där av har jag följande till övers:
Tre stycken prv ZPJ4 motorer, den ena saknar boxar till insprutet, den andra är ombyggd för förgasare, men saknar just förgasare, den tredje är i delar.
Samt en oanvänd KEP adaptersats till det hela medföljer, med Svänghul, "Sprängkåpsaddapter", tryckplatta och lamell. Allt oanvänt. (Nypris över 8kk UTAN tryckplatta och lamell)

Kom med ett bud. Ev. byte.

http://www1.garaget.org/archive/154/153391/229058/229058-2225699.jpg

Post's attachments

url.jpg, 2.8 kb, 96 x 74
url.jpg 2.8 kb, 315 downloads since 2013-04-04 

2

vad för motor??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

michaelth skrev:

vad för motor??

OJ! missade en lite detalj :S
PRV ZPJ4.  3.0l 24v v6 (EJ att förväxla med 2.8l som satt i volvo 760 med pappschimsade foder, Dessa har stålschims)
200hk Helaluminium.

4

Du får ursäkta Sami, men jag måste oxå upplysa om "boxarna" för dom som inte vet bättre.

Tändningen på dessa Douvrin V6:or (1988- ) är integrerad med insprutningssytemet Bosch LH2:4.
Dvs den saknar vacumförstälning via vridbar brytarplatta.

Detta betyder att utan ECU:n och alla givare så kommer den inte leverera 200hk pga felaktigt tändläge (den är fast !).

Den kommer att gå och bluddra skönt  ICQ/ag  men inte leverera effekt och varv som den ska, tyvärr...

Men, detta går oxå att fixa med ett MSS (med integrerad tändning), men då kostar det ännu mer än bara motorn.

Har själv varit intresserad av grejorna, men avstod pga detta med tändningen.

Köpte mig en fungerande körbar bil (körde hem den från norrland) istället med en 6:a för 4000kr som ska få  donera "ALLT".

Kände att jag var tvungen att dela med mig av denna info,
rätt så viktigt om man ska installera prylarna i en Vw eller någon annan bil (grisen i säcken så att säga).

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

5

Sami/B skrev:
michaelth skrev:

vad för motor??

PRV ZPJ4.  3.0l 24v v6 (EJ att förväxla med 2.8l som satt i volvo 760 med pappschimsade foder, Dessa har stålschims)
200hk Helaluminium.

b27 hade pappchims (70-talet)
b28 hade "plastchims" (80-talet)
b280 hade stålchims (88- )

Skillnaden mellan fransmännens och svenskarnas PRV motorer är oljetrågets storlek,
Volvo hade ju en framvagnsbalk under som reducerade trågets storlek rejält.

Likaså höjde Volvo oljebytes intervallet på 6:orna för att blidka rödblocksåkarna,
fransmännen behöll det mer nyttiga kortare intervallet.

Annars var motorerna likadana invändigt, även dom alldeles för "mjuka" kamaxlarna som slets ner i förtid...

OT javisst, men kanske nyttig PRV info ICQ/ab

6

Alpenretter skrev:
Sami/B skrev:
michaelth skrev:

vad för motor??

200hk Helaluminium.

Skillnaden mellan fransmännens och svenskarnas PRV motorer är oljetrågets storlek,

Likaså höjde Volvo oljebytes intervallet på 6:orna för att blidka rödblocksåkarna,

Annars var motorerna likadana invändigt, även dom alldeles för "mjuka" kamaxlarna som slets ner i förtid...

Altså... Jag är inte helt säker på att du har rätt här.
Motorn införskaffades av en mycket rutinerad bilbyggare som f.ö jobbar som Gymnasielärare på  något Fordonsprogram. Han hade tänkt att köra motorn med förgasare och utan boxar.
Jag själv är snålt berikad med kunskap inom ottomotorer, så jag kan givetvis inte säga hur det ligger till.

Sen så behöver du fortfarande adapterplatta, (och ev. tryckplatta, lamell och svänghjul) för att få på en v6a på någon bubblalåda,

Vidare så pratar du om 12v 2.8l motorer, medans jag saluför 24v 3.0l motorer. Och där är jag helt säker på att det är mer än oljetråget som skiljer...

7

Sami/B skrev:
Alpenretter skrev:
Sami/B skrev:

200hk Helaluminium.

Motorn införskaffades av en mycket rutinerad bilbyggare som f.ö jobbar som Gymnasielärare på  något Fordonsprogram. Han hade tänkt att köra motorn med förgasare och utan boxar.
Jag själv är snålt berikad med kunskap inom ottomotorer, så jag kan givetvis inte säga hur det ligger till.

Sen så behöver du fortfarande adapterplatta, (och ev. tryckplatta, lamell och svänghjul) för att få på en v6a på någon bubblalåda,

Vidare så pratar du om 12v 2.8l motorer, medans jag saluför 24v 3.0l motorer. Och där är jag helt säker på att det är mer än oljetråget som skiljer...

Blocket är det samma på både 24v och 12v, topparna är annorlunda pga DOCH upplägget.

Pre -88 motorer här ett integrerat system där tändningen får sin information från flera givare,
bla vevaxelgivare, knacksensorer mm och datan från dessa sammanställs i ECU:n och tändningen justeras rätt av just ECU:n.

Både nya och gamla PRV-motorer har fördelare, självklart, hur ska man annars kunna skicka ut spänningen till rätt cylinder.

Men "utskjutningstimingen av gnistan" sköts mekaniskt av den vridbara brytarplattan på äldre motorer med hjälp av vacum.
På "ditt nya" så sköter det integrerade systemet detta, och utan just styrdatorn och alla givare så kommer det inte att fungera fullt ut, tändningen är mao fast och fungerar optimalt i ett visst varvtals register.

Dvs säga,
ju mer du varvar, desto tidigare vill du få ut gnistan för att den ska antända bensinen i rätt kompressions fas och därmed kunna leverera sina 200hk.

Och vad din fordonslärare beträffar,
fattar inte att han inte lärt sig denna grundläggande motorkunskap ?!?  Default/yikes
Kanske jobbar han som bilplåtslagarlärare...

Och du har helt rätt i att adapterplattan behövs för montering på Vw-låda,
sen beror ju värdet ju på om folk vill montera just PRV-motorer i sina folkvagnar eller tex Vw:s egna radmotorer...

8

Då borde man kunna lösa problemet med en pre-88 fördelare med andra ord.

Sålda bilar:Beach buggy. 1303s-73. Bubbla-64 airride. Split enkelhytt-66 Bubbla-56
Nuvarande bilar:Bay-72

9

M a r c u s skrev:

Då borde man kunna lösa problemet med en pre-88 fördelare med andra ord.

Nix, fördelararna är helt annorlunda.
Tom -88 ser den ut som en vanlig "Bosch grunka" till en typ1:a och sitter i blocket.

Efter 88 sitter den i ena topplocket, på en av kamaxlarna och saknar därmed en "egen rotoraxel" och vridbarhet.

Dessutom gjorde man om vevaxeln efter 88,
innan dess hade den ojämn tändföjd pga att det egentligen är en kapad 90graders V8:a !
Efter 88 så gjorde man en ny vevaxel med förskjutna axeltappar för vevstakarna,
dvs fördelaren har tom en annan tändföljd...

10

Hej, intresserad av en av Dina PRV motorer.
Har själv en trött dito med förgasare i ett hembygge.
Miin mail: [email protected]
Tfn 0733141969
Hör gärna av Dig,  hälsar Ove Carlsson, Uppsala

11

Hej!, har du någon av motorerna kvar ? har du kvar motorn utan boxar , är resten av härvan kvar ? , isåfall skriv gärna på min mail [email protected] mvh Emil

12

Alpenretter skrev:
Sami/B skrev:
Alpenretter skrev:

Blocket är det samma på både 24v och 12v, topparna är annorlunda pga DOCH upplägget.

Pre -88 motorer här ett integrerat system där tändningen får sin information från flera givare,
bla vevaxelgivare, knacksensorer mm och datan från dessa sammanställs i ECU:n och tändningen justeras rätt av just ECU:n.

Både nya och gamla PRV-motorer har fördelare, självklart, hur ska man annars kunna skicka ut spänningen till rätt cylinder.

Men "utskjutningstimingen av gnistan" sköts mekaniskt av den vridbara brytarplattan på äldre motorer med hjälp av vacum.
På "ditt nya" så sköter det integrerade systemet detta, och utan just styrdatorn och alla givare så kommer det inte att fungera fullt ut, tändningen är mao fast och fungerar optimalt i ett visst varvtals register.

Dvs säga,
ju mer du varvar, desto tidigare vill du få ut gnistan för att den ska antända bensinen i rätt kompressions fas och därmed kunna leverera sina 200hk.

Och vad din fordonslärare beträffar,
fattar inte att han inte lärt sig denna grundläggande motorkunskap ?!?  Default/yikes
Kanske jobbar han som bilplåtslagarlärare...

Och du har helt rätt i att adapterplattan behövs för montering på Vw-låda,
sen beror ju värdet ju på om folk vill montera just PRV-motorer i sina folkvagnar eller tex Vw:s egna radmotorer...

13

Hej. Råkade snubbla på den här tråden när jag var ute och surfade. Synd att jag inte har sett den tidigare. Kan berätta lite om hur mina tankar var med det här bygget. Som många vet satt det innan v6:an en Mazda Rx7 Wankel i bilen. Efter många års rejsande bytte jag ut Wankeln för jag var ute efter ett tyngre bottenvrid. Wankeln behövde varvas för att det skulle hända något. Förgasarna på bilden kommer från Porche 911 med samma cylindervolym som V6:an. Till tändningen hade jag en Porsche fördelare med rätt rorationsriktning som "fördelaren" på V6:an (moturs). Meningen var att fördelaren med centrifugalvikter och vauccumreglering skulle monteras där V6:ans "fördelare" satt. Tyvärr så försvann fördelaren på skolan och detta gjorde att jag till sist kroknade på projektet efter nästan 30 års ägo av "Wankelcittran". Tanken var att det  skulla vara så lite elektronik som möjligt i bilen. Bara gammal beprövad teknik. Ingen ECU! Och vad fordonsläraren beträffar så fattar han i alla fall lite om grundläggande motorkunskap. Själv tycker jag att jag kan även en del om bilplåt. Om man tänker efter lite går det kanske att förstå att det var en del pyssel att bygga om en VW Bubbla till en Citroen, allt gjort med bara plåt, och montera en vässad Wankelmotor. Med detta hoppas jag att folk kan inse att det finns många sätt och vägar att bygga bil på. Man kan inte alla gånger se och förstå  andras tankar och avsikter.

14

Själv kommer jag ihåh hur jag läste om "Wankelcitran som åt Porschar till frukost" i Teknikens Värld när jag gick på 4-årig teknis,
var grymt imponerad  ICQ/ag
Kommer oxå ihåg att det fanns visst nåt problem med att få ned avgastempen med wankeln, stämmer det ?  ICQ/ab

15

Wanklarna har varma avgaser. Man kan inte göra något åt det, bara se till att ha avgassystem av kraftigt material. Avgaspulserna är till antalet jämförbart med en 12 cylindrig 4-taktsmotor.
Är du fortfarande övertygad om att Peugeot 3,0 V6:an inte fungerar annat än med ett ECU system?