Sami/B skrev:Alpenretter skrev:Sami/B skrev:OJ! missade en lite detalj :S
PRV ZPJ4. 3.0l 24v v6 (EJ att förväxla med 2.8l som satt i volvo 760 med pappschimsade foder, Dessa har stålschims)
200hk Helaluminium.
b27 hade pappchims (70-talet)
b28 hade "plastchims" (80-talet)
b280 hade stålchims (88- )
Skillnaden mellan fransmännens och svenskarnas PRV motorer är oljetrågets storlek,
Volvo hade ju en framvagnsbalk under som reducerade trågets storlek rejält.
Likaså höjde Volvo oljebytes intervallet på 6:orna för att blidka rödblocksåkarna,
fransmännen behöll det mer nyttiga kortare intervallet.
Annars var motorerna likadana invändigt, även dom alldeles för "mjuka" kamaxlarna som slets ner i förtid...
OT javisst, men kanske nyttig PRV info 
Altså... Jag är inte helt säker på att du har rätt här.
Motorn införskaffades av en mycket rutinerad bilbyggare som f.ö jobbar som Gymnasielärare på något Fordonsprogram. Han hade tänkt att köra motorn med förgasare och utan boxar.
Jag själv är snålt berikad med kunskap inom ottomotorer, så jag kan givetvis inte säga hur det ligger till.
Sen så behöver du fortfarande adapterplatta, (och ev. tryckplatta, lamell och svänghjul) för att få på en v6a på någon bubblalåda,
Vidare så pratar du om 12v 2.8l motorer, medans jag saluför 24v 3.0l motorer. Och där är jag helt säker på att det är mer än oljetråget som skiljer...
Blocket är det samma på både 24v och 12v, topparna är annorlunda pga DOCH upplägget.
Pre -88 motorer här ett integrerat system där tändningen får sin information från flera givare,
bla vevaxelgivare, knacksensorer mm och datan från dessa sammanställs i ECU:n och tändningen justeras rätt av just ECU:n.
Både nya och gamla PRV-motorer har fördelare, självklart, hur ska man annars kunna skicka ut spänningen till rätt cylinder.
Men "utskjutningstimingen av gnistan" sköts mekaniskt av den vridbara brytarplattan på äldre motorer med hjälp av vacum.
På "ditt nya" så sköter det integrerade systemet detta, och utan just styrdatorn och alla givare så kommer det inte att fungera fullt ut, tändningen är mao fast och fungerar optimalt i ett visst varvtals register.
Dvs säga,
ju mer du varvar, desto tidigare vill du få ut gnistan för att den ska antända bensinen i rätt kompressions fas och därmed kunna leverera sina 200hk.
Och vad din fordonslärare beträffar,
fattar inte att han inte lärt sig denna grundläggande motorkunskap ?!?
Kanske jobbar han som bilplåtslagarlärare...
Och du har helt rätt i att adapterplattan behövs för montering på Vw-låda,
sen beror ju värdet ju på om folk vill montera just PRV-motorer i sina folkvagnar eller tex Vw:s egna radmotorer...
" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "