1

Som sagt, vad är skillnaden?

Har för mig att det är mer aluminium i AS21, men Mexico-blocket, som borde vara "nyast" har AS41...
Visst kan jag söka på detta, men tänkte detta kunde vara "allmänintresse" ?
Och för den som undrar är denna beteckning ingjuten på sidorna av oljetråget på blocket.

Jag har alla tre varianterna "på hyllan", så frågan är ju vilket som är "stabilast" att bygga på...?

2

MH redde ut detta mer exakt i en annan tråd:

Skillnaden mellan ett AS21 och AS41 ligger i legeringen och utformningen av blocket.
AS21: 2% Aluminium, 1% Silumin(eller Kisel som vi säger i Sverige). Blocket har bl.a. en förstärkning på framsidan(mot svänghjulet) vid #3 cylinder.  När Classe(Trimco) byggde flygmotorer var detta det enda block som var godkänt av de certifierande myndigheten.
AS41: 4% Al, 1% Si.
Al är en ädlare(bättre/högre legering) än Mg, varför ur materialteknisk syn, AS41 block är att föredra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Jag tycker det låter lite motsägelsefullt... (varför bara godkända flygmotorer med "AS21!?)
Och av de 70 - 80 motorblock som passerat mig under 30 år, så upptäckte jag nyss att en motor jag köpte i somras var AS21.
DVS ganska sällsynta - var det en "övergående fluga" ?

4

Vad som är godkänt för flyget får du nog diskutera med dem.  Default/lol
Jag har oxå ett AS21-block, det är från en 126-motor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av wille (2013-10-22 20:50:30)

Jag köpte en flygmotor en gång och det var as41 block... Har en 126a med as41 block... Tog ur motorn ur en 74a bubbla som är as21... Nu har jag en motor från en annan 74a med as21 block, men med bz som kod vid gen.tornet och brazil nere på sidan. Frågan var ju vilket som var mest hållbart... Konstigt om det blev sämre ju nyare?

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

6

SI står för silkon som på svenska är kisel. Kisel är ett grundämne som finns i olika former från flytande till helt fast och alla tänkbara tillstånd däremellan. Tillstånd mellan helt fast och flytande är /har varit väldigt populärt som surrogat i vissa sammanhang.

7

Kjell T skrev:

SI står för silkon som på svenska är kisel. Kisel är ett grundämne som finns i olika former från flytande till helt fast och alla tänkbara tillstånd däremellan. Tillstånd mellan helt fast och flytande är /har varit väldigt populärt som surrogat i vissa sammanhang.

ICQ/ag

8

O typ 4:an har ett aluminiumblock i SI12 legering...  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9 Senaste redigerad av Stefan F (2013-10-25 19:15:29)

http://books.google.se/books?id=0wFMfJg … mp;f=false

Om inte länken ovan funkar, prova att googla på "magnesium alloy as 41"

Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_alloy

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

10

"Det näst största användningsområdet för kisel är i silikon, polymerer av kisel och syre med organiska sidogrupper. Silikon kan användas för att täta fogar och kan också tillämpas inom medicin, bland annat som kontaktlinser och bröstimplantat."

Det är inte det VI, (kanske(?)), är så intresserade av i detta sammanhang... eller?

I metallurgins värld pratar man om legeringar och i sammanhanget, Kisel (Si), som en legering med Aluminium (Al), även kallad Silumin.
Logik: AS21 = 2% Aluminium 1% kisel.  AS41 = 4% Al...........

(Vad som är tacksamt är att det är relativt lite Si i VW-blocken, vilket gör det "lite enklare" att t.ex. svetsa. Det lite besvärligare är att det ju är Mg. För att svetsa(vilket man egentligen inte gör, utan snarare "löder" ihop materialet), måste man ha rätt tillsatsmaterial. Tips: kolla med Castolin.
Vad är då fördelen med Si? Jo det förenklar gjutprocessen, men samtidigt också sprödare egenskaper på den gjutna detaljen.)

11

MH skrev:

"I metallurgins värld pratar man om legeringar och i sammanhanget, Kisel (Si), som en legering med Aluminium (Al), även kallad Silumin.
Logik: AS21 = 2% Aluminium 1% kisel.  AS41 = 4% Al...........

(Vad som är tacksamt är att det är relativt lite Si i VW-blocken, vilket gör det "lite enklare" att t.ex. svetsa. Det lite besvärligare är att det ju är Mg. För att svetsa(vilket man egentligen inte gör, utan snarare "löder" ihop materialet), måste man ha rätt tillsatsmaterial. Tips: kolla med Castolin.
Vad är då fördelen med Si? Jo det förenklar gjutprocessen, men samtidigt också sprödare egenskaper på den gjutna detaljen.)

Å andra sidan är ju t.ex. typ4-block väldigt sällan uppslagna i lägerlägena, eftersom det är ett (nästan) helaluminium-block. Utan inslag av störande magnesium...  ICQ/af

12 Senaste redigerad av MrPete (2013-11-10 22:10:44)

Läst igenom "Aircooled vw interchange manual" de senaste dagarna och där finns en hel del intressant information om både originaldelar och eftermarknadsdelar.

"Volkswagen made the change to AS41 material in aug 1970 as it was felt that it offered better heat resistance, heat being the no 1 enemy of any aircooled engine. In 1975, with the introduction of the fuel-injected engines primarily for the American market, the factory began using a case marked with the legend "AS21" - fuel injected cases can be readily identified by their lack of provision for the factory fuel pump. AS41 is softer material than AS21 and, for that reason, there are many - most notably GBE (Gene Berg enterprises) - who feel that the latter is the better choice. Berg made some investigations and discovered that the factory considered the AS41 cases to be non-rebuildable, ie, if they suffered any damage that would normally have been put right by machine, then the case would have to be scrapped. Berg also discovered that the AS21 material resisted heat-related problems far better. Today, although in theory superseded by the AS21 case, the AS41 casting is still available and has been used in many performance applications without problems. Although AS21 is undoubtedly a better material, it can be argued that, as most high performance engines do not see very high mileages or prolonged freeway use, there is little cause for concern regarding the long-term drawbacks of the AS41 cases".

Sen fortsätter diskussionen om huruvida man anser att block kan ar-borras eller inte. Där säger GBE blankt nej, om ett block har blivit så slitet att det behöver ar-borras så är det bara att kasta i bingen :-)

13

Jag har något minne från 80-talet (?) att VW-(trim)firmorna hypade AS21 när det såldes nytt ?
Tja, mitt behöver ingen ar-borrning, så jag får väl lägga på hyllan och fundera på vad jag skall ha det till ;-)
Som jag sade inledningsvis så är mitt Mexicoblock (nyare ?) märkt AS41, och jag har tänkt använda detta ihop med fabriks(Ö.D.) 86mm cyl och Mexico 043-toppar till en Bay Buss typ2-motor.

14

Vad jag förstått var det dyrare att göra/ gjuta AS21 blocken, så att man gick tillbaka till AS41 hade nog snarare med att produktionen flyttade till Mexico/Brasilien och att dessa valde den billigare lösningen. Att AS21 blocken skulle sakna uttag för bensinpumpen gällde den amerikanska marknaden där man gått över till insprut, men i Sverige hade AS21 blocken detta (1975).

Vad Gene Berg anser om AS21/41 http://www.geneberg.com/cat.php?cPath=22_503_2984

15

På 70-talet levererades standard bilarna med as41 block och motorer som levde ett hårdare "varmare" liv as21 som är starkare och tåligare. Typ2 och cabrioleter levererades med as21 övriga as41

Vespist Göteborg

16

Var kommer de uppgifterna från?
Jag har bara sett en AS21-motor och det är en 126'a och de går ju inte speciellt hårt.

Ali G

17 Senaste redigerad av Frederik (2013-11-17 12:57:08)

Det var intressant, om det stämmer. Jag tror mer att det har att göra med produktionen. AS21 blocket kom 75 och det är ju också sista årsmodellen typ 1 som importerades till Sverige. Från 76 tillverkades väl bara 1303 cabriolet med 1600 motor (+ standard med 1200) i Tyskland och så typ2 som gick att få med 1600 motor, så då är det ju inte konstigt om AS21 blocken oftast kommer från dessa. Jag har ett AS21 block från 75, ingen aning vad det suttit i från början (inte typ 2 i alla fall, även om den har gjutningarna.) Var även spekulant på en annan AS21 motor, och den satt i en 1303 från -75.

18

Hej
Jag har hållt på m vw sen -83 haft mer än 30st vw, och alltid fått höra detta. Jag ska fundera på var jag sett det skrivet.
PS jag hade även en kubel, även den var utrustad med as21. Jag tror att detta var en 70tals grej, att de skapade as21 bara på dubbelports 1600 motorerna då det var då problemen på de motorerna med sämst kylning (cab/kubel) och typ2 som levde det hårdaste livet.

Vespist Göteborg

19

Mexico block finns tydligen som både as21 och as41.

Vespist Göteborg

20

Det var ett hett ämne om block  vilket som är bäst
Är det ingen som tänker på vad som händer när dom åldras
Jo att värmeåldringen (härdningen )(T3/T6) går ur
Magnesium brukar spricka på grund av ålder  och viss alu blir som gummi
När man kör arrborren i vissa block så är dom som gummi på grund av överhettning i vissa biltyper  ICQ/ac
Sen tror jag det är 1% som har nytta av skilnaden
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

[img]=[/img]

Vespist Göteborg

22

Det är bara 1% som trimmar....;-)

23

Då är man alltså en såndär 1%:are hua, både trimmar o har hoj Default/yikes  Default/yikes

http://en.wikipedia.org/wiki/One_percen … _percenter

S

24

PPRMicke skrev:

Det var ett hett ämne om block  vilket som är bäst
Är det ingen som tänker på vad som händer när dom åldras
Jo att värmeåldringen (härdningen )(T3/T6) går ur
Magnesium brukar spricka på grund av ålder  och viss alu blir som gummi
När man kör arrborren i vissa block så är dom som gummi på grund av överhettning i vissa biltyper  ICQ/ac
Sen tror jag det är 1% som har nytta av skilnaden
/// Micke

Det är väl en av anledningarna till att VW slutade att renovera block.

Ali G

25 Senaste redigerad av mettis (2013-11-28 23:25:03)

Jag utläser av svaren (tack!) att om man har en motor (block) som blir överhettad, är AS21 bättre.
Så om det blir någon mer stressig motor, använder jag nog detta block (det blir varmt uppemot mål...)

Och Sten..utan att läsa din länk, så syftar väl 1% uttrycket på MC-åkarna som är "outlaws" ;-!