Håller bara med föregående...... och TACK för insperationen 
Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Project -59
Sidor Föregående 1 … 10 11 12 13 14 … 29 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Herregud vilket detaljpill
![]()
Kan man skylla på extrem VWHD...
Supernice,ser så roligt ut att få alla fixade delar på plats,blir avundssjuk...blir kanon!
Jäkligt trevligt att montera nya/lackade delar, synd att allt pill tar tid bara!
Snart kommer det mera inspiration 
Motorplåtarna är på plats

Har varit upp till pulverlacken och hämtat hem lite av alla grejer, ska hämta mera i veckan

Kofångarna ser ut som skit pga alla grova porer, men nu är det en stark grund att spackla och lacka på iaf...

Supersnyggt !

Dåså, nu är det mera grejer hämtade
Kofångarhorn, handtag, bultar, brickor å en massa soltaks prylar

Soltaks skenor

Lite skillnad mot orginal..

Börjat montera ihop soltaksmekanismen så smått

Har en polare som stör sig på att jag lackade bromsarna invändigt, så enbart därför var jag tvungen att måla fjädern röd !

Haha grymt! 
Snyggt.. E i vanliga fall lite mot starka kontraster i färger.. Men detta blir snyggt.. Ditt lättade dörrhandtag e något jag velat göra i många år sedan jag såg en porsche med lättade handtag..
Sitter och kikar i din tråd och undrar vart du fick tag i dina runda tutgaller någonstans? Är de repro eller hitta du gamla grejer kanske.
Sitter och kikar i din tråd och undrar vart du fick tag i dina runda tutgaller någonstans? Är de repro eller hitta du gamla grejer kanske.
De är repro som jag köpte på tradera
Update, snälla....
Ok, här kommer en megamonstersuperupdate...
Sen den senaste uppdateringen som gjordes för två månader sedan så har jag monterat handtaget på motorluckan
Har nämligen bara mekat Husqvarna för att hinna få den klar till på lördag då jag ska på en veterancross träff.
Så snart kommer det att hända lite med bilen igen
Kommer även "snart" en projekttråd med den senaste VW´n som hämtades hem i helgen

Dags för update:P
Har dessvärre inte hänt någonting alls på flera månader.
Först renoverade jag Husqvarnan å sen kom Mossboda pickupen, å sen vart de en väldig massa enduro för att lära mig hojen.
Kommer nog tyvärr inte att göra någonting på -59an alls i sommar, tiden räcker inte till...

Noterade efter att ha läst lite i din tråd (igen..) att bilen ursprungligen var målad i Capri L335, min favvo färg!
Du har möjligtvis inte lite bortkapad plåt exv "knäplåten" som skulle kunna nyttjas som färgprov?
Sten vW, bror till Hans vW som är nästgranne med Bängt..
Tjena
Hur stor bit skulle du behöva? De enda som jag hitta som jag har kvar är instrumentpanelen som hänger på väggen
Skulle kanske kunna kapa av ett litet hörn på den...?
Eller kan detta funka? http://ralcolor.net/ral-5019-capri-blue.php
Nu kan det kanske börja hända lite här igen...
Dags att ta tag i soltaket som jag väntade på yttertaket till när jag höll på med inredningen, det var julen 2012 och taket kom hem tror det var feb 2013..
Fixade ny remmar till taket som drar den bakre delen av soltaket
Tätningslist på främre delen av taket. Vet inte var man köper original, denna köpte jag på Biltema
Tätar fint vid provmonteringen..
Sen var det dags att fästa innertaket på mekanismen, och precis som resten av taket som jag monterade för länge sen så är plastkanten för bred och måste klippas till så den passar
Monterade även tätningslist på tänderna som håller innertaket, kommer att täta mot framkanten sen när taket är stängt
Monterade lite stoppning på mekanismen så att inte skruvarna syns
Med mekanismen monterad så började jag att limma innertaket
Främre biten limmad
Men när jag monterade pinnen till taket så stack den ut på båda sidorna av taket....
Och när jag spände taket för att se vad som kunde vara fel så visade det sig att taket är för smalt för hålet
När jag mätte så fick jag det till att de varierade mellan 14-20mm för smalt på båda sidorna..!!!
Och efter att ha sökt runt på TheSamba så visade det sig att jag inte är den enda som har råkat ut för det, hittade många trådar om just detta fel, bland annat nån tråd från 2007-2008 där folk svor över TMI å deras dåliga tak. Kan ju tycka att dom borde ha fått ordning på det nu.....
Reklamera kändes väl inte riktigt som det var läge att göra så här långt efter, å om de skulle ha gått att göra hade jag väl fått vänta flera månader på en annan tygbit som kanske är lika jävla dålig som den jag redan har
Så det var bara att rivaner det nylimmade taket och be min kära fru om lite hjälp att sy om det
Tur nog så fanns det 50mm extra tyg per sida att ta av, tänkte att eftersom de glappade mellan 14-20mm så borde det vara ganska bra att bredda det 17mm per sida.
Syns på bilden var den gamla sömmen var..
Så var det bara att börja montera tillbaka allting igen, när jag spände så såg det mycket bättre ut än förut
Men när jag limmat bakre biten av innertaket så visade det sig att remmarna som jag monterade var för långa, jag hade en gammal dålig original rem som jag använde som mall när jag gjorde dom. TMI har garanterat inte haft nån rem att kolla på när dom syr sina tak eftersom dom då hade sytt kanalen längre bak
Här syns det hur mycket för lång den var..
Innan jag började med taket så köpte jag en DVD som visar hur man ska göra.
Han som visar hur taket ska monteras limmade isolering på främre och bakre plåten som yttertaket sitter monterat på.
Det tänkte jag kunde vara en bra idé. Det var det inte....
Gick inte att få den att ligga snyggt när jag stoppade in den i tyget. Det var ett riktigt skitgöra att pilla bort allt!!
Men sen passade främre biten fint!
Bakre biten passade, men inte lika fint.. Alla hålen för skruvarna är lite förskjutna
Sen monterades den främre biten först på bilen, självklart så var jag tvungen att lacka skruvarna röda
Bakre delarna av skenorna på plats
Att få i de sex "pinnarna" som håller soltaket mitt på var allt annat än lätt, de är ju inte så att taket är tänjbart. Slutade med att jag fick klippa upp ett hål 5-6mm för att ha en chans att få i den sista "pinnen"
Högersidan är bra men vänster får ja fan inte till helt, det är bättre nu än vad bilden visar men långt ifrån bra. Hoppas på lite hjälp i helgen då det var lurigt att spänna själv. Dock är det redan nu jäkligt spänd canvas...
Spänna innertaket
För att få i pinnen i bakre delen av taket, de som sitter från bakrutan till soltaket så var jag tvungen att sprätta upp en söm eftersom dom sytt ihop allt...
Bakre biten har i framkant en masonitkant som man fäster upp i taket med lika clips som dörrsidorna fästs med, synd att hålen ska vara så nära kanten så att clipsen syns och att hålen på masoniten har fel avstånd så att den rular lite...
Taket skulle nog ha varit breddat typ 20-22mm för att få det perfekt, MEN det är bra fram, nån mm springa bak men mitt på är de större springa. Å ja, det är rakt sytt...
Tycker inte det var särskilt svårt att montera innertak, dock så tycker jag att TMI bara är ren jävla skit!!
Det var inte många bitar som stämde bra, fick klippa till alla plastskenor för att få dom å passa, sprätta sömmar, bredda taket osv osv...
Men Mohair taket gick ju att få slätt iaf, böt tak i min -65a förut å då köpte jag ett perforerat vinyltak ifrån TMI, det hade dom rullat ihop för att sen vika det dubbelt å knölat ner det i en alldeles för liten kartong, de resulterade i att det hade sträckt på sig mitten så jag fick hålla på med värmepicka för att försöka få det slätare....
Nästa steg är att montera golvmattorna, ska bli kul att se hur dom passar....
Mycket gör om gör rätt men fan så bra det blir! Härligt att du gör en uppdatering 
Trist med skitgrejor när du gör ett så fint jobb!
Det här är en bil som ska bli riktigt kul att få se på någon träff när den är klar!
Inget fel på ditt tålamod inte
fantastiskt jobb!
Oj..så mycket strul med monteringen skulle nog få vem som helst att lägga ner..så bra jobbat att anpassa som du gjort,ser snyggt ut! 
Blir bra det där! Synd på passformen! Hoppas verkligen att mitt är bättre! OM det nu behagar dyka upp alls!!! Var ju bara tre månader sen jag beställde det! Bra attt veta till nästa gång man ska renovera! Måste komma ut och kolla lite mer på projektet snart!
Snyggt jobbat:-)
Bra guide när man själv kommer till det stadiet i byggandet.
Tråkigt att man ska behöva göra om grejerna man köper för dyra pengar, dom borde skämmas.
Lycka till och ös på med updates nu för denna tråd gillas.
Nice att du är igång igen med denna bilen, ett av mina absoluta favvo-projekt!!!!!!
Fan vad drygt att det inte passar bättre. tur man inte köpt innertak än då
Mycket gör om gör rätt men fan så bra det blir! Härligt att du gör en uppdatering
Tackar. Jo de var fan på tiden att de händer nåt med de här projektet också!
Trist med skitgrejor när du gör ett så fint jobb!
Det här är en bil som ska bli riktigt kul att få se på någon träff när den är klar!![]()
Inget fel på ditt tålamod intefantastiskt jobb!
Tackar
Jo, man hade ju räknat med att de skulle passa bättre än det gjorde..
Oj..så mycket strul med monteringen skulle nog få vem som helst att lägga ner..så bra jobbat att anpassa som du gjort,ser snyggt ut!
Vill ju inte lägga ner nu, de är ju bara nåra år kvar innan de går att åka med den...
Blir bra det där! Synd på passformen! Hoppas verkligen att mitt är bättre! OM det nu behagar dyka upp alls!!! Var ju bara tre månader sen jag beställde det! Bra attt veta till nästa gång man ska renovera! Måste komma ut och kolla lite mer på projektet snart!
Jag fick också vänta jäkligt länge på mitt, bara att du mäter på ditt direkt när du får hem det.
Du är välkommen, blev lite stressigt sist
Snyggt jobbat:-)
Bra guide när man själv kommer till det stadiet i byggandet.
Tråkigt att man ska behöva göra om grejerna man köper för dyra pengar, dom borde skämmas.
Lycka till och ös på med updates nu för denna tråd gillas.
Nice att du är igång igen med denna bilen, ett av mina absoluta favvo-projekt!!!!!!
Tackar !
Fan vad drygt att det inte passar bättre. tur man inte köpt innertak än då
Efter vad jag såg på TheSamba så var det inte bara TMI som var skit, dom skrev om nå annat/andra märken också som ja inte minns namnet på..
Men dom hade samma fel de flesta, dvs alldeles för smala...
Började med mattorna idag, de första jag gjorde var att malla av alla mattorna för att ha till senare projekt, jag har ju ett par till som står och väntar....
Tänkte spara lite tid och pengar på att kunna göra egna mattor till dom...
De här var den första biten jag tänkte passa in lite snabbt för att kunna modifiera den, planen var att halvera den pga ischias hålet..
Lite dumt att om jag tar hål för värmeutblåset i tröskeln där det är tänkt att det ska vara så är mattan flera cm för låg
Suck, va matt jag blir...
Nästa bit jag testade var till ena tröskeln...
Hade inte stört mig om den varit 3cm längre
För att sen prova mittersta biten
Fattas material som kommer under stolarna, lika på båda sidorna.
Vilken tur att biten över tunneln var alldeles för stor.... 
Resterande bitar till främre mattsatsen var ok, likaså bakre mattsatsen, dvs hjulhusen och upp till rutan passade rätt bra.
Nu har jag däremot lessnat rejält på DE DÄR JÄVLA SKITEN TMI!!
Så här dålig var inte mattsatsen till -65an som jag monterade förut, den passade bra..
Packade ner skiten i kartongerna igen och åkte till Ö&B för att kika efter mattor
Kostade 299:-
TMI skiten jag köpte
TMI mattan på Ö&B mattan
Undersidan på den nya mattan är gummerad, borde inte vara någon nackdel? Mattan är även tunnare
Eftersom de bakre passade rätt bra så kunde jag använda de mallarna som jag gjort
Å innan jag åkte hem för dagen så testade jag en Ö&B matta på plats, den är lite för stor så den ska beskäras lite, och sen ska det sys kantband på den..
Sidor Föregående 1 … 10 11 12 13 14 … 29 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Project -59
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.