Det blev ju bättre än innan
riktigt snyggt i blått
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Madelaine – 1960 RHD Ragtop
Det blev ju bättre än innan
riktigt snyggt i blått
ett tips är ju att de finns vita nya hella blinkersglas på up-north för 150:-/st
Till Stefan & Stefan: Tack för peppningen, gossar 
Och till Rickard (aka SakLetare) - tack för tipset, tänkte inte på att dessa fanns att köpa nya
...
Har du skaffat dina som sitter på din fräcka vita -64:a där? 

Mats, jag har ett paket hos mig som är ditt!
Tja, Göran! Jag vet om paketet - PM:a mig ditt mobilnummer så kanske jag kommer ner, men troligast först efter påsk
. Jag vill ju inte träffa 'Danskan' innan hon blivit redigt sänkt
.
…fortsättning:
Tro inte att en gubbe som postat så mycket som jag gjort hittills, bara går under jorden – jag har i själva verket varit PÅ jorden och sysslat med vårbruket på vår gård
!
(OBS! Lånad bild)
En del bilhobbyrelaterat har även hunnits med, men jag har varit förvisad till familjens vedbod (!) och jag har dessutom ännu inte blivit riktigt kompis med kameran jag använder, och därför är bildkvalitén inte den bästa
…
Soltaket på bilen är verkligen dåligt – MEN:

Detta soltak blev ju hemlevererat på ett tak till en Opel för några veckor sedan. Jag kan ta och låna det medan jag renoverar stommen till mitt eget
, eller hur?

Så här ser taket ut innan jag sätter kniven i det.
Kniven?!?!

Ja – ett matbestick är nog lagom slö att använda, tänker jag
!

Jag bänder försiktigt loss klamrarna och är noga med att inte skada textilen till vare sig innertak eller soltak…

… och – Voilà!

Att en bult saknas på bakre skenan tyder på att någon bytt vinylen tidigare i bilens liv.

Innertyget vill dock inte lossna i ytterhörnen, vilket förklaras av dessa skruvar som sitter innanför tyget.

Tyget sitter ordentligt klistrat mot pressningen i bakkant och med viss möda kan man skymta…

…skruven som måste avlägsnas för att innertaket ska släppa
!
Är denna skruv original? Den finns inte med i verkstadshanboken jag fick låna av Bengt H i alla fall
.

Dags att lyfta på vinylen i bakkant – men ve och fasa
!!!!

GRAVROST
…

När jag står och joxar inser jag så småningom att taket inte kommer att gå att lossa om jag inte skruvar bort de bakersta små stumparna till takets glidskenor
.

Här är det danska soltaket monterat och klart
! Lite blekare i färgen än det som satt på – men åtminstone hyfsat helt
!
Lite smolk i bägaren blir det ändå
:

Den främre överliggaren är lite sned, så att en glipa bildas i vänster framkant, dels så att den är för hög och dels att hörnet fått en smäll och blivit uppvikt
. Märkligt, det finns inga motsvarande skador på själva plåttaket till donatorbilen
…

Inuti blir resultatet så här
. Hyfsat bra sträckt och helt – men mer gråaktigt. Troligen har bilen som soltaket satt på körts av en kedjerökande dansk medborgare i sitt tidigare liv
.
Fortsättning följer…
VwGoran skrev:Mats, jag har ett paket hos mig som är ditt!
Tja, Göran! Jag vet om paketet - PM:a mig ditt mobilnummer så kanske jag kommer ner, men troligast först efter påsk
. Jag vill ju inte träffa 'Danskan' innan hon blivit redigt sänkt
.
Paket hämtat i förrgår
Tyvärr var du inte hemma, Göran, så jag fick aldrig se 'Danskan'
...
Rosten blir ju inge kul att fixa
kommer du att blästra och försegla tillsvidare lr
Rosten blir ju inge kul att fixa
![]()
kommer du att blästra och försegla tillsvidare lr
Nä - det var inget kul ställe att hitta rost på
.
Bilen behöver ny plåt mellan dörr och bakskärmar oxå, så det får bli så att jag fixar allt på samma gång i vinter eller nästa vinter. Jag kommer bara att lägga lite por15 och kanske fogmassa (raggarlagning) på och hoppas att det inte regnar för mycket denna säsong 
Jag brukar alltid med en idiots envishet tjata om hålrumsvax för liknande "snabblagningar", kan man inte blästra och göra det 99.9% fritt från rost är allt man lägger ovanpå en risk för ny rostfälla. Rostskydd för hålrum sitter kvar länge på alla platser som inte får direkt hjulsprut på sig och kryper ned i porer och "anpassar sig" om det fortsätter rosta litegranna... Så jag skulle satsa på por-en men sen rostskygg istf fogmassa... Vatten torkar bort rätt snabbt på en sommarbil... Men är fogmassan för att inte vattnet ska rinna in i inredningen förstår jag dig... Lycka till, verkar härligt att ha en soltakare och jäkligt kul du bruxar den!
Jag brukar alltid med en idiots envishet tjata om hålrumsvax för liknande "snabblagningar", kan man inte blästra och göra det 99.9% fritt från rost är allt man lägger ovanpå en risk för ny rostfälla. Rostskydd för hålrum sitter kvar länge på alla platser som inte får direkt hjulsprut på sig och kryper ned i porer och "anpassar sig" om det fortsätter rosta litegranna... Så jag skulle satsa på por-en men sen rostskygg istf fogmassa... Vatten torkar bort rätt snabbt på en sommarbil... Men är fogmassan för att inte vattnet ska rinna in i inredningen förstår jag dig... Lycka till, verkar härligt att ha en soltakare och jäkligt kul du bruxar den!
OK - Johan, f'låt en imbecill fråga, men vad är hålrumsvax?
Du har rätt i att jag annars befarar att det rinner in vatten och skadar inredningen
- och tack för du uppskattar min bruksbil
!
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … or-halrum/
Finns givetvis andra märken, som troligen är bättre också...
Vad jag hört ska man inte blanda linolja och vax i hålrum... men ute på karossen blandar jag friskt av dessa två... vaxet blir mera torrt och segt medans linoljan förblir kladdig... varför vaxet kan vara att föredra på ytor som man kanske kommer åt med tex tyg...
nu får jag åka kolla
du vet att det är träff i tvååker i morgon första i år tänkte åka dit

När jag står och joxar inser jag så småningom att taket inte kommer att gå att lossa om jag inte skruvar bort de bakersta små stumparna till takets glidskenor
.
dessa stumparna är just stumpar för att man skall kunna demontera taket 
Den främre bågen kan ha fått en smäll och då tappar den fomen eller passning hel och hållet, finns olika bredd på dessa också.
Galva nu originalbågen EFTER du testat om det nya taket passar, bara ett tips, jag fick inga tips 
Mvh P-I
dessa stumparna är just stumpar för att man skall kunna demontera taket
Den främre bågen kan ha fått en smäll och då tappar den fomen eller passning hel och hållet, finns olika bredd på dessa också.
Galva nu originalbågen EFTER du testat om det nya taket passar, bara ett tips, jag fick inga tips
Mvh P-I
OK det med 'stumparna' har jag räknat ut, men det där med olika bredd på främre bågen var helt nytt och det får jag kolla upp...
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, P-I! 
du vet att det är träff i tvååker i morgon första i år tänkte åka dit
Japp - jag träffade Essomannen på Elmia på påskafton, och han lovade att ställa sig i givakt om jag dök upp i morgon kväll
, he he...
…fortsättning:
Jag är en gubbe som innerst inne gillar att köra med mina bilar betydligt mer än att meka
. Därför dröjer det kanske lite för länge innan jag ’tar tag i’ diverse krämpor på bilarna, det ska ju användas dagligen och jag vill ytterst ogärna riva ner bilen och riskera att spoliera åksäsongen om inte felet är av mer allvarlig natur…
Min 60:a har tuggat generatorrem något kopiöst, och jag har inte tagit tag i detta förrän häromdagen eftersom jag inte upplevt att bilen laddat särskilt dåligt. Orsaken till det kraftiga slitaget är att det uppstått gravrost på remskivorna under de ca 10 år bilen stod uppställd i ett fuktigt uthus
. Ett enkelt fel att åtgärda – jag vet – men bättre sent än aldrig
.

Jag har helt enkelt smärglat ner remskivorna och satt på en annan (begagnad
- ”man tager vad man haver”) generatorrem
.
Ett mer irriterande fel är att tomgången plötsligt ”försvunnit”
. Att skruva på tomgångsskruven (?) har inte haft någon som helst effekt, så jag beslöt mig för att inspektera brytarspetsarna som jag köpte nya i juni 2010…

Brytarna visade sig vara skadade, och vid närmare inspektion kunde man förstå att de endast slöt ihop i ena kanten och alltså inte var parallella
. Jag hade nog handlat ett måndagsexemplar
.

Utrustad med nya brytarspetsar och ny kondensator skred jag till verket.
Jag har fått för mig att jag har en 1300-motor från mitten av 60-talet i bilen (1200:an visste jag var skuren och utbytt). Men det visade sig att jag har en 1300-motor från 70-talet (eller åtminstone en sådan fördelare), så de brytare jag införskaffat passade inte
. Men jag bytte kondensator och filade, och filade, och filade och filade till dess brytarna var OK igen.
Andreas hjälpte mig ställa tändningen med hjälp av stroboskop och bilen spann riktigt fint
i ungefär 2 minuter
sedan var tomgången borta igen
. Vad f** är det för fel på bilen
???? Startar snällt, men saknar tomgång! Knappt alls irriterande…
Fortsättning följer…
Det kan vara tätt i den lilla skruven på höger sida på förgasaren. Ta ut den och blås rent den. Ta en ståltråd från en stålborste och rensa rent med. Ta inte en för stor tråd för då kan du göra hålet för stort
Renovera förknasaren.
Tar kanske en timme om man fikar ordentligt.
Och en genomgången fugge med nya delar är ju inte fel när man är ute och glider. 
Tack för snabb och kunnig input, gossar
! Jag testar Jonas tips först (eftersom det verkar enklast), steg två blir att följa Henrics råd att fika ordentligt 
Den 10-öringstora pluggen fram på förgasaren läcker ibland tjuvluft och ger en omöjlig tomgång.
(Igår plockade jag fram min -61 soltakare Abstinensen efter att tittat på dina bilder hela våren börjar lugna ner sig
)
Den 10-öringstora pluggen fram på förgasaren läcker ibland tjuvluft och ger en omöjlig tomgång.
(Igår plockade jag fram min -61 soltakare Abstinensen efter att tittat på dina bilder hela våren börjar lugna ner sig
)
Tätar man pluggen med packningsklister eller nå't då eller? Jag har inte kollat utan sitter här på kvällen och bara läser ditt inlägg (får kolla i morgon).
Ja - ibland har det ju sina fördelar att bo här nere i sydväst, jag menar att åksäsongen oftast blir något längre
. Det vore kul om du postade lite bilder på din bil i forumet (eller det har du kanske redan gjort?)
.
David, Luleå skrev:Den 10-öringstora pluggen fram på förgasaren läcker ibland tjuvluft och ger en omöjlig tomgång.
)
Tätar man pluggen med packningsklister eller nå't då eller? Jag har inte kollat utan sitter här på kvällen och bara läser ditt inlägg (får kolla i morgon).
Ja - ibland har det ju sina fördelar att bo här nere i sydväst, jag menar att åksäsongen oftast blir något längre
. Det vore kul om du postade lite bilder på din bil i forumet (eller det har du kanske redan gjort?)
.
Måste bara damma av den lite så att den blir representabel för nån fotografering 
Idag skulle alla fyra i min familj som har körkort plötsligt köra bil åt olika håll och vid ungefär samma tidpunkt - och jag som inte hunnit åtgärda något på varken förgasare eller fördelare
.
När jag kört "Madelaine" ca 15km hade jag plötsligt tomgång igen
- mest troligt smuts i förgasaren med andra ord...
Helt plötsligt kände jag att jag fick blodad tand, öppnade soltaket och lastade bilen med hustru och tre döttrar och drog ut till Varberg för lite kvällsfika vid fästningen och cruising på stan
. Men var höll alla andra folkvagnar hus denna vackra, ljumma försommarkväll?
Hur många ungar har du egentligen?
Du vet om att det är billigare i slutändan att ha tv? 
Boxerville » Projekt » Madelaine – 1960 RHD Ragtop
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.