1

Hej!
Jag blev uppringd tidigare idag, men svarade aldrig för det va något utländskt nummer. Och direkt efter fick jag ett sms av en person som heter Vanessa som är intresserad utav min bubbla som jag har till salu både här och på blocket. Och hon skrev att hon skulle va i Sverige nästa måndag och att jag skulle höra av mig då.

Har aldrig sålt en bil utanför Sverige, och skulle vilja ha lite tips om hur man gör för att få reda på om det är en riktig köpare eller någon som bara vill lura av en bilen.

Så jag är väldigt tacksam för lite olika info på hur man ska göra!

Mvh Sebastian

2 Senaste redigerad av david (2013-10-16 15:38:17)

- Fyll i export på på lappen från Transportstyrelsen.
- Skruva av plåtarna och skicka dessa till Transportstyrelsen
- Det jobbigaste är att Transportstyrelsen vill ha tullhandlingar från landet som den ska exporteras till.

Annars är det väl inte så mycket mer vad jag vet... kom ihåg att ta betalt också ICQ/ad

3

Tackar för infon! Är det jag som måste fixa tullhandlingar eller är det personen som köper bilen som ska ha med det?
Ja pengar i handen ska jag ha annars så kommer det inte bli någon affär!  ICQ/ae

4

Han ska fixa det när han tar in bilen till sitt land.

Det hade varit bra om någon bekräftade det jag skrev ovan så att jag inte missat något bara! ICQ/ad

5 Senaste redigerad av JBlom (2013-10-16 17:40:52)

Är det ett eu land tror jag inte man behöver skicka in tullpapper å reg.skyltar, det sköts automatiskt. Eller rättare sagt jag har inte behövt göra det iallafall. ICQ/ab

Mera känd som jb...

6

Okej vad bra! Har dock inte svarat på smset som hon skickade. Så har inte en aning om vart personen i fråga bor. Men det är sånt jag tänker ta reda på innan någon ens kommer och kollar på den.

7

Nått att tänka på är att det förekommer en massa lurendrejeri med bilaffärer till/från England.

Låter det för bra så är det för bra.

Jag skulle aldrig ta en check, tex

På ett annat forum är det fyra fem st som fått erbjudande att sälja, bilar till England.
Inga prutförsök, nån som skulle komma och hämta och de vill att manskull ege honom lite pengar, så skulle man får mer via check.
Klart suspekt, och så fort man ställt kontroll fråga så har allt avbrutits.

Så va skeptisk.

"ljushuvud"

8

Ja jag är väldigt försiktigt med det också! Dom är från Holland, och ville ha min adress med mera. Och jag bor i lägenhet så dom fick adressen dit. Men bilen står på ett helt annat ställe som är några kilometer bort!

Och jag sa till dom att jag ska ha svenska pengar i handen när dom skriver under alla papper och sånt. Och det sa hon att det är inga problem.

Men jag kommer ändå va väldigt försiktig och ha med mig min far så man inte står där själv när dom kommer.

9

Sålde en bil till Åbo, kontant betalning och så fick köparen skicka tullpapper när han kom hem.
Sen var det bara kryssa i export och skicka in tillsammans med regplåtar och tullpappret.
Enkelt, men man visste ju inte om man skulle få tullpapper av köparen......

Här finns lite att läsa om export:
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For … av-fordon/

10

Okej! Då får man försöka förklara för dom att det är viktigt att dom skickar tullpappren när dom har kommit hem till Holland! Så då ska man alltså vänta med att skicka in papper å regplåtar tills man fått deras tullpapper? Om man nu kommer få något....

11

Jag sålde våran 67:a westy till en snubbe i Frankrike och han skulle skicka tullpapprena när han kom hem vilket han givetvis inte har gjort. Nu är det så att han går inte att få tag i och nu undrar jag hur man gör för att få den avregistrad....för som det är nu så ser det ut som att jag har en split men det har jag ju inte.....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

12 Senaste redigerad av Nyna (2013-10-17 05:34:05)

Du måste ha tullhandlingar alternativt nya reg.beviset från utlandet, annars blir du inte av med bilen pappersvägen i Sverige. Är det ett EU-land, så är det OK att köparen skickar in dessa till Transportstyrelsen, men det bästa är om du själv kan få en kopia av dessa av köparen och själv skicka in skyltar, del 2 av det svenska reg.beviset med ett kryss i " export av fordon" samt kopia på tullhandlingar eller nytt utländskt reg.bevis.
I nödfall kan även Transportstyrelsen godkänna ett intyg från utlandet att skyltarna är förstörda där, men det bästa är om du behåller dem själv och skickar in dem tillsammans med det andra enl ovan.
Jag har exporterat några bilar under de senaste åren, och det har faktiskt fungerat bra eftersom köparna har varit ärliga och skickat tillbaka de papper som vi kommit överens om vid själva köpet.
Lycka till!

VW 1200 -60
VW 1300 -66

13

Låter det för bra BEHÖVER inte vara för bra, men om 5-6 ytterligare parametrar är skumma DÅ kan det vara för bra.

Betalning med check (trots att det fortfarande är faktiskt vanligt i andra EU länder) är en stor NO-NO.
Man har läst om folk som går till banken och får checken godkänd men det finns sätt att luras som innebär
att senare visar sig checken ändå vara utan täckning och banken kräver dig på pengarna. Helt lagligt från
bankens sida.

Jag menar att cash is king och då ska man gå direkt till Forex och växla pengarna så de blir ultraviolettskannade
och man vet att det inte är bättre fotokopior utan riktiga pengar.  ICQ/ad

Jag har t.o.m. blivit skeptisk mot Paypal då jag råkade ut för att köparen återkallade pengarna efter genomförd
affär och jag stog där med skägget i brevlådan och tåget gick. Jag hade tur att det var en skitsumma!  ICQ/am

Angående Transportstyrelsen så ska man säkra som andra har sagt att man behåller plåtarna och fyller i "export"
på ägarbeviset som skickas in. Däremot tullhandlingar från importlandet är det svårare om det är ett EU land,
jag har nyligen exporterat och varken den svenska tullen skriver papper om att den exporteras eller mottagande
lands tull papper om att den förs in. Det som gäller är registreringspapper från det nya landet och det kan vara
problematiskt om köparen klyddar. Det värsta är att försäkring fortsätter att ticka så länge du "äger" bilen och
överflödigt att nämna att man inte gärna vill hamna i händerna på Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som har en
laglig rätt (Trafikskadelagen 34 §) att ta ut en trafikförsäkringsavgift av dig som ägare. O det är inte billigt!

PS: En annan sak värt att tänka på i sammanhanget: är det någon som har begripit hur det fick till för de som hade
exporterat (eller bara sålt) en bil och flera år senare fick den skriven på sig igen? Det var ju bedrägeri såklart,
men jag fattar inte hur Transportstyrelsen agerar. Ja, inte till den lilla människans favör i alla fall. Det stog i pressen
om detta för några månader sedan. De gamla ägarna stog där plötsligt med 10-tusentals kr i skuld till TFF o skatt.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

14

Självklart så ska man se till att bilen blir avställd innan man gör en export. Då behöver du ju inte ha någon försäkring på den.

Om inte annat är det väl bara att vänta, dom gör ju tydligen rensningar i systemet med jämna mellan rum. Det gick ju ut brev till ett stort antal bilägare i somras där Trafikverket misstänkte att bilarna inte fanns kvar i lander eller var skrotade. Svarade man inte så försvann bilen ur registret per automatik.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

15 Senaste redigerad av surfinsafari (2013-10-17 11:49:09)

Slutar man betala registerhållningsavgiften borde nog reghandlingen förfalla.

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

16

surfinsafari skrev:

Slutar man betala registerhållningsavgiften borde nog reghandlingen förfalla.

så var det för längesedan... betalar man inte idag så kommer den igen, fast med 100:- i påminnelseavgift.
Jobbade 10 år mot registret för att bli av med en bil som inte fanns.... sen beställde jag nya papper och kryssade i "skrotning utan intyg".
Denna bil var faktiskt inlämnad på skrot som aldrig anmälde den som skrotad och konkade nån vecka efter inlämnandet...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad