Låter det för bra BEHÖVER inte vara för bra, men om 5-6 ytterligare parametrar är skumma DÅ kan det vara för bra.
Betalning med check (trots att det fortfarande är faktiskt vanligt i andra EU länder) är en stor NO-NO.
Man har läst om folk som går till banken och får checken godkänd men det finns sätt att luras som innebär
att senare visar sig checken ändå vara utan täckning och banken kräver dig på pengarna. Helt lagligt från
bankens sida.
Jag menar att cash is king och då ska man gå direkt till Forex och växla pengarna så de blir ultraviolettskannade
och man vet att det inte är bättre fotokopior utan riktiga pengar.
Jag har t.o.m. blivit skeptisk mot Paypal då jag råkade ut för att köparen återkallade pengarna efter genomförd
affär och jag stog där med skägget i brevlådan och tåget gick. Jag hade tur att det var en skitsumma!
Angående Transportstyrelsen så ska man säkra som andra har sagt att man behåller plåtarna och fyller i "export"
på ägarbeviset som skickas in. Däremot tullhandlingar från importlandet är det svårare om det är ett EU land,
jag har nyligen exporterat och varken den svenska tullen skriver papper om att den exporteras eller mottagande
lands tull papper om att den förs in. Det som gäller är registreringspapper från det nya landet och det kan vara
problematiskt om köparen klyddar. Det värsta är att försäkring fortsätter att ticka så länge du "äger" bilen och
överflödigt att nämna att man inte gärna vill hamna i händerna på Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som har en
laglig rätt (Trafikskadelagen 34 §) att ta ut en trafikförsäkringsavgift av dig som ägare. O det är inte billigt!
PS: En annan sak värt att tänka på i sammanhanget: är det någon som har begripit hur det fick till för de som hade
exporterat (eller bara sålt) en bil och flera år senare fick den skriven på sig igen? Det var ju bedrägeri såklart,
men jag fattar inte hur Transportstyrelsen agerar. Ja, inte till den lilla människans favör i alla fall. Det stog i pressen
om detta för några månader sedan. De gamla ägarna stog där plötsligt med 10-tusentals kr i skuld till TFF o skatt.
Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│