1

Förlåt en oskuld bland riktigt härdade nu, men jag måste ändå få göra mej dum och fråga; Kan jag använda mig av motorn från en 1303s till min Notch eller är jag ute på för djupa vatten nu? Fläktkåpor, generatorfästen och dylikt förstår jag ju att det är långt ifrån detsamma, men vad krävs för att få det att funka? Passar de prylar som krävs (Notchens motorprylar som jag har kvar i lådan här) rakt av på typ 1 motorn eller är det bara att ge upp redan från början? Tacksam för råd & Rön.

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."   
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879

2

En promenad i parken om du har alla T3:s kylplåtar, fläktkåpa, remskivekåpan mm till hands. Observera att det är olika dimentioner på 6V och 12V's generatorn och således också fläktkåpan, som är generatorfästet.

Du kanske behöver borra och gänga för en bakre motorbalk, om din T3:a har en sådan.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

3

Kanoon!  ICQ/ag

Komplett motor till Notchen ligger ju här, om än lite (väl) isärplockad.  ICQ/ad  Däremot står en hyfsad 1303:a här alldeles i närheten med donationskortet ifyllt och alla slangar förberedd för operation. Därför min fundering.  ICQ/ad  Tack för mycken värdefull hjälp.

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."   
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879

4

tja det e bara att lämna in bilderna på en lyckad operation när den e genomförd ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Määän kommer vettu!  ICQ/ad  Om inte annat till nytta så åtminstone i utbildningssyfte för A-T läkare och blivande neurologer.  ICQ/ag  Så där. Ännu några kloka ord från Dr Grenje och Mr Hyde...

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."   
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879

6

Grenje skrev:

Määän kommer vettu!  ICQ/ad  Om inte annat till nytta så åtminstone i utbildningssyfte för A-T läkare och blivande neurologer.  ICQ/ag  Så där. Ännu några kloka ord från Dr Grenje och Mr Hyde...

Du behöver åxå ett 6V svänghjul med o-ringstätning om du ska fortsätta att köra med 6V och en tryckplatta med ring i mitten för urtrampningslagret i din gamla låda.

7

Om du ska gänga fästen för balken, kan det vara värt att se efter om blocket har gjutningarna för detta. En del block har fästena, andra har inte hålen, men gjutningarna och en del motorer har varken eller.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Sorry för detta OT.

Kee: vilka motorer/årsmodeller har inte dessa två gjutningar? I Grenje's fall var det en 1303:a.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

9 Senaste redigerad av mettis (2011-08-08 21:39:52)

Bussmotorer och typ3 har tre st "klackar" gjutna runt om oljepumpen, tror inte någon vanlig typ1 har dessa ??
Sedan bör väl en typ3 motor ha oljepåfyllning nere till höger på blocket....

Men - om man har en 6volts typ3:a med tvådelad bakvagn(?) så sitter det ju ingen bakre balk så då behövs ju inte dessa.
Det sitter ett bakre "stöd" i motorrummet på den gjutna fläktkåpan på dessa, och eftersom det sitter en "gaffel" som håller motor/låda behövs inte mer.

10 Senaste redigerad av michaelth (2011-08-08 21:46:48)

AS motorer kan mycket väl ha detta..
http://www.forumbilder.se/images/114201110223838a8.jpg
hålen e dessa.. ibland e dom oborrade.. men med en enkel mall  ett par borr t-röd ett par gängtappar går det att fixa..
http://www.forumbilder.se/images/63420111026065d47.jpg
men det är inte säkert att flänsen synlig på första bilden för olje på fyllning e maskin bearbetad..
som på min AS nedan.. ICQ/am
http://www.forumbilder.se/images/7842011103011ceb8.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

PeCe: Som sagt, vissa motorer har gjutningarna, men inte hålen, då gör man som michaelth, men jag har även sett motorer som saknar gjutningarna då får man gå andra vägar (annan motor, oljepumpsfäste, tex). För att svara mer specifikt, jag vet inte vilka motorer som har, respektive inte har gjutningarna, osäker på om det finns ngt klart samband här. Men det finns säkert ngn tumregel, nyare motorer brukar ju vara mer "all-round", generellt, så varför inte på denna punkt?

Men mettis inflikning om att tidiga typ3 inte har balk baktill lärde mig ngt nytt, fick för mig att alla typ3 hade det. ICQ/ad Men jag har väl misstagit den för stödbalken som mettis beskriver...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

1961 till 1968 användes det enkla övre bakre motorfästet. Se bild. Det innebär att Grenje kan använda vilket T1 longblock som helst.
1969 till 1973 användes den tvärgående motorbalken som michaelth beskriver. Alltså måste T1 longblocket ha gjutningar för fästena.

Så det beror alltså på vad trådstartaren har för årsmodell på sin Notch som avgör vilket bakre motorfäste han ska ha, och då vidare vilket T1 longblock som är lämpligt.

Kee: Tack för det. Jag trodde att alla T1 block hade dessa gjutningar, men där ser man. ICQ/ab

/ P

http://img703.imageshack.us/img703/19/rearhanger.jpg

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

13

PeCe skrev:

1961 till 1968 användes det enkla övre bakre motorfästet. Se bild. Det innebär att Grenje kan använda vilket T1 longblock som helst.

Under förutsättning att problemet med oljepåfyllning/oljestickan löses.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2011-08-09 22:07:22)

Eftersom Grenje ligger borta på jobb så fyller jag i lite...

Notchen är en ´65:a så då löser sej fästet alltså enkelt !

Men oljepåfyllningen och stickan då ? Hur löser vi det då smidigast ?

You´ll never know...

15 Senaste redigerad av michaelth (2011-08-10 17:05:49)

http://www.forumbilder.se/images/114201110223838a8.jpg
tja borra 3 hål gänga dom yttre för m6 eller om det var m8  pinnbult kolla gamla motorn..och mitthålet för oljan.. allt går om viljan finns.. e motorn lös kan man dammsuga spola rent vända vrida.. använder man t röd som skärvätska så blir det bra snitt, i borr och gängtapp. e kanske inte rätt men går säkert..  kanke får slipas lite.. plant, om man nu inte sitter på en maskinpark med fräs osv.. dessa motorer e gjorda för Afrikan mekanics.. det går alltid..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Aha, så enkelt ! Då får vi göra så då eller hur Grenje ?  ICQ/ad

You´ll never know...

17

m.helsing skrev:

Eftersom Grenje ligger borta på jobb så fyller jag i lite...

Notchen är en ´65:a så då löser sej fästet alltså enkelt !

Men oljepåfyllningen och stickan då ? Hur löser vi det då smidigast ?


Å dessutom åkte han på Magsjukan från Helvetet!!!! Som om arbeta borta inte var nog, man ska ju påvisas en "Nära-döden-upplevelse" också.  ICQ/ac  Magsjuka på arbetet suger. Speciellt då det hållit i sig en hel jä**a vecka! Men nu är han så sakterliga på gång igen å nya krafter kommer koncentreras på skönsång och intressen. "May the force be with him" och Tack för alla inlägg att studera. Verkligen fantastisk läsning.  ICQ/ab

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."   
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879

18

Hur blev det med det däringa motorbytet?

Har själv en 1600 från en 1303 -74 som jag funderar på att använda då min nuvarande låte knackeli knack och slammeri slamm.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

19

Ja, de har ju hänt en del i Kaffét sen jag tog upp det här (återkommer till det i Bus & Kafé-tråden under hösten), män än är det väl aktuellt. Dock inte riiiiiktigt än.  ICQ/ab

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."   
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879

20

Typ4 med turbo...

Mera känd som jb...