1

Försöker köra in min helt nybyggda motor (har snart tagit två år........) men efter bara ett par minuter tappar jag oljetrycket nästan helt.
Hade ca 5 bar på mätaren (Biltema som visar hyffsat ok på gamla motorn) vid start men som sagt efter ett par minuter är trycket nästan noll  (vid ca 2000 varv) Default/yikes
Temperaturen på olja är under 50 grader.

Tips mottages.

Sen en fråga till: Avgasrören blir skitvarma och avgasbandaget rycker som fan, är detta normalt?? (får stoppa inkörning och lämna garaget p.g.a rökutveckling .....)

//Björn

2

Kolla om reducerventilen(na) rör sig?
Dessa skall ju "släppa ut" överskottstryck (över 3bar) när motorn är kall, men om de inte fjädrar tillbaka/kärvar får man ditt fenomen ?

3

Ang. avgasbandagen så är det fullt normalt att de ryker och luktar i början, det avtar ganska snart.

4

vad kör du in på för olja ? 10-30 ? eller 20-50 ? kanske inte ska tappa till 0 på oljetrycket med en dålig / het olja men kan vara en bidragande faktor ?
vad har du får oljetemp när du tappar trycket ?

Tror mettis är på rätt spår här, troligen reduceringen som fastnat i öppet läge....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

5

Tack.
Skall kolla reducerventilen.
Har inte ens 50 grader på tempmätaren när oljetrycket sjunker.....(Kör på mineral 15-40 under inkörningen)

Avgasrören ryker så j-la mycket så jag inte ser något i garaget!! Hoppas detta avtar ganska snart :-)

//Björn

6

Min motor tappar trycket vid snabba svängar, samma reduceringsventiler som spökar?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

björn,gissar på att pumpen suger tomt i kurvorna då oljan pressas ut mot väggarna prova med en extra större sump under...

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

8

Jag tror som Nobbe. En extra oljesump brukar vara botemedlet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Verkar vara reduceringsventilen  ICQ/ab
Plunchen ville inte komma ner utan lite pill, har putsat den lite och hoppas det hjälper.
Följdfråga: Finns det någon anledning till att köra med hård fjäder i reduceringen? Den nya fjäder är ju mycket längre och betydligt hårdare än orginal(?) fjädern från -67.

//Björn

10

Du kan kolla så det inte är blocket som har en vändkant
Om du tar en trästicka som passar o kolvens inre hål och dra upp o ned
Om du tar en nya fjärden så får du högre oljetryck
Kör du med separat oljefilter så kan det vara filtret som har kolapsat invändigt ( Fram hp1)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Nobbe skrev:

björn,gissar på att pumpen suger tomt i kurvorna då oljan pressas ut mot väggarna prova med en extra större sump under...

Ok, tack för det svaret!

12

Svwerker skrev:

Jag tror som Nobbe. En extra oljesump brukar vara botemedlet.

Ok, tack för det svaret!
Skall prova det så småningom.

13

Björn J. skrev:

Min motor tappar trycket vid snabba svängar, samma reduceringsventiler som spökar?

Hej Björn
Har du någon koll på ditt olje tryck förutom din lampa ? (0.40bar)
Jag kör som en biltjuv med min 66a och den brukar bara dippa lite (1-1,5bar) från 3bar
Det är well inte att det är fördålig olja i systemet  (gammal o utspädd av soppa )

/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14

PPRMicke skrev:
Björn J. skrev:

Hej Björn
Jag kör som en biltjuv med min 66a och den brukar bara dippa lite (1-1,5bar) från 3bar
Det är well inte att det är fördålig olja i systemet  (gammal o utspädd av soppa )

/// Micke

Jag har samma erfarenhet ungefär, när jag med väl varmkörd motor går in i en cirkulationsplats i 65 km/h med någorlunda okontrollerad fyrhjulssladd, och när jag sedan rattar tillbaka på retursladden tänds kontrollampan... ICQ/ad  ...är det normalt?

Jag har såväl oljetrycksmätare som oljetempmätare, den senare med givare typ "oljesticka".
Tja det har väl hänt nån gång... Senast vid Flygfyren i Norrtälje... Annars kör jag inte så vilt. Men ser ju att trycket sjunker till 1 bar när motorn är varm, och går på tomgång.

Vill minnas att jag i slutet av 1970-talet hade samma fenomen på min då trimmade babyblåa 1302:a, då hällde jag i två burkar med STP i motorn (det tog väl en hel dag för den sirapen att rinna ur burken, ned i oljepåfyllningen), men efter stpfiseringen tändes aldrig oljelampan, och märkligt nog orkade inte startmotorn med att dra runt motorn när det var minusgrader ute....konstigt va?

15 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-10-10 21:20:57)

Björn J. skrev:
PPRMicke skrev:
Björn J. skrev:

Hej Björn

/// Micke

Jag har samma erfarenhet ungefär, när jag med väl varmkörd motor går in i en cirkulationsplats i 65 km/h med någorlunda okontrollerad fyrhjulssladd, och när jag sedan rattar tillbaka på retursladden tänds kontrollampan... ICQ/ad  ...är det normalt?

Jag har såväl oljetrycksmätare som oljetempmätare, den senare med givare typ "oljesticka".
Tja det har väl hänt nån gång... Senast vid Flygfyren i Norrtälje... Annars kör jag inte så vilt. Men ser ju att trycket sjunker till 1 bar när motorn är varm, och går på tomgång.

Vill minnas att jag i slutet av 1970-talet hade samma fenomen på min då trimmade babyblåa 1302:a, då hällde jag i två burkar med STP i motorn (det tog väl en hel dag för den sirapen att rinna ur burken, ned i oljepåfyllningen), men efter stpfiseringen tändes aldrig oljelampan, och märkligt nog orkade inte startmotorn med att dra runt motorn när det var minusgrader ute....konstigt va?

Om du bara har 1 bar så ligger du under mini värdet (2,3bar förslitnings gräns)
Du har nog samma problem som det brukar vara på gamla bubbla motorer
Att lagerlägerna är uppslagna och oljan trycks vid sidan av ramlagrena
(det brukar bli skader på vevlagerna vid 0,8bar)
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

16

PPRMicke skrev:

/// Micke

Ja det låter ju som ett helt normalt VW-boxerfel. Känner igen det!
Nu är det ju så att det är inga långvariga ljuseffekter oljetryckslampan uppvisar.
Kanske någon halvsekunds blink. Och vid tomgång tänds oljelampan ungefär samtidigt som laddningslampan tänds, och då är ändå varvtalet så lågt att motorn ändå stannar.
Min tanke var först att oljepumpen var sleten, men det kan ju då, som du skriver, vara ramlagren (också).
Det blir nog en renovering av reservmotorn i vinter, och då blir det ju lagerbyte.
Vid normal tomgång vid 1000 rpm har jag ju ungefär 2,5 bar, då oljan är runt 60 grader celcius. Mina VDO instrument är ju inga direkta precisionsinstrument, så det är litet ungefärligt.

17

Björn J. skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Ja det låter ju som ett helt normalt VW-boxerfel. Känner igen det!
Nu är det ju så att det är inga långvariga ljuseffekter oljetryckslampan uppvisar.
Kanske någon halvsekunds blink. Och vid tomgång tänds oljelampan ungefär samtidigt som laddningslampan tänds, och då är ändå varvtalet så lågt att motorn ändå stannar.
Min tanke var först att oljepumpen var sleten, men det kan ju då, som du skriver, vara ramlagren (också).
Det blir nog en renovering av reservmotorn i vinter, och då blir det ju lagerbyte.
Vid normal tomgång vid 1000 rpm har jag ju ungefär 2,5 bar, då oljan är runt 60 grader celcius. Mina VDO instrument är ju inga direkta precisionsinstrument, så det är litet ungefärligt.

Det värsta är ofta så är ramlagrena ok det brukar vara blocket som gettupp i lager lägerna (efter cirka 7000-12000 mil)
Du får well komma upp till kungälv och ta ett snack
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

18

PPRMicke skrev:

Kör du med separat oljefilter så kan det vara filtret som har kolapsat invändigt ( Fram hp1)
/// Micke

Kan jag se om filtret kolappsat eller måste jag byta för att kolla detta?

//Björn

19

Bear skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Kan jag se om filtret kolappsat eller måste jag byta för att kolla detta?

//Björn

Hej Björn
Ja det går men det är myckert svårt Om du lyser in i filtret så bör du se om det har kolapsat
Om det har kolapsat så är det bara att slänga det  Default/hmm  Ps det finns kina filter som är skit men biliga (HP1)
Det lättaste är att skära upp det o kolla
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

20

Kollat filtret så gott jag kunnat, verkar vara ok.
Börjar tro att slangarna till och från filtret inte klarar värmen från grenrören.....
Grenrören och ljuddämparen blir sjukt varma, min provisoriska vevhusventilations slang smällte mot ljuddämparen och bakre kylplåten går inte att ta på. Känns inte helt rätt och detta efter bara tio minuters körning!
Har 5 bars tryck i början och efter ca. 10 minuter är trycket under 1 bar (ca 70 grader på oljan).

Måste jag ha någon form av speciella slangar för montering av oljefilter enligt bild??

Post's attachments

IMAG0585_2.jpg, 143.19 kb, 800 x 479
IMAG0585_2.jpg 143.19 kb, 167 downloads since 2013-10-13 

21

Står tändningen rätt? Minns en gång jag hade 0 grader på tomgång och rören blev skållheta direkt.

22

PPRMicke skrev:

/// Micke

Jo, det sista är ju sant...

Men enligt VW:s (VAG) verkstadshandbok sä är det såhär:

"vid 70° oljetemperatur och 2500 rpm ca 3 bar och förslitningsgräns 2 bar"

Själv har jag aldrig sett någon varm VW-motor som legat på 2bar i tomgång......
Min "egen" gräns är icke under 1bar på tomgång - och sedan ca 2bar vid 2000rpm och 3bar på 3000rpm.

23

niklasg skrev:

Står tändningen rätt? Minns en gång jag hade 0 grader på tomgång och rören blev skållheta direkt.

Tanken har slagit mig men då motorn är under inkörning så jag kan inte kolla tändningen på tomgång än.....
Ställt tändning på 10 grader FÖD med hjälp av fluken, har ingen aning vad det ger med motorn i drift?

//Björn

24

Lite trådlyft..........

Har rivit motorn men hittar inget som ser "konstigt" ut och behöver nu lite hjälp med att komma på vad det kan vara som gör att jag tappar oljetryck efter ca 10 minuters körning på 2000 rpm. Oljetrycket är ju 5 bar vid start men börjar efter ett par minuter sjunka sakta och efter ca 10 minuter är det nere på 1 bar, oljetempen är då runt 60 grader.
Blocket är arborrat, allt utom vev, stakar och svänghjul är nytt.
Provat med två olika fjädrar till olereduceringen vilket gav samma fenomen.....(trycket med orginalfjädren var dock lägre från start)
Kopplade bort externa filtret men det gjorde ingen skillnad.
Inget kännbart glapp i veven varken axielt eller vertikalt.

Vet inte vad mer jag skall kolla utan behöver lite hjälp med inputs och förslag nu när motorn är riven.

//Björn

25

Har du rätt packning mellan oljepump och lock?