Med facit i hand så lär det vara mindre bök att köra med mina senaste gavlar som flyttar upp övre torsionsröret ovanför ramen.
Du kan få ett par för 300kr inklusive frakt, kolla min projekttråd nedan för mer info.
26 2013-10-06 21:32:05 Senaste redigerad av Franke (2013-10-06 21:33:16)
Det är intressant, Hur mycket kommer rören upp då? På dina gamla så är det ju 9cm. Om den kommer upp mer skulle det vara toppen. Jag kommer köra på 165 däck på 15tum fälj.vill du ha tillbaka dina gammal gavlar?
174.8mm flyttas rören upp, alltså lika mycket som cc avståndet mellan rören på framvagnen.
Skicka din adress igen så skickar jag gavlarna under veckan, dom gamla har jag ingen användning för så dom behöver du inte ge tillbaka.
Nu tog bygget en ny spännande vändning. Det blir mycket bra med gavlar som sänker lite mer eftersom jag har ganska stora däck. Jag vill ju ha bussen lite längre ner mot backen och det kommer se mycket bra ut när så mycket däck försvinner under skärmkanten.
Om det är någon som är intresserade av mina "gammal" gavlar för en juste peng så hör gärna av er. Jag behöver dom inte längre.
Tänk på att en "tubbning" kan bli aktuell... Men det e ba plåt + en lite taskigare sitt possition... , e i dilemmat hur låg jag skall sätta min buss i låg läget......... och endå få kvar användbarhet....
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nya spännande vändningar kommer hela tiden tycker jag,gäller bara att lösa dem,men det är väl därför man tycker det är roligt..
late,
in love,
and a little drunk..
Tack för omtanken. Jag har lurat på det här projektet länge och läst en del här på forumet så jag hoppas jag har lite koll. Det som är bra med att flytta upp framvagnen mer är att jag kan få bärarmarna att jobba mer i normal läge och inte som nu i högsta läget hela tiden på grund av sänkningsatsen. Det där med stolssitsen funderar jag på att göra som dom som bygger låga hotrods, göra mig en egen tun sitts, allt för att inte få gamnacke.
Tänk på att en "tubbning" kan bli aktuell... Men det e ba plåt + en lite taskigare sitt possition... , e i dilemmat hur låg jag skall sätta min buss i låg läget......... och endå få kvar användbarhet....
Skratt, ja så är det nog.
Nya spännande vändningar kommer hela tiden tycker jag,gäller bara att lösa dem,men det är väl därför man tycker det är roligt..
35 2013-10-09 21:14:54 Senaste redigerad av schleu (2017-09-03 15:53:49)
Ikväll hann jag lite till i mitt projekt. Framvagnen är nu isärplockad.
Och nu väntar en hel köttande med vinkelslipen och så väntar jag på mina nya gavlar.
Kortar du nånting?
Ragtop 60 No name
Kul att se att du jobbar på Micke! Om du skulle vilja gör om allt en gång till, så är det precis vad jag också behöver på Rugge, sänkning och rostlagning. Jag kan inte svara på din fråga dock, då jag bara jobbat med splittframvagnar, men det finns säkert flera här som kan svara dig!
Lycka till med det fortsatta "köttandet", ser fram emot att få se dina updates!
(Och när pickisen kommer ut på gatan igen, vilket år som helst, så kan du få pinna på några linjer till. Alla, förutom den snygga signaturen i hytten, gick ju förlorade i färgskiftet.)
Ja, jag har nog tänkt ta så mycket det går, runt 9 cm.
Kortar du nånting?
Ja det är bara höra av dig så kan jag pinna på pickisen. Du kanske vill ha mina gavlar om du går i dom tankarna. Jag frågade Franke han är ju experten så om någon bör ju han veta.
Kul att se att du jobbar på Micke! Om du skulle vilja gör om allt en gång till, så är det precis vad jag också behöver på Rugge, sänkning och rostlagning. Jag kan inte svara på din fråga dock, då jag bara jobbat med splittframvagnar, men det finns säkert flera här som kan svara dig!
Lycka till med det fortsatta "köttandet", ser fram emot att få se dina updates!
(Och när pickisen kommer ut på gatan igen, vilket år som helst, så kan du få pinna på några linjer till. Alla, förutom den snygga signaturen i hytten, gick ju förlorade i färgskiftet.)
Ja jag tänkte på de gavlarna jag också, men om de inte har den dubbla hålbilden kommer de inte att funka på Rugge som har "den tidiga" varianten 68-69. Sen hade jag kanske tänkt en mer modest sänkning också, typ bara montera sänksatser. Vi får se i vilket universum jag kommer ha tid för det dock, men jag hade tänkt lämna in honom på hjulinställning i början på nästa säsong och då vore det gött om sänkningen redan gjorts, så man slapp risken att göra om det igen, dvs ta saker och ting i rätt ordning.
Tänkte slänga ut en fråga som jag går och funderar på. Jag planerar att bygga om mina framdörrar till"självmordsdörrar, eller som andra kallar det, flickfångar dörrar" Är det någon som vet något om något liknande och är det någon som har förslag på gångjärn? Jag funderar på gångjärn från bubblan. Är det någon som har några tankar? Är det någon som har några till salu?
Roligt med någon som verkligen sätter sin egen stil på bilen!
Borde i inte gångjärn från lastrumsdörrarna på splitbuss vara ett bra alternativ? En splitbuss har väl hyfsat lik sidoprofil som en bay? Och därmed borde ju längden osv på de gångjärnen stämma hyfsat?
Googla på Suicide hinges, och välj bilder.
Så får du många exempel, på olika lösningar.
http://www.google.com/search?q=suicide+ … CAcQ_AUoAQ
Tex
http://www.streetdreamsbyross.com/hinges_suicide.php
I princip borde man kunna ta vänsterdörrens gångjärn och montera i vänsterdörrens bakkant.
men sen var det, det där med plats men det gäller oavsett var gångjärnet kommer ifrån.
Men när du ändå håller på varför inte saxgångjärn ala Lamborgini.
http://www.google.com/search?q=scissor+ … d=0CCgQvwU
Tack för tipsen. Hoppas på fler. . Det som är det stora problemet som jag ser det är brist på utrymme vid skjutdörrar. Platta gångjärn,som Alex föreslår ser intressant ut. Ska även fördjupa mig i sidan som Mr56 föreslår.
45 2013-10-14 16:33:20 Senaste redigerad av schleu (2017-09-03 17:22:34)
Att det kan vara så mycket jobb att skära bort lite plåt Efter en hel del arbete med vinkelslipen lyckades jag tillslut få rören rena från dom gamla gavlarna. Nu väntar jag på dom nya gavlarna från Franke.
46 2013-10-15 20:10:00 Senaste redigerad av schleu (2017-09-03 17:23:29)
Nu har dom nya gavlarna kommit från Franke. Jätte tack! Gavlarna passade grymt bra och det ska verkligen bli kul att börja passa in dom.
47 2013-10-17 20:33:30 Senaste redigerad av schleu (2017-09-03 17:24:38)
Ännu ett spännande paket har anlänt till garaget. Denna gången var det Alex som var så snäll och hjälpte mig med gångjärn till projekt självmordsdörrar. Det är ju inte direkt "Bolt on":D Det blir en del fix och tix för att få det att fungera. Men det ju det som är kul.
Härligt,ännu ett steg framåt!
late,
in love,
and a little drunk..
49 2013-10-27 17:41:24 Senaste redigerad av schleu (2017-09-03 17:26:28)
Nu har det äntligen blivit tid för att vara i garaget. Tiden bara flyger och jag hinner aldrig göra något. Hur hinner ni andra med livet och garaget? Intressant att veta
Nu har jag i alla fall tillverkat ett litet verktyg så jag kunde pressa ut nållagren och sen kapat upp rören. Att tömma rören var ett riktigt grisjobb. Jag hade fett upp till arbågarna. Jag bestämde mig för att korta framvagnen 80mm.
Vad vinner jag på att ha smalare?
50 2013-11-02 19:42:05 Senaste redigerad av schleu (2017-09-03 17:34:30)
Idag blev det lite tid för att jobba i garaget. Jag kunde kapa ur i karossen och göra den första provmonteringen. Framvagnen är inte ihopsvettsad en. Jag hoppas det blir på torsdag då jag även får hjälp med att svetsa ihop fyrkantsrör till förstärkningsramen vid drivaxeln.