1

Slängde i en varvräknare i baja.

Men den visar väldigt tokigt.

Tomgång när motorn går så sakta att den nästan där = 1100rpm 
70 på mätaren med 225-70/15 fram o fyran i = 4000rpm

Låter sjukt högt i mina öron.

Har också problemet att mätaren vandrar. Vid jämn fart i tex 70 så kan den visa allt från 3800 till 5500 rpm.

Är det tändningen som spökar så den får för många pulser eller är det nåt speciellt med dessa bilar hur man kopplar in?

2

Vart kommer mätaren ifrån?

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

3

leguanen skrev:

Vart kommer mätaren ifrån?

En biltemamätare, men haft sånna innan som funkat fint. Visserligen på brytarlösa system då.

4

Jag vet inte utan spekulerar... Kan man ställa om mellan olika antal cyl... Alt olika kablar för olika, tex. att den står på 6cyl nu....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

Jag vet inte utan spekulerar... Kan man ställa om mellan olika antal cyl... Alt olika kablar för olika, tex. att den står på 6cyl nu....

Jepp den går att ställa. Den står på 4 nu, men visar "mer" rätt om jag ställer den på 6..

6

Ja vet flera som har haft biltema. De är bara skit. Ja hade 8000 rpm vid tomgång. Satsa på en bättre istället.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

7

leguanen skrev:

Ja vet flera som har haft biltema. De är bara skit. Ja hade 8000 rpm vid tomgång. Satsa på en bättre istället.

Det där är lite väl hög tomgång, iaf för min smak  ICQ/ag  ICQ/ag
Tändningen kan spöka lite utan att det märks på motorn på dessa bilar så det är ju inte helt omöjligt att en känslig mätare reagerar underligt. Köp en bättre så blir det nog bra.
Min bubblas tändsystem brukar störa diverse apparater, radio och även analog tv stördes ut och den startade alltid ett larm på en Peugeot tre bilar bort på parkeringen.. ICQ/af

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

8

Mr.Hawk: Reklamera varvräknaren. Jag har en jättegammal VDO cockpit Ø 80 mm funkar jättebra, ibland finner man sådana på Tradera eller Blocket, på tyska EBay finns det nog alltid sådana.

Handyman: De där störningarna måste du åtgärda, ty de är olagliga enligt radiolagen. Du har även en stor effektförlust med sådana störningar.
Börja med att byta kondensator och tändkablar.
Även generatorn kan ge stygga störningar, dessa låter i bilstereon som ett vinande ljud som följer motorvarvet. På likströmsgeneratorerna kan det bli bättre om man fixar till kolen så att gnisbildningen vid dessa blir så liten som möjligt.
Störningar från tändsystemet låter som ett knattrande ljud.

I radions absoluta barndom åstadkoms enkla "radiosändningar" genom att alstra en stor gnista som sändes ut i etern, det var på detta sätt man sände nödsignaler från Titanic med, och så gick det ju som det gick också.... Fast inte pga radion.... Beställ aldrig "extra is" i drinken om du är ombord på ett fartyg! ICQ/ae

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9 Senaste redigerad av Handy (2013-10-09 06:53:42)

Björn J. skrev:

Mr.Hawk: Reklamera varvräknaren. Jag har en jättegammal VDO cockpit Ø 80 mm funkar jättebra, ibland finner man sådana på Tradera eller Blocket, på tyska EBay finns det nog alltid sådana.

Handyman: De där störningarna måste du åtgärda, ty de är olagliga enligt radiolagen. Du har även en stor effektförlust med sådana störningar.
Börja med att byta kondensator och tändkablar.
Även generatorn kan ge stygga störningar, dessa låter i bilstereon som ett vinande ljud som följer motorvarvet. På likströmsgeneratorerna kan det bli bättre om man fixar till kolen så att gnisbildningen vid dessa blir så liten som möjligt.
Störningar från tändsystemet låter som ett knattrande ljud.

I radions absoluta barndom åstadkoms enkla "radiosändningar" genom att alstra en stor gnista som sändes ut i etern, det var på detta sätt man sände nödsignaler från Titanic med, och så gick det ju som det gick också.... Fasta inte pga radion.... Beställ aldrig "extra is" i drinken om du är ombord på ett fartyg! ICQ/ae

Du Björnen, kan du peka på var någonstans i radiolagen det framgår att störningar som de från mitt fordon är olagliga?
MrHawk, jag ber om ursäkt för OT då detta egentligen skulle handla om din varvräknare, inte långa utlägg om radiosändning, bilstereo, min bil, sjunkna skepp osv, du ville ju bara se ett korrekt motorvarvtal.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

10

leguanen skrev:

Haft mängder biltemamätare i mina offroaders som inte vart snällt behandlade, och en enda mätare har strulat genom åren.

Kanske skulle tillagt att det känns som bilen misständer samtidigt som mätaren åker iväg, därfär misstänker jag tändningen i första hand o inte mätaren.

har en mätare ner i garage jag skall testa med (åsså biltema) i helgen innan jag åker o byter.

11 Senaste redigerad av Björn J. (2013-10-10 14:37:27)

Ursäkta fortsättningen av OT.

Jag hade dessvärre fel om lagens namn, den har ändrats några gånger sedan jag höll på med radio. Numera heter den "Radiostörningsförordning (1985:625)"
Och det är i 1 § som detta behandlas:

"1 § Elektrisk materiel som kan orsaka radiostörningar genom
elektromagnetiska vågor skall utföras så att sådana störningar
förebyggs."

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850625.HTM

Nu åter till ämnet:
Det kan ju naturligtvis vara så att dina elektromagnetiska störningar även stör varvräknaren, troligtvis fortplantar dom sig via bilens elsystem.
Det finns diverse filter att koppla till störningskällan.
Hittade efter nån halvminuts sökande denna firman:
http://www.mcinterkom.se/sv/storningsfilter/
Men erfarenhetsmässigt vet jag att sådana filter inte alltid funkar, eller i bästa fall bara ger en symtomatisk lindring av problemet.
Bättre att helt åtgärda orsaken till störningen.
Börja med att byta tänddelar, svårt att säga var störningen uppkommer, men någonstans där det finns ett gnistgap, rotorn i fördelaren, brytarspetsarna, defekt tändkabel, "läckande" tändstift....
Jag tror inte generatorn ger så kraftiga störningar att den stör ut ett billarm, men den kan ju störa såväl varvräknare som stereon, kan ju vara bra att lämna in den (generatorn alltså) för renovering, om problemet kvarstår efter att du åtgärdat tändsystemet.

Jo, det där med OT Titanic.. Det var ju för att förklara att gnistor ger en form av radiosignal, som idag mer anses vara en radiostörning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."