Ursäkta fortsättningen av OT.
Jag hade dessvärre fel om lagens namn, den har ändrats några gånger sedan jag höll på med radio. Numera heter den "Radiostörningsförordning (1985:625)"
Och det är i 1 § som detta behandlas:
"1 § Elektrisk materiel som kan orsaka radiostörningar genom
elektromagnetiska vågor skall utföras så att sådana störningar
förebyggs."
www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850625.HTM
Nu åter till ämnet:
Det kan ju naturligtvis vara så att dina elektromagnetiska störningar även stör varvräknaren, troligtvis fortplantar dom sig via bilens elsystem.
Det finns diverse filter att koppla till störningskällan.
Hittade efter nån halvminuts sökande denna firman:
http://www.mcinterkom.se/sv/storningsfilter/
Men erfarenhetsmässigt vet jag att sådana filter inte alltid funkar, eller i bästa fall bara ger en symtomatisk lindring av problemet.
Bättre att helt åtgärda orsaken till störningen.
Börja med att byta tänddelar, svårt att säga var störningen uppkommer, men någonstans där det finns ett gnistgap, rotorn i fördelaren, brytarspetsarna, defekt tändkabel, "läckande" tändstift....
Jag tror inte generatorn ger så kraftiga störningar att den stör ut ett billarm, men den kan ju störa såväl varvräknare som stereon, kan ju vara bra att lämna in den (generatorn alltså) för renovering, om problemet kvarstår efter att du åtgärdat tändsystemet.
Jo, det där med OT Titanic.. Det var ju för att förklara att gnistor ger en form av radiosignal, som idag mer anses vara en radiostörning.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."