1

...panelen går nog till Tyskland till våren. Den är tyvärr för fin för det jag brukar den till, nämligen att köra diverse skrot. Det har redan straffat sej...  ICQ/ac

Blankt är fint, men inte på en bruksbil. Och den var tidigare min bruksbil maj till oktober innan finlacken kom på.

Så nu vänder man blickarna västerut...vad ska man ta hem, vad kostar frakt o tull o så, vem ska man frakta med...ja, frågorna hopar sej.

En polare sa att han hade nån kontakt i Californien som kunde fixa hem en bil för 4 spänn per tia  i inköp. Alltså, bilen kostar $3000 i USA, då vill han ha 30.000:- av mej. Det låter väl ok i det prisläget, men om bilen kostar $15.000 då vill han ha 150.000:- o då ska han ha 30% i arvode = 50.000:-
Nog måste tull o frakt vara samma för billig bil som för dyr?

Känns ju inte så seriöst alls...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

2

Kan veteranbilen klassas som samlarbil ska det tydligen vara tullfritt... inte helt hundra...någon kan kanske bekräfta eller dementera.

Annars  är tullen 10% för personbilar och 22% för pickisar av köpsumman. (Eller det som står på kvittot  ICQ/ae )

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

3 Senaste redigerad av Stenmark (2013-10-02 12:36:25)

Är 30000 ink allt ?

Samt tar man hem 3 eller 2 bilar så blir de ju billigare frakt.

Ska tulla in min pickis men blev bara 10%... Kanske gäller nyare pickuper isf

4

När jag jobbade på Wallenius kunde man frakta en bil över antlanten för ca 5000:- SEK privat.
Kravet var att den var fullt körbar.
Det är iofs 10 år sen nu men kanske värt att kolla upp

Ät gul snö, det kan vara öl.

5

Kan nog allt man behöver veta om att skeppa bil från Californien. Skickar en conteiner nu i dagarna. Skicka pm så får du mitt nummer ska jag nog kunna räta ut alla frågetecken du har.
Mvh
Jesper

6

Men Tomas, inte behöver du väl importera från USA. Du har väl koll på minst ett dussin splittbussar bara i södra Sverige, som borde kunna va till salu?

Medlem i Halmstad Luftkühlers

7

Nej du, det återstår bara en av alla dom nu...o den står 6 km från Haverdal...o jag kommer aldrig att yppa var.  ICQ/ag

65:a Lyxen i Skummeslöv verkar aldrig bli renoverad, eller ens till salu.
55:a Lyxen i Urshult är för dyr....men till salu.
58:a Lyxen i Malmö är också för dyr....men till salu.
65:a Lyxen i Helsingborg används varje sommar, trots att den inte blivit besiktigad på 20 + år....Fallén säljer inte.
61:a Enkelhytten i Snapparp verkar inte bli till salu den heller....har stått i över 30 år.

Så, jo...man känner till några, men det är som det är med det.

8

Jag tänker ta hem en gammal vw, ingen ny sketen pickup...

9

25hpman skrev:

Jag tänker ta hem en gammal vw, ingen ny sketen pickup...

Hoppas du iaf får tag i det du söker.

Jävligt kul om det tas hem iaf en buss när kanske 10 st går till export i dagsläget  ICQ/ab

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

10

Antar att du ska ha en körbar bil och inget objekt?

Det finns ju två fraktsätt när det kommer till bil och det är endera container eller roro.
Roro är billigast men då måste bilen vara fullt körbar och ingenting får ligga löst i bilen.
I container så får bilen se ut hur som helst och den får fyllas med allsköns skrot men det kostar mer än Roro.

Kom ihåg att bilen måste ha en 'Title', USA's verision av vårt registreringsbevis, det är inte nödvändigt i alla delstater i USA och ibland släjs bilarna med bara en 'Pink slip', det fungerar inte om man vill regga in bilen i Sverige.

Måste också ha en 'Bill of sale' ett kvitto helt enkelt där fordonets identitet står och där eventuella delar som följer med måste stå uppräknade.

Du vill inte importera bilen som en 'samlarbil' även om det är mer eller mindre tullfritt för 'Samlarbilar' är inte till för att köra med, den får inte användas som fordon utan skall bara köras i yttersta nödfall och visas upp på mässor och museum etc Det ställs dessutom stora krav på en sådan bil, den skall vara unik och det får bara finnas ytterst få av den i Sverige eller helst ingen sen tidigare.

Det gick förr att ta bilarna via Holland för att få mindre tull, dom har visst andra regler för import av veteranbil, vet dock inte så mycket om den saken.

Buy the ticket, take the ride... - HST

11 Senaste redigerad av kisavw (2013-10-02 19:15:19)

Kollade på en 65a cab i New Hampshire och var i kontakt med Nordtrafik i Göteborg.
Frakten med dom skulle kosta runt 30 tusen lite beroende på Kursen.

För att man ska få in bilen i sverige för 12 % då måste inköpet vara 5 gånger mer än nybilspriset det aktuella året. Då kostade en 65a cabb i USA runt 2800$. Och i mitt fall med den bilen så
kunde den gå direkt till göteborg.

Alternativet är att bilen tullas Momsas i Holland för vidare transport till göteborg .

I mitt exempel så skillde det inte så många hundra lappar.

Post's attachments

5165522.jpg, 46.27 kb, 640 x 480
5165522.jpg 46.27 kb, 142 downloads since 2013-10-02 

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

12

Får ju suga av den svenska, danska o norska marknaden först. Men lär väl inte hitta en snutfin early bay DH eller en 68-69 westfalia i detta landet som är i gott skick.

13

Dom finns , men dom jag ringt på , så vill inte ägarna sälja trots att bilarna inte hinns med.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

14

25hpman skrev:

Nej du, det återstår bara en av alla dom nu...o den står 6 km från Haverdal...o jag kommer aldrig att yppa var.  ICQ/ag

65:a Lyxen i Skummeslöv verkar aldrig bli renoverad, eller ens till salu.
55:a Lyxen i Urshult är för dyr....men till salu.
58:a Lyxen i Malmö är också för dyr....men till salu.
65:a Lyxen i Helsingborg används varje sommar, trots att den inte blivit besiktigad på 20 + år....Fallén säljer inte.
61:a Enkelhytten i Snapparp verkar inte bli till salu den heller....har stått i över 30 år.

Så, jo...man känner till några, men det är som det är med det.

Ja förstår dig Tomas. Å jag vet vart du menar med 6km från haverdal. Åk dit med en hög cash denna gången så har du nog snart en buss igen. Lycka till nu, om inte så har du ju en grym varre å rulla i. Å just det - har du hämtat bubblan i Halmstad ännu?

Medlem i Halmstad Luftkühlers

15

Nej...inte hämtat Valpens bil. Har dåligt med deg till det nu.....

Men när panelen är söderut så kan man shoppa loss. Får nog kompensera Valpen först.

16

Funderade själv ett tag på att importera en buss men insåg att från USA blev det som sagt mycket kostnader som frakt,tull och moms. Nu till min tanke, i England kryllar det ju av splitbussar och många är intagna från USA( ratten på rätt sida). Borde det inte bli billigare även om inköpspriset är högre med tanke på att dom är med i EU? Någon här som importerat från UK och kan dela sina erfarenheter?

17

Jo, jag har också funderingar på detta. O sen har vi övriga länder här i europa, de flesta är med i EU ju.

Tror att Tobias J:s dubbelhytt kommer från England.

18

det är väldigt enkelt, hitta,köp/hämta,regbesikta,klart.

19

Tobias J skrev:

det är väldigt enkelt, hitta,köp/hämta,regbesikta,klart.

ICQ/ab fråger på de? - Ja en , vilka papper behövs , vid försäljning, & när den reggas in.

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

20

Kvitto , bilens senaste papper , tar du ifrån England så måste du ha senaste cv5 pappret annars man körd , när man kommer hem är de bara skicka in till transportstyelsen för förhands reg 700:- sen reg bes cirka 2000:- / 3000:- efter de en vanlig bes... Klart

21

Kjellgren skrev:

Funderade själv ett tag på att importera en buss men insåg att från USA blev det som sagt mycket kostnader som frakt,tull och moms. Nu till min tanke, i England kryllar det ju av splitbussar och många är intagna från USA( ratten på rätt sida). Borde det inte bli billigare även om inköpspriset är högre med tanke på att dom är med i EU? Någon här som importerat från UK och kan dela sina erfarenheter?

Barndoor51 tog sin 55a BD EH från England, likaså Hans vW som plockade hem en 65a EH.... lyssna lite med dem kanske.

Kuriosa, Hans pickis gick rakt igenom bes. med 1835a, dubbla förgasare, en motor som skjutit iväg pickisen under 18s på 402m = Pickan är medlem i BWA (Buses with attitude).  ICQ/ag

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

22

Bugs&bus skrev:

Kan nog allt man behöver veta om att skeppa bil från Californien. Skickar en conteiner nu i dagarna. Skicka pm så får du mitt nummer ska jag nog kunna räta ut alla frågetecken du har.
Mvh
Jesper

Du har inte lust och skriva ner all fakta som rätar ut våra frågetecken här i tråden? ICQ/ab

VW KLEINBUS 221 -71

----=rehab is for quitters=----

23

Tog hem en bil från Kalifornien 2012.
Frakten kostade 15,000:- för en bil utan försäkring.
Sen tillkommer lite avgifter i hamnen här i Sverige och givetvis tull+moms.
Sen har jag hört rykten om att man tydligen kan skriva ett annat värde på kvittot och hux flux blir tull+moms lägre men det skulle jag aldrig våga...........

24

John S skrev:

Tog hem en bil från Kalifornien 2012.
Frakten kostade 15,000:- för en bil utan försäkring.
Sen tillkommer lite avgifter i hamnen här i Sverige och givetvis tull+moms.
Sen har jag hört rykten om att man tydligen kan skriva ett annat värde på kvittot och hux flux blir tull+moms lägre men det skulle jag aldrig våga...........

Verkar lite nojjigt och skippa försäkringen? ICQ/ab

vilket företag använde du? dom kanskke har en websida med lite info.

VW KLEINBUS 221 -71

----=rehab is for quitters=----

25

Kommer inte ihåg vad dom hette, har för mig att det tog 6-8vekor att få hem den vilket slet lite på nerverna  ICQ/ag
Kul när man väl fick åka till GBG och hämta den.