Det händer ju då och då att det blir tjafs om auktioner på Boxerville.
Lättast vore det väl att förbjuda auktioner på forumet och hänvisa till Tradera, men om nu en massa folk vill ha möjligheten att driva auktioner på BV, så borde det ju finnas vissa regler som man borde följa.
Jag har personligen inte råkat ut för nått än, men det känns som att det är en tidsfråga.
Man borde kunna nöja sig med regeln att ange ett klockslag för sluttid (boxervilletid) och att buden måste läggas öppet i tråden. På så sätt slipper man bluffbud av säljarna och att de intresserade köparna får en ärlig chans.
Ett bra exempel är ju den senaste auktionen här. Ingen har väl gjort nått uppsåtligt fel, men betraktar man det utifrån så blir det hela ganska fel.
Om jag drar ett exempel på den senaste auktionen, men överdriver lite för att dra det till sin spets.
Bengt Nyberg säljer sitt aluminium frontemblem från sin 51:a barndoor på auktion med sluttid imorgon kl 21.
Jag lägger 6000:- direkt och väntar på att sluttiden går ut. 20.59 får Bengt ett PM av GustaF som bjuder 6100:- Bengt hinner inte uppdatera tråden med det nya budet, så jag har ingen chans att bjuda över. Jag får ju reda på det nya budet då auktionen redan gått ut.
Inget fel i sig. GustaF lade det högsta budet och vinner därmed.
Men visst blir det lite snett?????