1

Det händer ju då och då att det blir tjafs om auktioner på Boxerville.

Lättast vore det väl att förbjuda auktioner på forumet och hänvisa till Tradera, men om nu en massa folk vill ha möjligheten att driva auktioner på BV, så borde det ju finnas vissa regler som man borde följa.

Jag har personligen inte råkat ut för nått än, men det känns som att det är en tidsfråga.

Man borde kunna nöja sig med regeln att ange ett klockslag för sluttid (boxervilletid) och att buden måste läggas öppet i tråden. På så sätt slipper man bluffbud av säljarna och att de intresserade köparna får en ärlig chans.

Ett bra exempel är ju den senaste auktionen här. Ingen har väl gjort nått uppsåtligt fel, men betraktar man det utifrån så blir det hela ganska fel.

Om jag drar ett exempel på den senaste auktionen, men överdriver lite för att dra det till sin spets.

Bengt Nyberg säljer sitt aluminium frontemblem från sin 51:a barndoor på auktion med sluttid imorgon kl 21.

Jag lägger 6000:- direkt och väntar på att sluttiden går ut. 20.59 får Bengt ett PM av GustaF som bjuder 6100:- Bengt hinner inte uppdatera tråden med det nya budet, så jag har ingen chans att bjuda över. Jag får ju reda på det nya budet då auktionen redan gått ut.

Inget fel i sig. GustaF lade det högsta budet och vinner därmed. 

Men visst blir det lite snett?????

2

Jag håller med dig. Tycker att ska man ha auktioner i forum så borde budgivningen ske öppet alltså som svar i tråden.

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

3

Kan ju fungera så som dom kör på "öresauktioner". När ett nytt bud kommer in så förlängs sluttiden med X antal minuter/timmar.
Och tiden börjar gälla från inlägget är postat på forumet att ett högre bud är inkommet.

Tycker jag.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

4

Men då kan budandet pågå i lång tid. Den som vet med sej att sluttiden är kanske kl 21.00 o som ska börja jobba kl 21.10...han kan ju med säkerhet inte buda hem grejen för då kommer auktionen att pågå över den tid som den egenltigen skulle slutat på.

Nej, den lösningen är inte bra. Känns mer som ett sätt av säljaren att få ut sista öret ur köparen. Så jädra viktigt kan det inte vara att pungslå köparen till sista öret?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Öppen auktion med spikad sluttid ska det vara. Inlägg i tråden är detsamma som bud. Inte PM, inte sms, inte mail, o inte samtal heller.

6

äre nå fel på tradera?
man kan ju lixom länka om man vill?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

7

25hpman skrev:

Öppen auktion med spikad sluttid ska det vara. Inlägg i tråden är detsamma som bud. Inte PM, inte sms, inte mail, o inte samtal heller.

Låter bra tycker jag. Rättvisa åt folket:)

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

8

ozeo skrev:

äre nå fel på tradera?

Kostar ju bara massa pengar:) + att man når
fler vwnördar här.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

9

bahamas skrev:
ozeo skrev:

äre nå fel på tradera?

Kostar ju bara massa pengar:) + att man når
fler vwnördar här.

Tradera ruinerar dig inte.
Högsta avgiften är väll typ 100 kr OM någon vinner/lägger bud/köper.
Alltså kostar inget om ingen gör något + om du ha någon dålig köpare, tex inte betala så kan du lämna negativt omdöme och på så vis behöver du inte betala det.
Många besöker tradera och säkerligen många vw fantaster med.
Tycker man kan köra med auktion här fast med regler, bud via tråden, vilken dag och tid den slutar och sen tycker jag alla som är ironisk och egentligen inte är seriös kan ignorera att kommentera..
Tycker tradera är mycket billigare än blocket.
Oftast få kronor dom ta för avgift och som sagt högst typ 100 kr är max avgiften.
Bero väll på vilket värde prylen har eller liknande.

10

auktion tycker inte jag kan bedrivas korrekt på annat sätt än Live i en lokal/utomhus eller som på tradera med sluttid och där möjligheten till autobud finns.

Då hänger det inte upp sig på skitsaker som långsamma fingrar, taskig internetuppkoppling, slapp blåsa, plötsligt hjärtflimmer, narkolepsi eller nåt så enkelt som vem som har snabbast dator.

Något som däremot funkar här tycker jag är säljes annonser med ett min. utgångspris med budmöjlighet där säljaren förbehåller sig rätten att sälja till den som först dyker upp PÅ PLATS med ett godtagbart bud. Då ska självklart nummer till säljaren finnas. Men det är någonting helt annat...

Panel -53, 911 -71

11

bahamas skrev:
25hpman skrev:

Låter bra tycker jag. Rättvisa åt folket:)

Enda rätta

Typ 2 -73 Enkelhytt
         -74 Enkelhytt såld
         -75 Buss
         -77 Enkelhytt halverad

12

Får kanske bolla lite med Jonas imorrn gällande detta, nu är läggdags...  ICQ/ae

13

ozeo skrev:

äre nå fel på tradera?

Jag är enig med dig.

[img]http://www.vw-mplate.com/mplate2-17364.png[/img]

Janne Lindgren Åmål/Oslo
Bay med dubbla sidodörrar och automat -77

14

Håller med om att auktioner överlag inte fungerar, men jag har slutat sälja på tradera då jag har haft stora problem med dom (höga avgifter,dubbla avgifter mm, fick betala 35% av försäljningsvärdet) samt att jag flera gånger missat auktioner på tradera pga att deras server dör ibland och man då inte får igenom sitt bud.

Sen att köra mot en fast tid på ett forum tror jag inte riktigt heller på, eftersom inte alla sitter på übersnabba internet kan inte alla sitta och lägga bud sista sekunden...

Sen beror det på om man ska gynna säljaren eller köparen, fast tid gynnar oftast köparen, reglen med förlängning vid bud gynnar mer säljaren(men fler får chans att buda)

Hur man än gör blir någon sur

Nytt mob nr...

15

Röksignal är ett annat sätt som inte heller verkar funka...

Öppna bud i tråden är det som gäller!

Är du intresserad och själv sitter på dålig lina, är lös i magen, jobbar eller annat får man väl lösa problemet!
Via vänner, eller dra ett säkert bud. Ofta vet du vad som är smärtgränsen, och är det något som du verkligen, verkligen vill ha så är det väl bara att suga i.

Sista DH försäljningen var ju en katastrof, på alla sätt och vis, så det är ju bra att det blir startskottet till detta.

Hoppas på något bra!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

16

Problem eller missförstånd på en auktion utan klara regler... då kan man väl tala om en överraskning mitt i det förutsägbara

Tradera har sina fördelar (funktionalitet, autobud, etc) och det kostar men som någon sa så skinnar tradera ibland folk. Jag håller med så Tradera går bort.

Auktionerar man på BV slipper man provision och då får man ta att det inte finns lika sofistikerat funktionalitet.

Jag röstar på förslaget auktion på BV liknande öresauktioner (förlängt tid vid nytt bud) MEEEEEEN: det måste vara ett minsta budökning.

Tidsförlängning är ett bra substitut för autobud (som inte finns på BV).

Ex på minsta budökning:
Nuvarande bud 100-999kr -> minsta budökning 100kr
Nuvarande bud 1000-4999kr -> minsta budökning 200kr
Nuvarande bud 5000-9999kr -> minsta budökning 400kr
und so weiter
detta är bara ett exempel som illustrerar idén.

my 2 cents

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

17

Jag ger fan inte upp mina röksignaler. Nån gång tar jag hem en budgivning jag också.

Minns förövrigt mitt första försök på tradera innan jag fattat grejen med att all tid förutom sista 5 sek inte spelade nån roll.
hade högsta bud till sista sekund och helnöjd med vinsten skulle jag klicka mig vidare och således uppdaterades sidan och uppdagade då den bittra verkligheten. Jag loosade på mållinjen. Kände mig som ett barn som tappat 3kilos godispåsen på väg hem från godisaffären...

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

18

Stackars lille vän....  ICQ/ad

19 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-10-02 08:26:28)

Bero på vad man gör det till med.
Om man sitter och slappar sista sekunderna på auktionen och inte uppdaterar få man skylla sig själv.
Om du vill ha en sak och vet hur tradera funkar, lägg en extra summa i maxbudet ditt så du står säkert eller sitter du och uppdaterar och när någon lägger högre lägger du högre.
Vet inte om jag varit med om att dom lagt just på sista sekunden, men kanske sista minuterna.

Men är väll annan visa om du var den som hade auktionen och såg att det börja budas helvilt på sista sekunderna, skulle du väll inte klaga  ICQ/ad

20

Som sagt så var detta mitt första besök på tradera ovetandes om autobud och vansinnesuppdateringar.

21

Angående budgivning på Tradera så är all form av budgivning före auktionens sista minut bara prisdrivande.
Förstår inte hur folk tänker när de börjar bjuda på grejer två veckor innan auktionens slut.

Den största nackdelen med Tradera jämfört med eBay är att man inte räknar sekunder i auktionen utan bara minuter. Du har ingen aning om hur mycket som är kvar av den sista minuten när du sitter där beredd att klicka in ett nytt bud  Default/hmm

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

22

Jag bruka skambjuda först fast jag vet det kommer öka + att du vet aldrig, ett och tre är det inga fler som budar.
Ang sekunder och minuter, om man inte uppdaterar få man väll skylla sig själv.

23

alpinebubblan skrev:

Jag bruka skambjuda först fast jag vet det kommer öka + att du vet aldrig, ett och tre är det inga fler som budar.
Ang sekunder och minuter, om man inte uppdaterar få man väll skylla sig själv.

Du kan uppdatera hur många gånger som helst, men Tradera visar i alla fall bara minter, eller "mindre än 1 minut" som det står när det börjar dra ihop sig. Det kan vara allt mellan 0,1 till 59 sekunder.

Hårt fostrad av vana Traderare så vill jag helst lite lägga bud förrän i sista sekunden och då hade det varit bra med en rullande sekundnedräkning. Sorry för detta lite OT inlägg.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

24

Då få man ju uppdateta sidan så se du ju pm någon lagt bud?
+ att man få på händelser på tradera om någon lägger högre + på mail.
Kontakta tradera om det är sånt stort problem  ICQ/ab
Dom ha nog svar varför.
Jag säger bara man få skylla sig själv om man inte gör maxbud på vad man är villig att betala och uppdaterar ofta på sista minuten.

25

Om man har lagt sitt absoluta maxbud varför ska man då sitta och uppdatera sista minuten? Lät ju jävligt utvecklingsstört?