1

Hej
Jag bygger en helt ny motor till min 1600tl ´67. Det blir en 2110tle  ICQ/af . Jag jobbar på biltidningen Klassiker och har skrivit en artikelserie om bygget. Jag tänkte väl mest berätta att rubbet ligger ute på vår webb om någon skulle vara intresserad. Tolv delar är det än så länge, verkar bli 14 delar eller nåt innan motorn sitter i bilen.
Ni som läser får ha lite tålamod med att mycket jag skrivit är självklart för folkafolk. Vår tidning är ju "universal" så jag har liksom fått tagit det hela från början. Jag kan också skvallra och berätta att i nästa nummer kommer det ett tio sidor långt svinkallt resereprtage med en rubinröd 1500S. Den som står till höger på bilden. Den blå bilen är min och väntar som sagt på ny fläskmotor.

http://www.klassiker.nu/projektbilar/mo … del-1-2955
http://www.klassiker.nu/projektbilar/mo … del-2-3001
http://www.klassiker.nu/vara_klassiker/ … del-3-3023
http://www.klassiker.nu/projektbilar/mo … del-4-3050
http://www.klassiker.nu/projektbilar/mo … del-5-3066
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … del-6-3202
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … ekoll-3214
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … del-8-3237
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … del-9-3267
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … el-10-3348
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … gge-del-11
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … gge-del-12

Post's attachments

Attachment icon 860458_10151359189009585_552613418_o.jpg 262.92 kb, 82 downloads since 2013-03-09 

2

Kul att du hittat hit Jon, blir nog en trevlig motor det där  ICQ/ae
Hälsningar Bengt H   en i "toteinhalbes" gänget ICQ/ag

3

Riktigt rolig läsning måste jag säga, hittade på det där på klassiker webben för ett tag sedan.

4

Sexigt  ICQ/ag

5

Vilka 044-toppar är det du har?
Vad är det för kam?

Vad tusan, dra gärna hela motorspecen ICQ/ab

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

6

Oj då, här har folk skrivit utan att jag märker nåt...
Jo
Motorn är ett kit jag köpte från USA, CB Preformance builders choice. Speccen är som följer.
Blocket är nytt magnesium svetsat bakom trean. Upptaget för slag med cnc-fräs.
Cylindersatsen är AA, med slipperskirt kolvar, jag bytte upp mig till Total Seal ringar av någon anledning som jag faktiskt glömt. Bugpack stakar, eftersom jag kvaddade en av cb-stakarna vid torrmonteringen (hävdar förtvivlat att det var nåt fel på den eftersom en bult skar när jag monterade löst, LÖST!)
Topparna är 044 mini wedge, som sedan Logmech i Olofsström lekt lite mer med. Insugen är de låga för typ3 (tunnportade).
Kammen är från Eagle, 289 duration och 0.389 lyft på kammen, 1.25 vippställ och CB ultralight lyftare. Fråga mig inte mer om kammen. Usel koll på det där erkänner jag villigt. Skaffade även Logmechs alustötisar och rör.
Fördelaren är från CB, egentligen en GM fördelare med bottendel fräst så den passar VW, det är så den ser ut iaf. Tändförställningen sköts av sprutet.
Sprutet är CB:s Megasuperhyperpowersimsalabim-tune. Dubbla 48 spjällhus som ser ut som kriget och bredbandslambda, borde funka. Avgas är från Turbo Tomas, högst oklart vem som ska bygga sista biten. Jag eller typ nån som faktiskt vet hur man svetsar rostfritt. Tips tas tacksamt emot.

Jag jagar tid för att skriva sista biten. Jag har blivit engagerad i ett Skodaprojekt och en hoper annat och artikelförfattandet om folkamotorn har liksom skjutits upp i det oändliga  Default/hmm  det är väl också sagt att vi ska göra någonting i tryckt pappersformat om det här. Snyggare och seriösare än webbartikelserien (som skrivits kanske lite väl snabbt i vissa lägen) Exakt vad och hur är inte bestämt, men jag skriker till när det finns en tidning som det står något vettigt i. Tills dess kan jag väl posta den här bilden (som ändå råkar vara med i tidningen som ligger i ställen nu). Lådan är förresten från Mats Herrlander i Skåne via Per på Custom Speed Parts.
Tack för visat intresse och allt det där ... /Jon

Post's attachments

IMG_9365.jpg, 589.45 kb, 1000 x 667
IMG_9365.jpg 589.45 kb, 220 downloads since 2013-04-15 

IMG_9369_1.jpg, 581.93 kb, 1000 x 667
IMG_9369_1.jpg 581.93 kb, 231 downloads since 2013-04-15 

7

Du behöver inte hojta till om tidningen. Den dimper ner i lådan varje gång ändå ICQ/af

Din 1600a än nästan skrämmande blank. Omlackad? Snygg iallafall önskar min hade samma lyster.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

8

Haha, nej det är bilden som luras. Bilen är visserligen omlackerad. Men det var för mer än tio år sen och det kostade 8000, sedan har den rullat i Malmö och stått parkerad utomhus ett antal somrar, den är verkligen inte särskilt prydlig i lacken just nu. Men det gör mig inget. Inte just nu i alla fall  ICQ/ab
Har din klarat sig utan omlack? Det är ju roligast så, tycker åtminstone jag.

9

Du behöver inte hojta till om tidningen. Den dimper ner i lådan varje gång ändå

här med.. ICQ/af

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Kors! jag blir alldeles rörd  ICQ/ab (och var är smileyjäveln som rodnar när man som mest behöver den)

11

Jon Remmers skrev:

Har din klarat sig utan omlack? Det är ju roligast så, tycker åtminstone jag.

Min är inte omlackad. Men om den har klarat sig?
Det skulle jag inte vilja säga. Jag har skrubbat bort en matta med grå mossa, (riktig mossa inte bara de gröna algerna man ser på bilar ibland.) Använde scotch-brite svampar för att riva bort mossan. men en del rotsystem finns kvar i lacken. Bilen har ju trots allt stått under en tall mellan -78 till -99

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

12

Du får jättegärna hojta...Kul att föja dina förehavande så här långt iallafall..Kör på! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

13

Jon Remmers skrev:

Kors! jag blir alldeles rörd  ICQ/ab (och var är smileyjäveln som rodnar när man som mest behöver den)

http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-ashamed002.gif ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

14

Okej, vet inte om det här räknas som otillåten reklam, men nu finns i vart fall en tidning med en hel del folkvagn ute i butik. Jag skriver om hur den nybyggda motorn kommer ihop med den nyrenoverade hjälpramen och hur de båda hittar in i follan. Det finns också en köpguide på Porsche 912, den ultimata folkvagnen, som jag författat. Jag har också skrivit en längre bit i senaste upplagan av specialtidningen Klassikerguiden. Men det är mer filosofiskt än tekniskt, så om det är teknik tidningsköparen vill läsa så finns viss risk att den kommer att känna sig tvärblåst när den läser reportaget  Default/lol  ICQ/ad
Cheriou!