1

Har fått lite bryderi..var under bussen på jobbets mekkväll idag och konstaterade att den yttre drivaxeldamasken hö sida gett upp..först tänkte jag: då byter jag bara den,men kom genast på att byter man en så byter man bägge två när man ändå har drivaxeln borta..när jag sen kollade på Classic Up Norths sida verkar det vara en kompett drivknut man köper..är det alltid så eller kan man bara köpa damasken någonstans?...om det nu är så,var ska man köpa den..vill ju ha en bra kvalitet osv..finns det någon av er som kommit ur det här ekorrhjulet och kan ge ett bra råd?Tacksam för input! Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

2

Classic har dom, och jag har kört några år med mina & dom håller ICQ/ab
http://www.classicvw.se/buss-68-79-bay- … 07_361_354

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

3

Lysande..jag måste vara värdelös på att hitta,men tyvärr inte första gången jag missat något på deras hemsida.. ICQ/ac
Tackar för feedbacken,det får bli 4 sådana så är nästa mekkväll på jobbet uppbokad också.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

Hoppas att gummit är av den hållbara sorten...priset indikerar på motsatsen.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Tacksam om du har en bättre ide`..ut med det bara.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

6

Jag har köpt 4damasksattser från uppnorth  hoppas dom duger till min bay..

Viktigt att sätta knutarna i linje..lämpligast med en bit axel/ gängstav..(är enkelt att hitta)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Dom duger säkert..var bara intresserad av vad 25hp-mannen hade på lut annars..något på hans loge kanske.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

8

Nej...det har jag inte. Men om den kostar 49:- så är en fjärdedel moms....vad kan de kosta i inköp tro? 15:- ?
...nej, jag bara funderar över hur bra de kan vara för det priset.  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

9

Justkampers har också, smidigt innom EU.
http://www.justkampers.com/vw-t2-bay-wi … -kits.html

Lånar tråden lite och undrar om komplett axel, ser på en del Porsche sidor att de säljer EMPI axlar till kort hjulbas 911/912 för endast 70$, tänkte att de måste ju passa till någon VW också eftersom det är så lågt pris, vilken kan det vara?

http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma … 0Each%2520

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

10

Någon mer..vore kul med någon som bytt för ett antal år sen och kan konstatera kvaliteten?Pris är inte allt.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

11

Nu har inte mina damasker suttit speciellt länge men de kändes ok och inte speciellt "plastiga".
Tiden får väl utvisa hur de håller.

You´ll never know...

12

Jag köpte nya drivknutar hos classicvw, förvisso till bubbla IRS men dem kändes exakt likadana i kvalitén som originalet

Ät gul snö, det kan vara öl.

13 Senaste redigerad av Frederik (2013-10-03 01:01:49)

Det kan vara lite svårt att avgöra kvalitén när gummit är nytt. Jag hade en period där jag tyckte jag fick byta drivaxeldamasker oftare än tandborste. Köpte två av den billigare sorten till pickisen (detta var förvisso från csp). Bytte en trasig damask och den höll något år eller två, satte på nästa (från samma inköp) och den höll ungefär lika länge. Pinsamt när den uråldriga original damasken på andra sidan såg lika fin ut som ny.

När jag så skulle köpa nya från classicvw tog jag upp detta och om de hade hört något i kvalitetsskillnad mellan deras billiga och dyra drivaxeldamasker, det hade de inte hört/ fått någon feedback på. Därför tyckte jag det var kul att att testa att köpa en av den billiga (49kr) och en av den dyrare (99 kr) och så monterade jag bägge samtidigt på pickisen. Gummit kändes ungefär lika vid monteringen, men den dyrare satsen kändes mer genuin i kartong med fabrikör och dessutom nya bultar, brickor och fett. Detta var nog ca 3 år sedan, kollade på damaskerna nu i år igen. Först såg bägge hela och fina ut, men när jag klämde på dem upptäckte jag att den billigare var full med små torrsprickor och gummit har börjat kännas sprött. Den dyrare såg ut som ny. Den billigare kanske håller något år till om jag har tur, den dyrare skulle jag tro håller minst det dubbla eller mer. När det bara skiljer 50 kr (även om det är dubbelt så dyrt) skulle jag inte tveka en sekund på att välja de dyrare damaskerna! + att man får med allt för monteringen.

14

Tack Frederik,det var en sån här spaning jag var ute efter...nu har jag lite mer att gå på,tack allihopa för svar! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

15

Just det där kittet med extra allt dvs bultar osv handlade jag oxå...hoppas dom är av vettig kvallite...
Pompejus du får väl redovisa dina noteringar om hur dom känns...som i en bussprojekttråd kanske ICQ/ag  ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Jo du är rolig du..men bra försök! ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..