51

Frederik skrev:

Men hallå, överdriver vi inte lite här? Jag försvarar inte säljaren eller sättet han skött det på, men lurendrejeri och polisanmälan? Säljaren har 112 omdömen varav 7 missnöjda de senaste 12 månaderna, 530 omdömen varav 26 missnöjda sedan start. Orkar inte gå igenom alla men de senaste är från folk som är missnöjda med sina varor (en tröja som ev var fake och en mobil som köparen inte fick fungera med sitt simkort). Massor med dyra varor (iphone5 mm) som folk fått och varit nöjda med. Så mkt importerat och annat skit en del säljer tycker jag inte det är konstigt att vissa har lite negativa omdömen. Skulle inte tro att han medvetet försökt blåsa dig på 50kr + frakt för några IKEA ledlampor. Självklart skall man ändå få sina varor skickade eller pengarna tillbaka, men här tror jag snarare att "kommunikationen" brustit. Han har misskött postningen av dina lampor (kanske av legitim anledning?) och sedan blivit tjurskallig när du klagat och sedan har det låst sig mer ju mer ordväxling det blivit. Problemet här är ju att vi bara får en sida.

Det "klassiska" lurendrejeriet på säljsidor är istället att någon samlar 100-tals positiva omdömen på att sälja småskit (eller köpa ett konto med positiva omdömen) och så "pang" från klar himmel säljs det massor med prylar som ingen får. Inte som här med någon missnöjd köpare och säljare här och där.

Det här har inte med ditt fall att göra, men jag tycker folk har alldeles lätt att hetsa upp sig. Tappar kiosägaren korven på marken, räcker det inte med att få en ny korv utan helst ska man få kompensation för väntetiden också. Gärna skall man också hänga ut händelsen på facebook. och forum också. Kanske tom anmäla kiosken till hälsovårdsmyndigheten. Jag undrar om det inte är bättre för hälsan och samhällsklimatet att inte hetsa upp sig. Ibland skiter det sig och alla gör fel ibland. Jag har själv någon enstaka gång inte fått något traderaköp, har då utgått från att den kommit bort i posten, ryckt på axlarna och tänkt att jag skulle spara mer pengar på att sluta röka ett par dagar än vad jag förlorat på detta.

Visst, saker kan komma bort i posten, men bemötandet när alpinebubblan ville häva köpet: "jag ska spotta dig 50 gånger i ansiktet", eller kommentaren i omdömet "troligtvis alkoholist". Så håller väl inte kioskägaren på om han har tappat korven?

52 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-09-26 20:29:31)

Ursäkta om du upplever så. Men när han har hållit på nästan hela månaden med detta så tappar man humöret.
Jag tycker det är rätt mycket negativa omdömen. Visst kan man ha negativa och ändå är "populär" men man försöker väll göra så båda parter är nöjda så båda får bra omdöme.
Jag har 74 sen registrering och inte en enda negativ omdöme.
men då är jag ju en person som är ärlig och försöker göra så bra som möjligt.
Ajja. Jag har fått mina pengar och jag tycker det är bra dom kollar om det är något mer då det finns människor som lurar folk tyvärr.
JAG är inte perfekt, har mina för och nackdelar jag med men ingen är ju perfekt.

Jag tappade humöret när jag började få sådana mail av han.

53

Kunde inte sagt de bättre sj.   ICQ/ag

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

54

leguanen skrev:

Kunde inte sagt de bättre sj.   ICQ/ag

?

55

Missförstå mig rätt jag tycker det var kul och rätt att alpinebubblan fick tillbaka sina pengar och -ja jag håller med om att det osar oseriös och barnslig säljare. Men att tro att detta är något lurendrejeri i system och polisanmäla!? Jag har ingen aning om hur ordväxlingen varit mellan dem (att han skriver "-det är du som är idiot", får ju en att tro att vissa fula ord även kan ha slunkit ur alpinebubblan ICQ/ad ),men detta är nog en säljare som anser sig "ha rätt" och "vara kränkt" och ju mer alpinebubblan tryckt på att han lurats och är en skojare ju mer har han satt sig på tvären och skitit i återbetalningen. Ibland är det då bättre att backa fast man har rätt, eller släppa det och inse att idioter finns.

Det andra var mer en allmän syn och avreagering hur världen har blivit. Alla skall stå på sig, ha rätt, känna sig kränkta, vara felbehandlade, anmäla, få kompensation och starta Facebook-upprop. Tycker knappt man kan stå i kön på mataffären utan att någon står framför och bråkar en kvart på den stackars kassören om att det slagits in 2kr för mkt och hur mkt bensin det kostat att köra tillbaka och klaga. Allt som oftast har personen tagit en liknande dyrare vara eller nästa veckas annonsvara, ändå är kassören en idiot. Sen skall det bråkas en kvart till om att få den dyrare varan billigare som kompensation. Tycker inte att det var så här för några år sedan. Alla skall ha rätt idag, men det går det inte alltid ihop när en har fel.

56

Efter Han ha hållit på med sitt oförskämda sätt mot mig gav jag tillbaka på typ EN mening.
Annars har jag skrivit så lugnt som det bara går.
Förklarat, skickat kontouppgifter och informerat honom om anmälan.
Den som inte tror mig kan jag gärna lägga uppmailen jag fått/skickat med han.
Annars kan jag skicka även via mail för den som vill ha till mail.

När man fått massvis med mail med dålig svenska, mycket svärord och meningar som nämns tidigare så brister humöret.
Men jag gjorde enbart typ en mening och sen har jag haft en lugn attityd och försökt förklara etc.

57

Det är väl skit samma om du kallat honom massor med fula ord och svordomar, du har rätt att få din vara postad eller pengarna tillbaka ändå. Du missade poängen. Jag tror bara att det mer hade med hans humör och inte att han försökte lura dig/ folk på pengar. Hans omdömen talar väl för sig själv.

58

Jo sant

59

Det vore nästan tjänstefel om inte polisen lade ner det här ärendet. Skulle polisärendet gå vidare, och han nekar, det blir rättegång. Vilka pengar det skulle kosta samhället.  Det finns ju viktigare saker att lägga resurser på.
Hundringen är tillbaka och det är ju som Frederik skriver, ingen uppenbar bedragare, utan mer en strulig säljare.

I mitt tycke har man lite ett personligt ansvar att inte handla av säljare med negativ feedback. Du brukar ju inte göra det, men hade glömde/brydde dig inte i den här auktionen. Förmodligen för att det handlade om så lite pengar. Och bryr man sig inte i första läget, så borde man kanske inte bry sig så mycket i andra läget.

Men se det som en billig lektion. I fortsättningen kommer du säkert vara mer noga att kolla upp feedback.

Michaelth fick ta det den hårda vägen och blev av med några tusen.

60

Jo man kan se att denna inte är det kanske, men finns flera som gör så, inte betalar tillbaka eller inte skickar varor.
Lite slantar kan bli mycket slantar till slut.
Jag glömde bort att kika negativa omdömet denna gång och det betalade ju tillbaks sig nu...
Därför kikar jag omdöme nu  ICQ/ad

61

Demian skrev:

Men se det som en billig lektion. I fortsättningen kommer du säkert vara mer noga att kolla upp feedback.

Michaelth fick ta det den hårda vägen och blev av med några tusen.

Fast nu har jag endå en ACDC tig ... fast denna miller kostade mig bara 501kr  ICQ/ad och är inte gjord i kina som den jag blev lurad på..   så slutet gott allting gott ICQ/ag

Kan säga att jag nästan helt slutat upp med att handla på tradyra..
"går" man inte in där och kollar, så saknar man inte grejerna heller.. ICQ/ag

Svinpälsar som luras bör sättas dit.. men hur som, med alla dom som gör affärer, e det alltid några som är oärliga..

simma lugnt  ICQ/ag  , tänk vad ni gör, och den som luras åker alltid dit i slutet.. end of story!
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

62

Dom la ner det, fick papper idag.