Men hallå, överdriver vi inte lite här? Jag försvarar inte säljaren eller sättet han skött det på, men lurendrejeri och polisanmälan? Säljaren har 112 omdömen varav 7 missnöjda de senaste 12 månaderna, 530 omdömen varav 26 missnöjda sedan start. Orkar inte gå igenom alla men de senaste är från folk som är missnöjda med sina varor (en tröja som ev var fake och en mobil som köparen inte fick fungera med sitt simkort). Massor med dyra varor (iphone5 mm) som folk fått och varit nöjda med. Så mkt importerat och annat skit en del säljer tycker jag inte det är konstigt att vissa har lite negativa omdömen. Skulle inte tro att han medvetet försökt blåsa dig på 50kr + frakt för några IKEA ledlampor. Självklart skall man ändå få sina varor skickade eller pengarna tillbaka, men här tror jag snarare att "kommunikationen" brustit. Han har misskött postningen av dina lampor (kanske av legitim anledning?) och sedan blivit tjurskallig när du klagat och sedan har det låst sig mer ju mer ordväxling det blivit. Problemet här är ju att vi bara får en sida.
Det "klassiska" lurendrejeriet på säljsidor är istället att någon samlar 100-tals positiva omdömen på att sälja småskit (eller köpa ett konto med positiva omdömen) och så "pang" från klar himmel säljs det massor med prylar som ingen får. Inte som här med någon missnöjd köpare och säljare här och där.
Det här har inte med ditt fall att göra, men jag tycker folk har alldeles lätt att hetsa upp sig. Tappar kiosägaren korven på marken, räcker det inte med att få en ny korv utan helst ska man få kompensation för väntetiden också. Gärna skall man också hänga ut händelsen på facebook. och forum också. Kanske tom anmäla kiosken till hälsovårdsmyndigheten. Jag undrar om det inte är bättre för hälsan och samhällsklimatet att inte hetsa upp sig. Ibland skiter det sig och alla gör fel ibland. Jag har själv någon enstaka gång inte fått något traderaköp, har då utgått från att den kommit bort i posten, ryckt på axlarna och tänkt att jag skulle spara mer pengar på att sluta röka ett par dagar än vad jag förlorat på detta.
Visst, saker kan komma bort i posten, men bemötandet när alpinebubblan ville häva köpet: "jag ska spotta dig 50 gånger i ansiktet", eller kommentaren i omdömet "troligtvis alkoholist". Så håller väl inte kioskägaren på om han har tappat korven?

),men detta är nog en säljare som anser sig "ha rätt" och "vara kränkt" och ju mer alpinebubblan tryckt på att han lurats och är en skojare ju mer har han satt sig på tvären och skitit i återbetalningen. Ibland är det då bättre att backa fast man har rätt, eller släppa det och inse att idioter finns.