Denna guide gäller del- och helsynkade lådor med swingaxel.
Byte av olja, volym och oljerekommendationer
Oljan skall ha spec SAE 80 hypoid, vilket i dagens system är en GL4 olja.
Hypoidolja, EP-tillsatser och varför man ska ha GL4 och inte GL5 olja
Nedan är mina tolkningar av hypoidoljans fördelar och problem, det verkar vara ett omtvistat ämne så jag rekommenderar alla att läsa mera, men för den vanlige VW föraren som står inför ett oljebyte tror jag denna kortfattade info räcker...
GL5 som har högre tillsats av hypoid / EP tillsatser sägs vara för "glatt" vilket gör att synkringarna blir för hala och därför inte fungerar som avsett med att bromsa hastigheten på dreven. Kort sagt blir lådan mer svår/trögväxlad...
Map hypoidolja och dess oxiderande egenskaper på gulmetall så var det tidigare så att EP tillsatserna angrep gulmetaller. De flesta moderna oljor har inte detta problem vid normala temperaturer, varför många menar att detta inte längre är ett problem.
Hypoidoljan minskar friktion och passar därför de drev där högt yttryck och "glidande" drev förekommer, vanligtvis i bakaxlars vinkelväxlar och differentialer;
http://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_bevel_gear
Nedan klippt från nätet;
Vad betyder klassificeringarna API GL-4 och GL-5 för transmissionsolja?
API klassificeringen för transmissionsolja beskriver oljans nötningsskyddande egenskaper. Ju högre siffran är desto effektivare skyddar additiven mot nötning. Oljorna i den högsta klassen GL-5 används normalt i så kallade hypoidväxlar i bakaxeln hos bakhjulsdrivna fordon, som kräver additiv med maximal effektivitet. GL-4-oljorna har färre additiv och används normalt i transmissioner för framhjulsdrivna bilar.
API-klassen måste väljas enligt instruktionerna från fordonstillverkaren. För låg oljeklass kan öka slitaget för motorns delar och för hög oljeklass kan orsaka dålig synkronisering i en manuell växellåda.
Oljor för drivlinor med sammanbyggd bakaxel och växellåda måste därför kompromissa mellan bra funktion på synkroniseringar och litet slitage på bakaxelväxeln.
Tips på oljemärken/köpställen
På nätet verkar många föredra Redline och Quakerstate oljor för att få lättväxlade lådor, jag har själv ingen erfarenhet av dessa. Tyvärr tror jag de är dyra och svåra att få fatt på i Sverige.
- Quakerstate Quadralube
- Redline MTL
Jag har tidigare kört Castrol GL4 80 EP utan problem, men tror den var ganska dyr, iallafall där jag handlade.
Jag har hört att Shell 80 EP getribeöl (helsyntetisk) ska vara bra. Olja på "macken" kostar ofta 250kr/l så alternativa inköpsställen rekommenderas.
Själv kör jag av ekonomiska skäl Agrols mineralolja med GL4 spec som specifikt rekommenderas för VW 1200 (granngården/lantmännen säljer på 20l dunk för under 40kr/l). Jag tror att många lådor inte fått de byten som behövs på så gamla bilar så att "skölja" lådan med ett extrabyte olja kan man kosta på sig med olja i den prisklassen. För att skölja med olja för 250kr/l så klassar man nog in som VW-folkets champange-vaskare...
Dit hör definitivt inte jag...
Biltema säljer numera en helsyntet GL4 75-90 olja som ju bör fungera bra i lådorna, pris 89kr/l
Länkar
Mer om oljebyten finns att läsa på tex;
http://www.vw-resource.com/tranny_lube.html
Övriga tips
Jag har tänkt köpa en sådan här pump, eftersom jag tröttnat på att ha olja rinnandes längs med armarna...
Finns på biltema för 40 pix...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)