1 Senaste redigerad av johan_l (2011-06-02 19:53:09)

Denna guide gäller del- och helsynkade lådor med swingaxel.

Byte av olja, volym och oljerekommendationer

Ur verkstadshandbok;
http://forumbilder.se/images/be201180636PM8357.jpg

Oljan skall ha spec SAE 80 hypoid, vilket i dagens system är en GL4 olja.

http://forumbilder.se/images/95201184644PM6b38.jpg

http://forumbilder.se/images/89201175847PM028c.jpg

Hypoidolja, EP-tillsatser och varför man ska ha GL4 och inte GL5 olja

Nedan är mina tolkningar av hypoidoljans fördelar och problem, det verkar vara ett omtvistat ämne så jag rekommenderar alla att läsa mera, men för den vanlige VW föraren som står inför ett oljebyte tror jag denna kortfattade info räcker...

GL5 som har högre tillsats av hypoid / EP tillsatser sägs vara för "glatt" vilket gör att synkringarna blir för hala och därför inte fungerar som avsett med att bromsa hastigheten på dreven. Kort sagt blir lådan mer svår/trögväxlad...

Map hypoidolja och dess oxiderande egenskaper på gulmetall så var det tidigare så att EP tillsatserna angrep gulmetaller. De flesta moderna oljor har inte detta problem vid normala temperaturer, varför många menar att detta inte längre är ett problem.

http://forumbilder.se/images/60201175433PM2fef.jpg

http://forumbilder.se/images/4c201180234PM4bf9.jpg

Hypoidoljan minskar friktion och passar därför de drev där högt yttryck och "glidande" drev förekommer, vanligtvis i bakaxlars vinkelväxlar och differentialer;

http://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_bevel_gear

Nedan klippt från nätet;
Vad betyder klassificeringarna API GL-4 och GL-5 för transmissionsolja?
API klassificeringen för transmissionsolja beskriver oljans nötningsskyddande egenskaper. Ju högre siffran är desto effektivare skyddar additiven mot nötning. Oljorna i den högsta klassen GL-5 används normalt i så kallade hypoidväxlar i bakaxeln hos bakhjulsdrivna fordon, som kräver additiv med maximal effektivitet. GL-4-oljorna har färre additiv och används normalt i transmissioner för framhjulsdrivna bilar.
API-klassen måste väljas enligt instruktionerna från fordonstillverkaren. För låg oljeklass kan öka slitaget för motorns delar och för hög oljeklass kan orsaka dålig synkronisering i en manuell växellåda.

Oljor för drivlinor med sammanbyggd bakaxel och växellåda måste därför kompromissa mellan bra funktion på synkroniseringar och litet slitage på bakaxelväxeln.

Tips på oljemärken/köpställen

På nätet verkar många föredra Redline och Quakerstate oljor för att få lättväxlade lådor, jag har själv ingen erfarenhet av dessa. Tyvärr tror jag de är dyra och svåra att få fatt på i Sverige.
- Quakerstate Quadralube
- Redline MTL

Jag har tidigare kört Castrol GL4 80 EP utan problem, men tror den var ganska dyr, iallafall där jag handlade.

Jag har hört att Shell 80 EP getribeöl (helsyntetisk) ska vara bra. Olja på "macken" kostar ofta 250kr/l så alternativa inköpsställen rekommenderas.

Själv kör jag av ekonomiska skäl Agrols mineralolja med GL4 spec som specifikt rekommenderas för VW 1200 (granngården/lantmännen säljer på 20l dunk för under 40kr/l). Jag tror att många lådor inte fått de byten som behövs på så gamla bilar så att "skölja" lådan med ett extrabyte olja kan man kosta på sig med olja i den prisklassen. För att skölja med olja för 250kr/l så klassar man nog in som VW-folkets champange-vaskare... ICQ/ad  Dit hör definitivt inte jag...

Biltema säljer numera en helsyntet GL4 75-90 olja som ju bör fungera bra i lådorna, pris 89kr/l

Länkar

Mer om oljebyten finns att läsa på tex;
http://www.vw-resource.com/tranny_lube.html

Övriga tips

Jag har tänkt köpa en sådan här pump, eftersom jag tröttnat på att ha olja rinnandes längs med armarna...
http://forumbilder.se/images/3c201185128PM69d9.jpg
Finns på biltema för 40 pix...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2 Senaste redigerad av Mogge (2013-05-27 11:32:08)

http://www.granngarden.se/product/trans … x-80w-20-l

Kan denna olja vara en bra produkt för en splitbuss växellåda?
Det är en "mild" hypoidolja, vilken nu är utgående ur sortimentet.
Jag blev rekommenderad Biltemas, men den var förståss slut...........

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3 Senaste redigerad av leguanen (2013-08-08 16:10:48)

Skulle den här oljan duga att skölja växellådan med?
Tänkte byta till bättre olja efter sköljningen.

http://forumbilder.se/CF67H/3image.jpg

Mvh Stoffe

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

4 Senaste redigerad av Atrox (2013-08-08 17:07:59)

Jag köpte Castrol Hypoid GL4 olja hos den lokala VW handlarn för 79:-/liter.

Anders

5

Angående påfyllning så har jag gjort ett lock med en slang som gör ner i flaskan/ dunken man ska fylla ifrån som sedan går ut till en 8mm pneumatikslang som jag trckt in i växellådan, sen har jag bara kört in tryckluft i flaskan via en regulator ca 0,5 Barg flaskan blir som en boll men har inte smällt nån än, att jag har valt en tunn slang är bara för att luften ska kunna komma ut ur växellådan, man skulle kunna ta ett grovt rör gärna med en kona i botten och ett gängat lock som man trycksätter så trcker man in oljan ganska fort, inget slabbande o det sköter sig själv om man häller i rätt mängd i röret.

Anders

6

Varför inte skölja med rätt spec på oljan? Du får ju kvar lite gl5. Sen om det spelar nån roll kan man säkert tvista om. Har hört att automatlådeolja  tvättar bäst om det nu är syftet...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

7

Har precis pratat med Agrols oljeexpert och fick en bra förklaring:

han rekommenderar Agrol Hybran Plus med API GL-4 för VW växellådor. Denna olja är endast transmissions- och hydraulolja. Ej motor.

Plus ska vara bra för man har en del tillsatser i transmissionsolja. Tillsatserna går sönder efter en tid men Plus ska vara väldigt hållbar.
Tillsatsernas hållbarhet gör att denna olja kallas "skjuvstabil". Finns på Granngården, finns i 4L dunkar. I 20L dunkar 47 kr/liter.

Vad säger panelen? Någon som testat denna?

Post's attachments

Agrol1.jpg, 130.79 kb, 751 x 604
Agrol1.jpg 130.79 kb, 515 downloads since 2013-09-26 

Agrol2.jpg, 80.69 kb, 716 x 542
Agrol2.jpg 80.69 kb, 497 downloads since 2013-09-26 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Har köpt en 20L dunk så om någon behöver några liter det är bara att säga till.

Produkten på Granngårdens hemsida:

Post's attachments

Agrol3.jpg, 71.28 kb, 777 x 400
Agrol3.jpg 71.28 kb, 489 downloads since 2013-09-26 

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

9

Själv köpte jag Mobilube HD 80W-90 på Granngårdens butik i Linköping,tror jag gav ca 750 spänn för 20 liter...funkar bra! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

10

Mobilube HD 80W-90 är API GL-5

11

Nä,det är GL4.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

12

luftgekühlt skrev:

han rekommenderar Agrol Hybran Plus med API GL-4 för VW växellådor. Denna olja är endast transmissions- och hydraulolja. Ej motor.

Plus ska vara bra för man har en del tillsatser i transmissionsolja. Tillsatserna går sönder efter en tid men Plus ska vara väldigt hållbar.
Tillsatsernas hållbarhet gör att denna olja kallas "skjuvstabil". Finns på Granngården, finns i 4L dunkar. I 20L dunkar 47 kr/liter.

verkar bara vara beställningvara just nu...  endast 20 liter dunkar som alternativ...  får väll ringa dom och se vad dom har och säga på Granngården ICQ/ab

har du testat den nu? och vad får den för betyg? ICQ/ab

VW KLEINBUS 221 -71

----=rehab is for quitters=----

13

GL 4 vs GL 5. Det er vel en god del år siden GL 5 ble forbundet med messingproblemer. Dere kan lese mer her:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … hlight=api

Eller kortversjonen:

Use GL-4 and you will prematurely wear out your gearbox's:

Spider gears
Diff side gears
Fulcrum plates
Axle's spades
Ring gear
Pinion gear
Reverse idler gear
1-2 slider
3-4 slider
1st gear's dog teeth
2nd gear's dog teeth
3rd gear's dog teeth
4th gear's dog teeth
3rd-4th shift fork
1st-2nd shift fork
Gear carrier's bores for the shift rods

14

nomanoX skrev:
luftgekühlt skrev:

verkar bara vara beställningvara just nu...  endast 20 liter dunkar som alternativ...  får väll ringa dom och se vad dom har och säga på Granngården ICQ/ab

har du testat den nu? och vad får den för betyg? ICQ/ab

Jag använder den i båda busslådorna och de växlar som en dröm.

15

BeetleBug skrev:

GL 4 vs GL 5. Det er vel en god del år siden GL 5 ble forbundet med messingproblemer. Dere kan lese mer her:

Eller kortversjonen:

Spider gears
Diff side gears
Fulcrum plates
Axle's spades
Ring gear
Pinion gear
Reverse idler gear
1-2 slider
3-4 slider
1st gear's dog teeth
2nd gear's dog teeth
3rd gear's dog teeth
4th gear's dog teeth
3rd-4th shift fork
1st-2nd shift fork

Jag köper att GL-5 har varit the bad guy pga takras på mässingdetaljer och nu har blivit rumsren så den kan användas utan problem.

Men menar du då att samtidigt har GL-4 nu plötsligt efter 50+ år blivit busen? Nu får dem allt hejda sig.

16

BeetleBug skrev:

Eller kortversjonen:

Spider gears
Diff side gears
Fulcrum plates
Axle's spades
Ring gear
Pinion gear
Reverse idler gear
1-2 slider
3-4 slider
1st gear's dog teeth
2nd gear's dog teeth
3rd gear's dog teeth
4th gear's dog teeth
3rd-4th shift fork
1st-2nd shift fork

vad dom bråkar  om gl4 eller gl5 i den länken på Samba....  där va ju ett flertal som jobbar med växellådor som hävdar att det inte spelar någon roll....       

Någon MÅSTE ju veta till 100% vad vi ska ha i lådorna... . . 

har vi ingen VW mekaniker på forumet vi kan fråga?... jag måste veta, samt ha olja snarast!  ICQ/ag

VW KLEINBUS 221 -71

17

jag snackade i september förra året med Agrols oljexpert som höll en lång utläggning
om växellådor på lantbruksmaskiner och luftkylda vw motorer och han rekommenderade
GL-4

kan inte någon ringa och fråga? jag förstår att GL-5 kan ha befriats från skadliga tillsatser
men att GL-4 nu helt plötsligt skulle ha blivit boven har jag svårt för att tro.

men jag har haft fel förr och kan givetvis ha fel nu också.  ICQ/af

18

Ringde kundsupporten på Granngården nu... hemleverans på Agrol Hybran Plus kändes lite i överkant, då dom endast levererar på 200L fat  ICQ/af

Däremot sa damen i luren att man kan kolla upp närmaste butik och ringa dom... för där har dom 20L dunkar  som bilden ovan visar.   Verkade även finnas lite mindre flaskor..

det får bli och ringa runt lite imorgon...

Vore ändå bra om vi fick 100% fakta om  gl4 VS gl5 ICQ/ab

VW KLEINBUS 221 -71

19

luftgekühlt skrev:

jag snackade i september förra året med Agrols oljexpert som höll en lång utläggning
om växellådor på lantbruksmaskiner och luftkylda vw motorer och han rekommenderade
GL-4

kan inte någon ringa och fråga? jag förstår att GL-5 kan ha befriats från skadliga tillsatser
men att GL-4 nu helt plötsligt skulle ha blivit boven har jag svårt för att tro.

Agrols olje expert som du ringde ...borde ju veta... han va ju inte säljare, så han borde inte ljuga ICQ/ad

hmm vart ska man ringa månne?   funderar om man ska köra ner och prata med VW verkstaden imorgon..

VW KLEINBUS 221 -71

20

Helt klart.

Dessutom, vad jag minns, förutom de skadliga tillsatserna nämndes det att för
hög oljeklass kunde orsaka dålig synkronisering i en manuell växellåda pga "fel" viskositet.

Hur är det med den issuen om man kör GL5?

21

nomanoX skrev:
luftgekühlt skrev:

GL-4

Agrols olje expert som du ringde ...borde ju veta... han va ju inte säljare, så han borde inte ljuga ICQ/ad

hmm vart ska man ringa månne?   funderar om man ska köra ner och prata med VW verkstaden imorgon..

och dessutom har Granngården både GL4 och GL5 båda från Agrol.

Jag fick Agrols telefonnummer från Granngården när de inte kunde besvara mina frågor.

22

luftgekühlt skrev:

Men menar du då att samtidigt har GL-4 nu plötsligt efter 50+ år blivit busen? Nu får dem allt hejda sig.

Nei, jeg mener at det er en reell mulighet for at utviklingen har gått videre på 50+ år. Noen av de mest erfarne girkassebyggerne i USA kommenterer i den tråden. Paul Guard kommer inn mot slutten og er temmelig klar i sin tale. Selv har jeg alltid kjørt med GL-5 i mine girkasser og jeg har aldri hatt andre  problemer en det som er naturlig når man presser 300+hk på en T1 kasse.

Mvh
BB

23

BeetleBug skrev:
luftgekühlt skrev:

Nei, jeg mener at det er en reell mulighet for at utviklingen har gått videre på 50+ år. Noen av de mest erfarne girkassebyggerne i USA kommenterer i den tråden. Paul Guard kommer inn mot slutten og er temmelig klar i sin tale. Selv har jeg alltid kjørt med GL-5 i mine girkasser og jeg har aldri hatt andre  problemer en det som er naturlig når man presser 300+hk på en T1 kasse.

Mvh
BB

intressant topic detta  tycker jag ICQ/ab   

vad rekommenderar du för betäckning på  oljan?   har du någon länk eller inköpsställe på den oljan du kör med?

VW KLEINBUS 221 -71

24

Agrol Hybran Plus med API GL-4  inhandlat på Granngården.... nu ska man bara få in den också ICQ/ab

VW KLEINBUS 221 -71

25 Senaste redigerad av Johan S. (2014-04-30 10:09:36)

Lyfter tråden här! Eftersom Granngårdens Agrol Hybran Plus endast verkar finnas i 20 liters dunk så känns det inte särskilt intressant. Tänkte därför höra om någon har erfarenhet av Biltemas produkt:

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … -90-36997/

På specifikationen står det ju: API GL-4/5. Lite förvirrande. Har läst i flera trådar att man ska akta sig för GL5..?

Kan även passa på att fråga om nåt vet vad det är för storlek på insexbiten man använder till oljepluggen?

SÄLJER VW-DOFTGRANAR PÅ TRADERA! https://www.tradera.com/profile/items/4 … ill-sankan
Går bra att kontakta mig via PM om man är intresserad!