251

ICQ/ag Grattis  Skååål ..väl bekomme!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

252

Grattis ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

253

Grattis!  ICQ/ab
har nog sagt det förut, men tål att upprepas.
Sjukt brutal buss du har, otroligt cool!

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

254

En av dom snyggare bussarna jusst nu!!! ICQ/ab

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

255

Grattis!

256

Grattis grattis! Enligt mitt tycke en av Sveriges läckraste bayar just nu!

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

257

Jag är helsåld på denna buss och vilket arbete du har lagt ned. Grym!!

258

Tack så jättemycket för grattisar och för att ni gillar!

Ett stort ok föll från axlarna när man varvade ut på tvåans växel från besiktningen! Nu är det inkörning av kolvar/cylindrar och rätt bestyckning som står på agendan. Fixa en kopparplåt som värmesköld till lambdan är också på G, höljet till givaren blir för varm och den slår av. Antagligen för att avgaset är i rostfritt...

//Daniel Thelin

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

259

Idag har varit en mycket trevlig dag!

PPRmicke och jag tog en tur till Hyssna kvarn där det vankades vwträff.
Har ju enbart kört korta turer för inställning av förgasare och besiktning m.m  så detta blev premiären så allt säga.
Tittade lika mycket på Lambda temp och oljetrycksmätare som på vägen...

Summering av resan:

1.  Fullkomligt meningslöst att ha temperaturgivaren i sumplocket när man har tvåliters extrasump.
     Blockets sump har 70-75 grader när extrasumpen har 50-55 grader och givaren visar samma.

2.  Lambdan lägger av när sonden blir för varm. Detta för att avgaset är i rostfritt och blir attans varmt. Får tillverka en sköld/kylfläns  i koppar som får sitta runt sonden.

3.  Låter Helv-e...     Pythondämparen är vinklad ner mot marken, och detta gör att det låter ordentligt inne i bussen, inte kul att åka på semester och att alla måste ha hörselskydd...  så, planen är att flytta upp dämparen i hjulhuset och att låta slutröret gå ut genom bakkofångaren a la 4X4 baywindowprototypen, eller om fegisen i en får bestämma komma ut under kofångaren...

4. vingligt...   Förstod att en högtakare skulle svaja på när det blåser, och det gjorde det. En krängningshämmare för bakvagn står på önskelistan.

5. utväxling...  Hastighetsmätaren stämmer trots större rulldiameter. Så vid 80km/tim varvas det ung.3000rpm, 100km/tim 3500rpm osv. Får se lite om det ska provas med 091:an som ligger och samlar damm.


Motorn har mycket att ge, och är gött vrid i. varvade väl som mest kanske 5000-5500 rpm och kommer riktigt gött med tanke på den tunga inredningen osv. tät och fin utom vid oljetrycksgivaren, sipprar ut lite olja. tempen håller sig runt 70-75 grader trots långa uppförsbackar och allmän buskörning ICQ/ag Vid högre belastning blir dock avgaset varmare och lambdan lägger av...

Efter lite sladdande på grus/sand påvisades behovet av stänklappar... bakkofångaren varfylld med grus/sand. Small till gott i hjulhusen några gånger efter sten släppt från däcken, ännu en anledning att ha stänklappar.


hursomhelst, ställde bussen brevid domusbussen som ju är duktigt sänkt för lite referens, bilder på det...

Post's attachments

IMG_2005.jpg, 280.03 kb, 1280 x 960
IMG_2005.jpg 280.03 kb, 260 downloads since 2013-09-21 

IMG_2008.jpg, 289.02 kb, 1280 x 960
IMG_2008.jpg 289.02 kb, 241 downloads since 2013-09-21 

IMG_2010.jpg, 222.1 kb, 1280 x 960
IMG_2010.jpg 222.1 kb, 217 downloads since 2013-09-21 

IMG_2012.jpg, 240.72 kb, 1280 x 960
IMG_2012.jpg 240.72 kb, 221 downloads since 2013-09-21 

IMG_2013.jpg, 243.67 kb, 1280 x 960
IMG_2013.jpg 243.67 kb, 233 downloads since 2013-09-21 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

260

sista ICQ/ag

Post's attachments

IMG_2016.jpg, 185.55 kb, 1280 x 960
IMG_2016.jpg 185.55 kb, 226 downloads since 2013-09-21 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

261

Trevligt!!!  ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

262

Haha den är så jäkla ball! Älskar bussen verkligen! Du har verkligen lyckats bygga en riktigt trevlig buss rakt igenom.
Otroligt fint jobb!
Ska bygga mig ett höjt monster sedan när jag kan ha en av varje! ICQ/ae Slammad och Offroad!

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

263

Sveriges två läckraste högtaksbayar på samma bild, underbart!

Tycker även min buss är något vinglig i "höga" farter. Jag har bakvagnshämnare och heavy duty krängare fram ligger för montage i vinter. Hoppas bakkrängaren gör sitt jobb och är värd den markfrigång man förlorar.

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

264

Erbro skrev:

Sveriges två läckraste högtaksbayar på samma bild, underbart!

x2 ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

265

easos skrev:
Erbro skrev:

Sveriges två läckraste högtaksbayar på samma bild, underbart!

x2 ICQ/ab

x3  ICQ/ab

Stolt medlem av Das Auspuff

266

Vingligt kan jag hålla med dig om! Då hjälper det inte hur mycket man än sänker! Haha! Var riktigt kul att du ställde dig bredvid! Grym buss och sjukt fin! Blev riktig avis på din motor! ICQ/ad Trevligt att träffas! Ses på nästa träff! /Kenny

You’re not drunk if you can lie on the floor without holding on.

267

Starfighter skrev:

Vingligt kan jag hålla med dig om! Då hjälper det inte hur mycket man än sänker! Haha! Var riktigt kul att du ställde dig bredvid! Grym buss och sjukt fin! Blev riktig avis på din motor! ICQ/ad Trevligt att träffas! Ses på nästa träff! /Kenny

Bor du i Klippan Kenny så dyker du väl upp på Dynoday? Kan vi ju synas igen, tänkte åka ner, inte för att köra på dynon men för att kolla lite goa bilar och hoppas på lågtryck så man kan vindsurfa lite i Dalen... ICQ/ag

Kan tänka mig att din saknar krängaren fram pga sänkning... ICQ/ab annars blåser det ju oftast mindre nära marken ICQ/ad

Tack alla för trevliga kommentarer!

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

268

Inte alls omöjligt att man gör! ICQ/ab Vindsurfa låter inte fel! ICQ/ad Jodå visst blåser det oftast mindre närma marken! ICQ/ab

You’re not drunk if you can lie on the floor without holding on.

269

Kanske dags att komma med en update... lite ha ju hänt sen september.
Hann ju inte köra så mycket mer med bussen än turen till Hyssna. Såg vid ventiljustering att det låg spån i ventilkåpan Default/lol  ICQ/ac     
det visade sig att en ventilskalle fått sig en omgång av att kulan inte legat med platta delen på ventilskallen. så det var bara till att plocka ur motorn igen. Strippade den på kylplåtar m.m och mätte in kamlyft och axialspel kamlyft påvisade hel kam och axialspel var oförändrat.. Inget spån i oljan heller, så lite glad var man ändå. växellådan plockades ur för byte av packbox, och då såg ju undersidan rätt dassig ut.. bestämde mig för att snygga till lite, så bakvagn plockades ur och lämnades på blästring.
bilder på det..

Post's attachments

IMG_2020.jpg, 187.65 kb, 1280 x 960
IMG_2020.jpg 187.65 kb, 226 downloads since 2014-03-11 

IMG_2031.jpg, 167.6 kb, 1280 x 960
IMG_2031.jpg 167.6 kb, 226 downloads since 2014-03-11 

IMG_2032.jpg, 156.21 kb, 1280 x 960
IMG_2032.jpg 156.21 kb, 215 downloads since 2014-03-11 

IMG_2097.jpg, 181.05 kb, 1280 x 960
IMG_2097.jpg 181.05 kb, 228 downloads since 2014-03-11 

IMG_2098.jpg, 191.15 kb, 1280 x 960
IMG_2098.jpg 191.15 kb, 206 downloads since 2014-03-11 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

270

mer...

Post's attachments

IMG_2110.jpg, 126.63 kb, 1280 x 960
IMG_2110.jpg 126.63 kb, 208 downloads since 2014-03-11 

IMG_2111.jpg, 139.42 kb, 1280 x 960
IMG_2111.jpg 139.42 kb, 195 downloads since 2014-03-11 

IMG_2112.jpg, 170.11 kb, 1280 x 960
IMG_2112.jpg 170.11 kb, 210 downloads since 2014-03-11 

IMG_2115.jpg, 184.8 kb, 1280 x 960
IMG_2115.jpg 184.8 kb, 202 downloads since 2014-03-11 

IMG_2116.jpg, 170.31 kb, 1280 x 960
IMG_2116.jpg 170.31 kb, 224 downloads since 2014-03-11 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

271

hjulhusen såg förvånansvärt fina ut. Lite lagat av nån föregående ägare som fick vara kvar... skrapa, tvätta med autosmart avfettning... så såg väl större delen av januari och februari ut.

Varit nyfiken på POR 15 ett tag, så det var dags att prova det... hjulhusen fick två omgångar med POR 15 svart, sedan en med POR 15 rubberized undercoating, blev bra men undercoatingen pallade inte vanlig kallavfettning märkte jag när jag skrapade och tvättade resten av undersidan, och jag ville gärna ga någon form av grå färg under så det blir lite ljusare under när man meckar för det blir ju en del framöver troligen...
Så jag bestämde mig för grå body undertill. blir ju rätt goa stensläpp från däcken i hjulhusen, så det behövs.

Post's attachments

IMG_2113.jpg, 194.93 kb, 1280 x 960
IMG_2113.jpg 194.93 kb, 215 downloads since 2014-03-11 

IMG_2239.jpg, 133.41 kb, 1280 x 960
IMG_2239.jpg 133.41 kb, 205 downloads since 2014-03-11 

IMG_2240.jpg, 95.87 kb, 1280 x 960
IMG_2240.jpg 95.87 kb, 229 downloads since 2014-03-11 

IMG_2241.jpg, 103.54 kb, 1280 x 960
IMG_2241.jpg 103.54 kb, 207 downloads since 2014-03-11 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

272

Bakvagnsdelarna lämnades för blästring till en firma som sysslar med avlackering, så dom syradoppar först allt så underredsmassa och ev. kvarvarande färg försvinner. rosten är dock kvar. De större delarna som ska målas sandblästrades, och skruvar muttrar och brickor glasblästrades för vidare besök hos förnickaren...

Under tiden fortsattes det med skrapa, stålborste, avfettning trasa...  ett tålamodstränande utan dess like ICQ/ag

Post's attachments

IMG_2238.jpg, 216.57 kb, 1280 x 960
IMG_2238.jpg 216.57 kb, 210 downloads since 2014-03-11 

IMG_2243.jpg, 223.32 kb, 1280 x 960
IMG_2243.jpg 223.32 kb, 218 downloads since 2014-03-11 

IMG_2256.jpg, 221.8 kb, 1280 x 960
IMG_2256.jpg 221.8 kb, 220 downloads since 2014-03-11 

IMG_2257.jpg, 238.39 kb, 960 x 1280
IMG_2257.jpg 238.39 kb, 215 downloads since 2014-03-11 

IMG_2258.jpg, 213.55 kb, 1280 x 960
IMG_2258.jpg 213.55 kb, 196 downloads since 2014-03-11 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

273

Alltid kul när saker blir färdiga!

Post's attachments

IMG_2269.jpg, 185.24 kb, 1280 x 960
IMG_2269.jpg 185.24 kb, 219 downloads since 2014-03-11 

IMG_2284.jpg, 191.87 kb, 1280 x 960
IMG_2284.jpg 191.87 kb, 199 downloads since 2014-03-11 

IMG_2285.jpg, 206.5 kb, 1280 x 960
IMG_2285.jpg 206.5 kb, 195 downloads since 2014-03-11 

IMG_2286.jpg, 151.55 kb, 1280 x 960
IMG_2286.jpg 151.55 kb, 216 downloads since 2014-03-11 

IMG_2287.jpg, 141.21 kb, 1280 x 960
IMG_2287.jpg 141.21 kb, 190 downloads since 2014-03-11 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

274

Lagrena plockades ur lagerhållarna. Avlackeringen hade gjort som rena och fina, bara att skaka ur lite sand och fetta in igen. POR 15 marine clean och metalready användes på alla delar som skulle målas , och även på undersidan karossen där inte rosten gick att slipa bort. Sedan två lager POR 15 både under och alla stora delar.

Post's attachments

IMG_2290.jpg, 146.88 kb, 1280 x 960
IMG_2290.jpg 146.88 kb, 214 downloads since 2014-03-11 

IMG_2291.jpg, 215.79 kb, 1280 x 960
IMG_2291.jpg 215.79 kb, 218 downloads since 2014-03-11 

IMG_2292.jpg, 200.92 kb, 1280 x 960
IMG_2292.jpg 200.92 kb, 198 downloads since 2014-03-11 

IMG_2392.jpg, 186.58 kb, 1280 x 960
IMG_2392.jpg 186.58 kb, 207 downloads since 2014-03-11 

IMG_2393.jpg, 210.39 kb, 1280 x 960
IMG_2393.jpg 210.39 kb, 182 downloads since 2014-03-11 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

275

Uj så snyggt... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..