Jag klandrar dig inte på något vis, men läser ofta här och på andra VW-forum att många blandar ihop spänning och ström, eller kanske missuppfattat, eller kopplar inte sambandet...
du får ta det med glimten i ögat...
Ström är en storhet som beskriver flödet av elektroner i en elektrisk krets, ström mäts i ampere. Spänning är helt enkelt hur högt "tryck" det är på elektronerna, mäts i volt. Jämför med en trädgårdsslang är strömmen det samma som vattenflödet, och spänningen är vattentrycket. Alltså väldigt enkelt förklarat.
Ström genom en ledning, eller i en säkring får du först när du slår på strömbrytaren, spänning däremot har du alltid om batteriet är anslutet.
("Kräm" är oftast någonting livsmedelsbaserat, vanligtvis en efterrätt, kan också platsa inom farmakologin, och är då en något mindre viskös beredningsform än "salva"...)
vaddå, har JAG asbereger?
Forna tiders helt "oelektroniska" blinkrelän bryr sig inte om du kopplar 49 och 49a fel. Inuti dessa finns det en bimetalkontakt som böjer sig av värmen som bildas då ström flyter genom den, och bryter strömmen, när den en halv sekund senare svalnat, återgår den (bimetallkontakten alltså) till sitt ursprungsläge och tänder blinklamporna igen osv.
Med 1302 och senare 1303 infördes en modernare typ av relän, som sitter monterade i en svart plastkapsling, dessa har en enklare typ av transistor-elektronik, så dom måste kopplas rätt, men går inte sönder om du koplar fel. Men likt förbaskat är de beroende av lampornas sammanlagda effekt för att blinka i rätt frekvens.
Dagens moderna blinkrelän som är avsedda för LED-ljus är helt oberoende av belastningen, och börjar blinka (=ocillera) även om det inte finns någon belastning ut på 49a. Därför måste man koppla kontrollampan annorlunda då man sätter in ett sådant relä.
Ja alla tre kontrollamporna som sitter nonterade "klockan sex" i hast.mätaren får alla gemensam plus från säkring ett.
När oljetryckskontakten inte känner något tryck jordar den sig i motorblocket, och låter strömmen flyta genom kontrollampan så att den tänds.
När generatorn stannat eller av annan anledning inte laddar så får fältlindningen en lägre potetial (lägre spänning) lika med noll, samma som jord, och tänder då på samma vis laddningslampan. Om laddningslampan är trasig börjar inte generatorn att ladda, eftersom det då inte kommer någon spänning fram till fältlindningen, inget magentfält uttstår och generatorn snurrar då bara runt utan att utföra något arbete.
När det flyter ström genom blinkreläet ut på 49a får blinerskontrollampan + från två håll, och lyser inte, när blinkreläet tillfälligt släpper, så får kontrollampan + tillsammans med de andra kontrollamporna, och jordas då genom glödtrådarna i den sidans blinkerslampor som för tillfället är inkopplade, och då lyser kontrollampan (alltså växelvis med blinkersen). Varför den då inte lyser när blinkersen är avstängd, beror på att då står ju blinkersspaken i neutralläge, och det finns ingen glödtråd inkopplad att jorda genom.
så är det med det.
Men så som du skriver har du kopplat helt rätt. Mät istället på 49 och 49a och se om du får nån "kräm" där. Om du får det får du leta dig vidare i blinkkretsen, och mäta in och utgångarna på blinkersspaken, erfarenhetsmässigt vet jag att det kan bli ärg/oxid på kontaktblecken i denna, och om det är ok då får du nästla dig ut i ledningararna till blinklamporna och se vad som finns där. Kolla för allt i världen också att blinkerslamporna är ordentligt jordade i karossen, även detta är ett vanligt fel på gamla folkvagnar och andra gamla bilar.
Även plusanslutningen längst ned i lamphållaren kan ärga ordetligt. Sedan kan det vara glapp rent mekaniskt i lamphållaren också.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."