1 Senaste redigerad av MD (2013-09-18 21:02:00)

Hej!

Jag har en 61a bubbla med 12v system men har lite problem med blinkersen.

Jag har satt dit alla kablar precis som på elschemat och satt dit ett nytt relä. (har provat med 2 st olika nya men samma symtom) När jag provar att blinka, lyser bara indikeringslampan grönt, inget mer händer. Mäter jag så har alla kablar utom 31 (-) ström i sig, fast 49a har lite lägre ström i sig 10,40 istället för 11,90 som alla andra kablar har. Vad göra??

Men provar jag och sätter + kabeln på konstant 12v ist (en annan kontakt), klickar det sakta i reläet???, vrider jag på tändingen så blir det tyst i relät och blinkersen funkar perfekt fram o bak på båda sidor och indikeringslampan lyser som den ska. Jag antar att relät kräver viss mkt ström för att kunna fungera, känns som om det är nåt jordfel nånstans? Sååå nära fast ändå inte ICQ/ab

Någon som har haft liknande problem eller vet vanliga ställen som man kan felsöka på?

2

MD skrev:

Hej!

Jag har en 61a bubbla med 12v system men har lite problem med blinkersen.

Jag har satt dit alla kablar precis som på elschemat och satt dit ett nytt relä. (har provat med 2 st olika nya men samma symtom) När jag provar att blinka, lyser bara indikeringslampan grönt, inget mer händer. Mäter jag så har alla kablar utom 31 (-) ström i sig, fast 49a har lite lägre ström i sig 10,40 istället för 11,90 som alla andra kablar har. Vad göra??

Men provar jag och sätter + kabeln på konstant 12v ist (en annan kontakt), klickar det sakta i reläet???, vrider jag på tändingen så blir det tyst i relät och blinkersen funkar perfekt fram o bak på båda sidor och indikeringslampan lyser som den ska. Jag antar att relät kräver viss mkt ström för att kunna fungera, känns som om det är nåt jordfel nånstans? Sååå nära fast ändå inte ICQ/ab

Någon som har haft liknande problem eller vet vanliga ställen som man kan felsöka på?

Som vanligt brukar det vara dålig jordkontakt på något ställe, men du skriver ju att det funkar med tändningen på, hmmm. Svårt att peka direkt på rätt grej att felsöka såhär när man inte kan prova själv, men jag kan anta att du har något jordfel, det jordar nog igenom något annan komponent istället för direkt i jord/chassie.
Vad menar du med "klickar sakta i reläet" och frågetecken efteråt ?

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

3

Ja det är så märkligt att det fungerar perfekt när tändningen är på slagen, men vrider jag av tändningen så börjar det klicka långsamt i relät och lyser det svagt i indikeringslampan. Konstigt!

Men då är det inte heller "rätt" kopplat, för då har jag + kabeln direkt till 12v. Sätter jag + där den ska vara vid 1a säkringen så funkar det inte alls, då lyser bara indikeringslampan och inget annat...

4 Senaste redigerad av Handy (2013-09-18 22:30:30)

Du verkar ha dålig kräm på vissa säkringar (1an), är du säker på att matningen till denna är okej? Att kontrollampan lyser (ska blinka när allt funkar) kan bero på att den får "ström" från det som matar kontrollamporna och sen jordar den sig genom något annat som sitter på samma säkring som den som inte funkar.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

5

Först. Kolla att 49 på reläet får spänning från säkringsdosan.
49a skall kopplas till två olika saker, dels til ingången på blinkspaken, som i original har en grön-svart-vit eller en grön-vit kabel, beroende på årsmodell. Dessutom skall den kopplas till kontrollampan. Kontrollampans andra pol skall ha + tillsammans med oljetryck-och laddningslampan. Om det då är riktigt skall kontrollampan blinka motsatt blinkersen, eftersom den jordas genom blinklampornas glödtrådar på resp. sida.
31 på reläet skall ha en jordanslutning.

Jag gissar att ditt problem kan bero på att kontrollampan är felkopplad.
För du har väl inte satt in någon lysdiodslampa (LED) i nån blinkers? För i så fall funkar det inte med ett standard relä.
Sedan skall blinkersens lampor vara på 21w, det krävs 2x 21w för att det skall blinka lagom fort, reläet är alltså beroende av en viss ström genom sig för att funka.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6 Senaste redigerad av MD (2013-09-19 10:45:38)

Tack för tipsen! Ska kolla mer senare under veckan.

Men så här är det kopplat nu:

31= JORD
49A= BLINKERSARM + KONTROLLAMPAN
49= 12v PLUS FRÅN SÄKRINGEN LÄNGST TILL HÖGER

Under kontrollamporna (laddning, blinkers, oljetryck) sitter det ett stift med kabel, den är det ström i. Minns dock inte hur mycket kräm det var i den. Ska ta o mäta nästa gång jag är i garaget.
Jag läste på nåt annant forum att någon hade skiftat på 49 & 49A och fått det att fungera, men har inte testat detta än.

Är det nån som har fler teorier så är det bara fylla på ICQ/ad

7

Jag klandrar dig inte på något vis, men läser ofta här och på andra VW-forum att många blandar ihop spänning och ström, eller kanske missuppfattat, eller kopplar inte sambandet...
du får ta det med glimten i ögat...

Ström är en storhet som beskriver flödet av elektroner i en elektrisk krets, ström mäts i ampere. Spänning är helt enkelt hur högt "tryck" det är på elektronerna, mäts i volt. Jämför med en trädgårdsslang är strömmen det samma som vattenflödet, och spänningen är vattentrycket. Alltså väldigt enkelt förklarat.

Ström genom en ledning, eller i en säkring får du först när du slår på strömbrytaren, spänning däremot har du alltid om batteriet är anslutet.

("Kräm" är oftast någonting livsmedelsbaserat, vanligtvis en efterrätt, kan också platsa inom farmakologin, och är då en något mindre viskös beredningsform än "salva"...)
vaddå, har JAG asbereger?  ICQ/ad

Forna tiders helt "oelektroniska" blinkrelän bryr sig inte om du kopplar 49 och 49a fel. Inuti dessa finns det en bimetalkontakt som böjer sig av värmen som bildas då ström flyter genom den, och bryter strömmen, när den en halv sekund senare svalnat, återgår den (bimetallkontakten alltså) till sitt ursprungsläge och tänder blinklamporna igen osv.

Med 1302 och senare 1303 infördes en modernare typ av relän, som sitter monterade i en svart plastkapsling, dessa har en enklare typ av transistor-elektronik, så dom måste kopplas rätt, men går inte sönder om du koplar fel. Men likt förbaskat är de beroende av lampornas sammanlagda effekt för att blinka i rätt frekvens.
Dagens moderna blinkrelän som är avsedda för LED-ljus är helt oberoende av belastningen, och börjar blinka (=ocillera) även om det inte finns någon belastning ut på 49a. Därför måste man koppla kontrollampan annorlunda då man sätter in ett sådant relä.

Ja alla tre kontrollamporna som sitter nonterade "klockan sex" i hast.mätaren får alla gemensam plus från säkring ett.
När oljetryckskontakten inte känner något tryck jordar den sig i motorblocket, och låter strömmen flyta genom kontrollampan så att den tänds.
När generatorn stannat eller av annan anledning inte laddar så får fältlindningen en lägre potetial (lägre spänning) lika med noll, samma som jord, och tänder då på samma vis laddningslampan. Om laddningslampan är trasig börjar inte generatorn att ladda, eftersom det då inte kommer någon spänning fram till fältlindningen, inget magentfält uttstår och generatorn snurrar då bara runt utan att utföra något arbete.
När det flyter ström genom blinkreläet ut på 49a får blinerskontrollampan + från två håll, och lyser inte, när blinkreläet tillfälligt släpper, så får kontrollampan + tillsammans med de andra kontrollamporna, och jordas då genom glödtrådarna i den sidans blinkerslampor som för tillfället är inkopplade, och då lyser kontrollampan (alltså växelvis med blinkersen). Varför den då inte lyser när blinkersen är avstängd, beror på att då står ju blinkersspaken i neutralläge, och det finns ingen glödtråd inkopplad att jorda genom.

så är det med det.

Men så som du skriver har du kopplat helt rätt. Mät istället på 49 och 49a och se om du får nån "kräm" där. Om du får det får du leta dig vidare i blinkkretsen, och mäta in och utgångarna på blinkersspaken, erfarenhetsmässigt vet jag att det kan bli ärg/oxid på kontaktblecken i denna, och om det är ok då får du nästla dig ut i ledningararna till blinklamporna och se vad som finns där. Kolla för allt i världen också att blinkerslamporna är ordentligt jordade i karossen, även detta är ett vanligt fel på gamla folkvagnar och andra gamla bilar.
Även plusanslutningen längst ned i lamphållaren kan ärga ordetligt. Sedan kan det vara glapp rent mekaniskt i lamphållaren också.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."