1

http://forumbilder.se/CFG9H/1imag2023.jpg
Trillade över denna motor.Säljaren sålde den som en 1600  o så att den tillhört en 1500 s.dubbelports toppar och dubbla solex förgasare 32-34 pdsit -3 .han så att det är en utbytes motor .Gamla olje kylen är det ochså .min fråga är det en utbytes motor och till typ 3 ?

2

http://forumbilder.se/CFG9H/1imag2024.jpg

3

http://forumbilder.se/CFG9H/imag2025.jpg
Dubbel reducerat  märkt  27 211 101 101 E  as41. Det ändå som skiljer från min 1600 från 72 är dom två första siffrorna som är 29 och att denna inte är märkt i tornet

4

Ser ut som ett typ3 block, motornummer på ovansidan misstänker jag, T eller U?
Var har du oljestickan?

S

5 Senaste redigerad av hasse (2013-09-11 21:56:19)

http://forumbilder.se/CFG9I/imag2029.jpg
Finns ingen ? Letade som en galning  Default/yikes  trodde jag blivit blind så jag bad frugan titta hon såg inte heller men hon kom på det hon sa man kanske tittar genom hålet ( oljelocket )   Default/lol  Default/lol  Default/lol

6

http://forumbilder.se/CFG9I/1imag2026.jpg
Och så hitta jag det här  Default/hmm  arkeologiska utgrävningar  vad har dom gjort ?

7

http://forumbilder.se/CFG9I/imag2028.jpg
Jämför med en bild på min 1600 72

8

Här finns nog en lösning;)

http://www.mofoco.com/item/EMPI_8932_OI … SE/349/c78

9

Du har en fru med goda idéer, själv kom du ju inte på nåt eller, den striden vann nog hon på VO ICQ/ag

Nåväl, en typ 3 konvertering kan använda en sånhär:

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=

Och motornummret sitter (tycker jag mig minnas) där pilen på bilden pekar, ta fram moran o krafsa:

S

Post's attachments

imag2029mod.jpg, 62.98 kb, 570 x 953
imag2029mod.jpg 62.98 kb, 141 downloads since 2013-09-11 

10

Alex's skrev:

Här finns nog en lösning;)

http://www.mofoco.com/item/EMPI_8932_OI … SE/349/c78

ja se där .Tack Alex

11

Sten vW skrev:

Du har en fru med goda idéer, själv kom du ju inte på nåt eller, den striden vann nog hon på VO ICQ/ag

Nåväl, en typ 3 konvertering kan använda en sånhär:

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=

Och motornummret sitter (tycker jag mig minnas) där pilen på bilden pekar, ta fram moran o krafsa:

S

Ja hon är klok hon ICQ/ag  Dom måste ha kollat genom hålet iom svetsade locket.Så nyfiken så jag smyger ut o krafsar nu.

12

http://forumbilder.se/CFG9J/imag2030.jpg
Hitta .det står TO 995235 .Kanske inte är ett utbytes block som säljaren trodde ? .

13 Senaste redigerad av Sten vW (2013-09-11 22:37:37)

Jag tippar på att du hittar ett U.

Om du finner nåt annat så finns det en lista här:

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … etters.php

Sedan så börjar man fundra över hur en motor mår som man inte kan kolla oljan på ICQ/ac

S

Edit: ett T ja där ser man, typ 3 1600....

S

Edit: Utbytes Default/lol  Möjligen bytt, lite skillnad.

Allt typ 3 kylplåteri etc är väck, visserligen kan man köra med typ1 kyl (som det sitter lite rester av på motorn) i en typ 3 men då kan man inte lägga locket över motorn i bagaget.
I en notch kan det möjligen funka men i en squareback så har drar man nog den mesta kylluften från kupén om man inte lägger en "badbalja" över motorn..

S

14

Sten vW skrev:

Jag tippar på att du hittar ett U.

Om du finner nåt annat så finns det en lista här:

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … etters.php

Sedan så börjar man fundra över hur en motor mår som man inte kan kolla oljan på ICQ/ac

S

Edit: ett T ja där ser man, typ 3 1600....

S
Planen är att kolla lagerspelet om det är schyst kanske sätta i den i min cab.Borde väl funka att flytta över den nya oljekylen o ha doghouse 30 hk kåpa moddad ?
Edit: Utbytes Default/lol  Möjligen bytt, lite skillnad.

Allt typ 3 kylplåteri etc är väck, visserligen kan man köra med typ1 kyl (som det sitter lite rester av på motorn) i en typ 3 men då kan man inte lägga locket över motorn i bagaget.
I en notch kan det möjligen funka men i en squareback så har drar man nog den mesta kylluften från kupén om man inte lägger en "badbalja" över motorn..

S

15

Ja en typ1 cab

16

http://forumbilder.se/CFGM1/imag2041.jpg

17

http://forumbilder.se/CFGM1/1imag2042.jpg
Ja då var det mätt då.0.18 i lagerspel var inte vad jag hoppats på.

18

Och avgas ventilen på 3:ans cyl. sitter troligen lite löst i styrningen. då på en typ 3, den cylindern går varmare eftersom oljekylarens placering..... ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Kylplåtar till en typ 3 motor har jag om du vill bygga tillbaka den till typ3.
Har nog även röret till oljestickan också. Har nog både 6v och 12v plåtar.

20

Lagt ut den på annons