1

Vad har hänt med fördelaren då jag tar av locket ( skulle justera tändningen då bilen inte gick bra och dog på tomgång ) och jag kan snurra på axeln som rotorn sitter på? Alltså om jag vrider hela fördelaren så följer axeln med rotorn med!!! Testade att snurra runt axeln med rotorn och samtidigt trycka den lite neråt tills jag hittade ett läge där den " gick ner i något spår eller liknande " och då fastnande axeln... Antar att det inte ska vara så då axeln antagligen kan "hoppa ur sitt läge " igen?
Den borde väl sitta låst på något sätt eller låser man hela paketet med den låsning som man lossar när man justerar tändningen?

Hoppas någon förstod min lite luddiga förklaring ( motorn är förresten en 1600dp )

Mvh Risto

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

2

Fördelaren sitter inte tillräckligt djupt monterad. F sitter klämmd i ett fäste som hålls fast i blocket med den en mutter.
om du låssat muttern från blocket så kan man lyfta upp fördelaren. när du tittar ner i hålet är det ett spår som ligger lite vid sidan om centrum. om du då lossar klämman som sitter om fördelaren försiktigt och flyttar upp dem lite skall fördelaren passa ner i spåret.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

michaelth skrev:

Fördelaren sitter inte tillräckligt djupt monterad. F sitter klämmd i ett fäste som hålls fast i blocket med den en mutter.
om du låssat muttern från blocket så kan man lyfta upp fördelaren. när du tittar ner i hålet är det ett spår som ligger lite vid sidan om centrum. om du då lossar klämman som sitter om fördelaren försiktigt och flyttar upp dem lite skall fördelaren passa ner i spåret.

Ok, jag tror jag förstår hur du menar... Så klämman som håller fördelaren fixerar alltså inte bara vridningen på "övre" delen av fördelaren utan också vilken höjd allt ska sitta på? Så man skulle alltså teoretiskt sett kunna dra ur axeln ut fördelaren då? Trodde att axeln hade ett specifikt "höjd" läge och att man bara kunde skjuta hela fördelaren uppåt eller neråt och att axeln var fixerad i övre delen av fördelaren eller hur man ska uttrycka sig...
Blev lite knasig förklaring, men men ICQ/ad

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

4

ja klämman håller fördelaren i höjdläget. för att inte sabba en ev rätt tändinställning  ICQ/ad  lossa först muttern som håller hela paketet i motorn en m8 tag en 13 mm lednyckel ring eller dylikt sen lyft upp hela.. därefter sätt fördelaren i rätt läge  lossa klämman med en 10 mm led nyckel och tryck ner..  detta blir förmodligen inte helt enkelt så en fin tändinställning bör därefter göras. men kolla ventilspelet till en början. sen tändningen.. då det bör göras regelbundet.. ja det är lite meck med vw motorer.. Default/hmm

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

ja klämman håller fördelaren i höjdläget. för att inte sabba en ev rätt tändinställning  ICQ/ad  lossa först muttern som håller hela paketet i motorn en m8 tag en 13 mm lednyckel ring eller dylikt sen lyft upp hela.. därefter sätt fördelaren i rätt läge  lossa klämman med en 10 mm led nyckel och tryck ner..  detta blir förmodligen inte helt enkelt så en fin tändinställning bör därefter göras. men kolla ventilspelet till en början. sen tändningen.. då det bör göras regelbundet.. ja det är lite meck med vw motorer.. Default/hmm


Ok, nu sitter fördelaren där den ska iaf! Och ventiljustering gjorde jag igår kväll. Men jag vet inte exakt vart jag ska ställa tändningen då jag har en hel drös med hack både på den yttre och inre delen av remskivan... Så jag får inte bilen att gå nå bra. Har även ställt brytarspetsarna till 0.40... Har provat att vrida fördelaren under gång för att hitta rätt läge men bilen går inte riktigt rent oavsett hur jag ställer fördelaren, har haft den så mycket motsols som det går innan den börjar gå riktigt dåligt och likadant medsols...

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

6

vad för motor har du... 1200 1300 1500 ...
dvs motorkod som står under tornet som generatorn sitter fast i.. en bokstav innan motor numret.
iofs vet inte jag exakt .men dom som vet exakt, behöver veta vilken motor du har, och hur många jack i remskivan. för att avgöra om med eller utan vakum slangen monterad på förgasare/pluggad.. e lite olika mellan motorerna om jag fattat rätt...+ vilket jack.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7 Senaste redigerad av Björn J. (2013-09-14 19:46:27)

Jag har mekat en himla massa med just detta på två olika AS1600 (dp) motorer nu under våren och sommaren. Råkade också ut för samma fenomen fördelaren satt för högt och medbringarna i botten hakade inte i varandra, upptäckte också att det finns en liten fjäder som står upp i centrum på den nedre medbringaren, den som sitter i motorblocket, ungefär lika liten som den fjädern man finner i billiga kulspetspennor. Den jäkla fjädern låg ned och blockerade i det nedre spåret så att medbringarna inte kunde greppa i varandra.

Ibland måste man ta till litet milt våld för att få ned fördelarens hals i klämman, man får bända ut klämman litet med en mejsel, och kanske också knacka ned fördelaren med hjälp av en plast- eller gummiklubba. Tag bort fördelarlocket och rotorn först innan du bankar... Det finns en anvisning på fördelarens hals som markerar att den sitter på rätt höjd, ja en svarvad kant i godset, som hindrar fördelaren att komma för långt ned.

Sedan på den ena motorn, räckte inte justeringsmånen till på fördelaren, så jag fick flytta alla tändkablarna ett steg medurs, då funkade det bättre.
Jag vill minnas att det är det mellersta hacket i remskivan du skall justera efter (jag har numera graderad remskiva) den skall matcha skarven i motorblocket. När remskivan står med det hacket mitt för skarven, så skall rotorn i fördelaren peka på en nästan osynlig liten skåra eller rits i godset på fördelarhusets kant.
När rotorn pekar på denna markering, skall den fördela ut strömmen till ettans tändstift, alltså skall ettans tändkabel sitta i motsvarande hål i fördelarlocket.

Men om motorn går dåligt trots alla goda råd och inställningar, kolla också gummibussningarna mellan det centrala insugsröret, det med förgasaren på, och de yttre insugen, dessa bussningar spricker med tiden, och suger tjuvluft, vilket får motorn att misstända etc. Murphy har sett till att sprickorna alltid är väldigt små, och sitter på baksidan och därmed osynliga.

Tjuvluft... Det finns ju i allmänhet två vacuumanslutningar på dessa motorer, en på förgasaren, och en på insuget strax under förgasaren, plugga den på förgasaren, och anslut vacuumdosan på fördelaren till den på insurgents hals.

Kan också vara en bra idé att byta tändspolen och tändkablar, om du redan gjort det, det skall vara gammaldags kablar UTAN motstånd/resistans i. Stiften har du förstås redan bytt ut...
Biltema har rätt kablar.

Likaså har du väl kollat automatchoken, och dess anslutning, liksom den elektriska tomgångsventilen, samt blåst alla kanaler och munstycken i förgasaren innan du gjorde en grundinställning...?

Sedan ett fel jag hade på en volvomotor, men aldrig på en VW, trots att båda har Boschfördelare, var att kammarna som påverkar brytarspetsarna var olika höga, det berodde antagligen på att axeln glappade en del, eller vobblade, möjligen ett långskott, men en tänkbar felkälla till orolig gång.

Och om du det inte hjälper är det väl bara att kontrollera kolvuppstötarfjädrarna, dom skall vara i en speciell legering, litet svåra att få tag på... Default/yikes

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

michaelth skrev:

vad för motor har du... 1200 1300 1500 ...
dvs motorkod som står under tornet som generatorn sitter fast i.. en bokstav innan motor numret.
iofs vet inte jag exakt .men dom som vet exakt, behöver veta vilken motor du har, och hur många jack i remskivan. för att avgöra om med eller utan vakum slangen monterad på förgasare/pluggad.. e lite olika mellan motorerna om jag fattat rätt...+ vilket jack.


Jag har en 1600dp med motor nr: 5645 AD 389055

Och det är 3 st hack i den bakre delen av remskivan, i den främre delen är det 5st som dock ser "hemmagjorda" ut.. Dom sitter också tidigare än på den bakre, alltså längre medsols..

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

9

Björn J. skrev:

Jag har mekat en himla massa med just detta på två olika AS1600 (dp) motorer nu under våren och sommaren. Råkade också ut för samma fenomen fördelaren satt för högt och medbringarna i botten hakade inte i varandra, upptäckte också att det finns en liten fjäder som står upp i centrum på den nedre medbringaren, den som sitter i motorblocket, ungefär lika liten som den fjädern man finner i billiga kulspetspennor. Den jäkla fjädern låg ned och blockerade i det nedre spåret så att medbringarna inte kunde greppa i varandra.

Ibland måste man ta till litet milt våld för att få ned fördelarens hals i klämman, man får bända ut klämman litet med en mejsel, och kanske också knacka ned fördelaren med hjälp av en plast- eller gummiklubba. Tag bort fördelarlocket och rotorn först innan du bankar... Det finns en anvisning på fördelarens hals som markerar att den sitter på rätt höjd, ja en svarvad kant i godset, som hindrar fördelaren att komma för långt ned.

Sedan på den ena motorn, räckte inte justeringsmånen till på fördelaren, så jag fick flytta alla tändkablarna ett steg medurs, då funkade det bättre.
Jag vill minnas att det är det mellersta hacket i remskivan du skall justera efter (jag har numera graderad remskiva) den skall matcha skarven i motorblocket. När remskivan står med det hacket mitt för skarven, så skall rotorn i fördelaren peka på en nästan osynlig liten skåra eller rits i godset på fördelarhusets kant.
När rotorn pekar på denna markering, skall den fördela ut strömmen till ettans tändstift, alltså skall ettans tändkabel sitta i motsvarande hål i fördelarlocket.

Men om motorn går dåligt trots alla goda råd och inställningar, kolla också gummibussningarna mellan det centrala insugsröret, det med förgasaren på, och de yttre insugen, dessa bussningar spricker med tiden, och suger tjuvluft, vilket får motorn att misstända etc. Murphy har sett till att sprickorna alltid är väldigt små, och sitter på baksidan och därmed osynliga.

Tjuvluft... Det finns ju i allmänhet två vacuumanslutningar på dessa motorer, en på förgasaren, och en på insuget strax under förgasaren, plugga den på förgasaren, och anslut vacuumdosan på fördelaren till den på insurgents hals.

Kan också vara en bra idé att byta tändspolen och tändkablar, om du redan gjort det, det skall vara gammaldags kablar UTAN motstånd/resistans i. Stiften har du förstås redan bytt ut...
Biltema har rätt kablar.

Likaså har du väl kollat automatchoken, och dess anslutning, liksom den elektriska tomgångsventilen, samt blåst alla kanaler och munstycken i förgasaren innan du gjorde en grundinställning...?

Sedan ett fel jag hade på en volvomotor, men aldrig på en VW, trots att båda har Boschfördelare, var att kammarna som påverkar brytarspetsarna var olika höga, det berodde antagligen på att axeln glappade en del, eller vobblade, möjligen ett långskott, men en tänkbar felkälla till orolig gång.

Och om du det inte hjälper är det väl bara att kontrollera kolvuppstötarfjädrarna, dom skall vara i en speciell legering, litet svåra att få tag på... Default/yikes

Tack för en extremt bra sammanfattning! Härligt att ni tar er tid att svara ordentligt ICQ/ab Det som jag vet på rak arm är att jag har vacumslangen från fördelaren kopplad på förgasaren och den på insuget är pluggad, alltså borde jag testa att byta plats till att ha den på insuget istället? Och alla tänddelar ska var nybytta ( har nyligen köpt bilen ) men jag har iaf fått bilen att gå hyffsat nu... Men jag har fått lite skumma inställningar på förgasaren, volymskruven är utskruvad runt 4 varv istället för dom 2-3varv den ska vara i... Har kollat guider och följt dom noga angående justering av denna förgasare.

Men som sagt, justera lite på tändningen ev och byta plats på vacumslangen ska provas!! ICQ/ab

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

10

Det spelar nog ingen roll i vilket rör vacuumslangen sitter, bara det inte suger tjuvluft någonstans, men testa och byt och se om det blir någon skillnad.
Jag började med en grundinställning av förgasare och tändning, sedan finjustering efter det, men fick det inte optimalt, så jag tog förgasaren från den motorn jag hade ställt undan, och då funkade det jättebra.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Om vacuumdosan på fördelaren bara har ett slanguttag så ska slangen sitta på förgasaren.

12

Det har stor betydelse vilken anslutning slangen sitter på. Det blir en helt annan signal vid förgasaren för spjällets läge styr den signalen. Anslutningen på insuget ska bara styra förvärmingsspjället på luftfiltret.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Svwerker skrev:

Det har stor betydelse vilken anslutning slangen sitter på. Det blir en helt annan signal vid förgasaren för spjällets läge styr den signalen. Anslutningen på insuget ska bara styra förvärmingsspjället på luftfiltret.

Jasså det är så det ligger till, tack!
Vid accleraration och ungefär 2000, 2500 varv så tappar jag kraft för någon halv sekund, skall gensat ansluta slangen till förgasaren och se om det gör nån skillnad.

Kan det vara så också att man behövt vacuum, eller iallafall undertryck till saxomaten?
och att det därför finns flera anslutningar?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."