Jag har mekat en himla massa med just detta på två olika AS1600 (dp) motorer nu under våren och sommaren. Råkade också ut för samma fenomen fördelaren satt för högt och medbringarna i botten hakade inte i varandra, upptäckte också att det finns en liten fjäder som står upp i centrum på den nedre medbringaren, den som sitter i motorblocket, ungefär lika liten som den fjädern man finner i billiga kulspetspennor. Den jäkla fjädern låg ned och blockerade i det nedre spåret så att medbringarna inte kunde greppa i varandra.
Ibland måste man ta till litet milt våld för att få ned fördelarens hals i klämman, man får bända ut klämman litet med en mejsel, och kanske också knacka ned fördelaren med hjälp av en plast- eller gummiklubba. Tag bort fördelarlocket och rotorn först innan du bankar... Det finns en anvisning på fördelarens hals som markerar att den sitter på rätt höjd, ja en svarvad kant i godset, som hindrar fördelaren att komma för långt ned.
Sedan på den ena motorn, räckte inte justeringsmånen till på fördelaren, så jag fick flytta alla tändkablarna ett steg medurs, då funkade det bättre.
Jag vill minnas att det är det mellersta hacket i remskivan du skall justera efter (jag har numera graderad remskiva) den skall matcha skarven i motorblocket. När remskivan står med det hacket mitt för skarven, så skall rotorn i fördelaren peka på en nästan osynlig liten skåra eller rits i godset på fördelarhusets kant.
När rotorn pekar på denna markering, skall den fördela ut strömmen till ettans tändstift, alltså skall ettans tändkabel sitta i motsvarande hål i fördelarlocket.
Men om motorn går dåligt trots alla goda råd och inställningar, kolla också gummibussningarna mellan det centrala insugsröret, det med förgasaren på, och de yttre insugen, dessa bussningar spricker med tiden, och suger tjuvluft, vilket får motorn att misstända etc. Murphy har sett till att sprickorna alltid är väldigt små, och sitter på baksidan och därmed osynliga.
Tjuvluft... Det finns ju i allmänhet två vacuumanslutningar på dessa motorer, en på förgasaren, och en på insuget strax under förgasaren, plugga den på förgasaren, och anslut vacuumdosan på fördelaren till den på insurgents hals.
Kan också vara en bra idé att byta tändspolen och tändkablar, om du redan gjort det, det skall vara gammaldags kablar UTAN motstånd/resistans i. Stiften har du förstås redan bytt ut...
Biltema har rätt kablar.
Likaså har du väl kollat automatchoken, och dess anslutning, liksom den elektriska tomgångsventilen, samt blåst alla kanaler och munstycken i förgasaren innan du gjorde en grundinställning...?
Sedan ett fel jag hade på en volvomotor, men aldrig på en VW, trots att båda har Boschfördelare, var att kammarna som påverkar brytarspetsarna var olika höga, det berodde antagligen på att axeln glappade en del, eller vobblade, möjligen ett långskott, men en tänkbar felkälla till orolig gång.
Och om du det inte hjälper är det väl bara att kontrollera kolvuppstötarfjädrarna, dom skall vara i en speciell legering, litet svåra att få tag på... 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."